De bună seamă că munca de Opoziție e una de uzură, iar rezultatele nu sunt mereu cele așteptate. Cu atât mai mult cu cât reprezinți PSD, un partid cu prea puțin lipici electoral aici, în Bihor, cel puțin în mediul urban. Adrian Madar încearcă să schimbe această percepție, căutând să exploateze la maximum vulnerabilitățile administrației liberale.
Împreună cu consilierul județean Felix Cozma, Madar se poziționează în tabăra celor cărora nu le plac centurile dorite de Ilie Bolojan la Aleșd și Beiuș, cu termen de realizare 2024. Îndeosebi la Aleșd, traseul dorit de președintele Consiliului Județean deranjează, unii localnici fiind afectați că drumul ocolitor Aleșd Sud le trece pe sub ferestrele caselor, pe un tronson de circa 700 de metri. Aceasta deoarece, conștient că nu va exista finanțare pentru varianta lungă, pe de o parte și nedorind să deranjeze „cuibul cu viespi” din proximitate (cartierul rromilor din Aleșd), respectiv uzina de apă a Aleșdului, pe de altă parte, Bolojan impune varianta 3. Aceasta este cea mai ieftină și cea mai apropiată de oraș, prin sud și prin nord-est.
La sediul PSD Bihor, Madar a prezentat luni istoricul nefast al Centurii Aleșd, din 2009 încoace. Unul plin cu promisiuni, cu cereri de finanțare neconcretizate, cu contracte semnate și ulterior reziliate. Iar din 2016, pauză totală, de vreme ce guvernarea Dragnea a pus lacăt pe proiect. Ulterior, în iunie 2020, prin inițiativa ministrului Fondurilor Europene de la acea vreme, Marcel Boloș, s-a dat posibilitatea încheierii de parteneriate între CNAIR și autoritățile locale, pentru a evita riscul de dezangajare a fondurilor europene. După aceea, a intrat Bolojan în scenă.
[eadvert]
Problema consultantului, la Aleșd
Madar pune un semn de întrebare vizavi de finanțarea europeană pe care acest proiect ar putea-o obține, deoarece, spune el, „varianta CJ Bihor nu respectă cerința unei investiții POIM, «de a elimina fluxurile de trafic greu din oraș»”.
Adrian Madar se leagă și de numele consultantului care a livrat analiza celor trei variante pentru Aleșd, în urma cărora a fost aleasă varianta 3, cea mai apropiată de oraș, lungă de 5,9 kilometri.
„Este exact compania (Aquacons SRL Oradea – n.red.), aflată în situația delicată de a contribui la o aplicare a unei corecții financiare de 63 milioane de euro către Primăria Oradea. Mi se pare o neglijență totală. Eu aș fi căutat o companie poate nu din Oradea, dar una reputată, internațională, care să se ocupe de o asemenea analiză importantă. Analiza are foarte multe lacune din punct de vedere profesional. Cum să realizezi ca variantă 1 de traseu un obiectiv la care chiar CNAIR a renunțat?! Cum să se considere că Aleșd Sud este de fapt și Aleșd Nord? Autorul analizei multi-criteriale (AMC) a livrat documente descalificante din punct de vedere profesional, care au indus în eroare opinia publică și decidentul politic, în speță Consiliul Județean”, opinează Adrian Madar.
Reprezentantul PSD face referire și la o petiție semnată de 760 de cetățeni din Aleșd, care nu agreează varianta 3 și subliniază că pesediștii din Aleșd nu s-au implicat în protestele civice. „Colegii noștri nu s-au implicat în această acțiune civică din Aleșd”, asigură Madar, constatând că Bolojan, primarul Todoca și PNL preferă să ignore protestul și petiția, chit că în alegerile locale din 2020, majoritatea celor 4.400 de voturi din Aleșd au mers către PNL.
PSD vrea lung și scump, în Țara Beiușului
Felix Cozma încearcă să demanteleze varianta 3, cea mai scurtă (6,4 kilometri) și mai ieftină, pe care Ilie Bolojan o susține pentru Centura Beiuș. În schimb, ca și în cazul variantei ocolitoare de la Aleșd, PSD susține varianta pe care niciun guvern nu a vrut s-o pună în operă de mai bine de 10 ani încoace. Este aceea care ocolește și Șteiul, fiind de fapt un drum nou, lung de 27,3 kilometri!
„Noi nu susținem varianta cea mai scurtă. Considerăm că o variantă de dezvoltare mult mai bună pentru această zonă este varianta 1, cea inițială. Nu ține doar de bani. Este vorba despre o cârpeală, pentru ca în 2024 să se spună «domnule, am făcut ceva». Nu cred că este varianta cea mai fericită pentru locuitorii din Țara Beiușului. Știu că proiectul pentru varianta 1 a stagnat în ultimii ani, dar trebuie să se găsească finanțare. S-au făcut exproprieri acolo, pe relația Lunca – Beiuș, e o sumedenie de sume, de persoane care au fost deja expropriate. Probabil că gândirea este una foarte simplă. În 2-3 ani se va putea realiza, iar președintele CJ va putea veni în 2024 să iasă și să spună că a făcut-o. Îndemnul nostru este altul: să meargă să aducă bani pentru Bihor, având în vedere guvernul liberal. Sume mai mari la Transporturi. De ce banii aceștia să nu vină către Bihor?”, aruncă Cozma mănușa către Bolojan. Cu această ocazie, pesedistul a ținut să spună că fostul guvern PSD a investit la Spitalul Județean Oradea și la Maternitate, pomenind și de sala polivalentă, aflată în șantier.
Deși Cozma îl trimite pe Bolojan să aducă finanțare pentru un drum-variantă lung de 27,3 kilometri, o întrebare se impune: ce este preferabil, să realizezi o centură mai scurtă și realizabilă într-un orizont de așteptare previzibil, așa cum este cazul variantei 3 Beiuș, ce ar putea fi ulterior continuată spre Ștei, printr-un alt proiect? Sau să se piardă în continuare ani la rândul, până când cineva din Capitală va aproba finanțarea și va contracta un executant pentru un proiect generos, dar nerealizabil astăzi?
Călin Corpaș
calin.corpas@informmedia.ro
Trimite articolul
XCentura de 27,3 km,defapt este cea mai scurta !ocoleste 6 localitati inclusiv Beius si Stei!iar ce vrea Bolojan ,,mai scurta”tine de Beius!mai mult intra prin oras si iese prin oras!!!
asta e in romania se incepe un proiect iar cand s-a finalizat proiectul vine cate un politruc si da totul peste cap preferand ciuntirea proiectului initial ca sa-si dea el importanta dar in cazul centurii beius stei bolojan va pierde sustinerea celor din zona.
-
Prostii de soferi nu au dreptul sa vorbeasca. Incultilor
-
Oameni buni,oameni răi si soferi…aaa si drop !
-
prosti, foarte prosti si drop 🙂
-
-
La Beius, singura varianta logica, chiar daca mai scumpa, e Varianta I .E si varianta viitorului. Carpeala 3 e o mizerie, fara nici o logica, doar cineva care n-a fost niciodata la Beius o poate sustine ! Ce sa caute “centura” peste dea;lul Delanilor, pe deasupra Cimitirului, sa iasa aiurea, spre Mizies ? Si chiar nu cred ca ar fi tare ieftin si fara probleme la executie !? Prin Lunca Crisului e mai simplu, ar avea efect si asupra circulatiei spre Sudrigiu cu industria sa, spre Pietrani si obiectivele turistice Padis si Valea Aleului, ar ocoli labirintul de pe portiunea Rieni-Stei, etc.
-
Zeul Bolojan stie mai bine decat toti prostii si postacii de aici. Mai bine te-ai inchina zeului
Noroc ca facut Filip centura in Oradea ca e o facea Bolovanu sigur traversa orasul pe razboieni, horea, mestesugarilo ca sa fie mai scurta si ieftina.
-
prin salca pe unde duce tramvaiul fantoma
-
Sigur ar fi trecut crestul prin oras de o facea Bolojan. Sa fie si sa fie ieftin.
-
Madar e din Alesd, e normal sa lupte pentru orasul lui.