„Regulamentul privind administrarea și întreținerea spațiilor verzi publice situate în intravilan, măsuri și reguli specifice pentru protecția mediului în Municipiului Oradea” și protocolul prin care Primăria impune asociațiilor de proprietari să preia în administrare spațiile verzi din jurul blocurilor sunt contestate de o foarte mică minoritate de administratori și președinți de asociații.
Ioan Horvath, președintele Asociației de Proprietari Șelimbărului nr. 1, susține că regulamentul e contradictoriu de la un alineat la altul, e imoral prin faptul că introduce amenzi pentru o activitate care asociațiilor li se cere să o presteze și să plătească în locul Primăriei și chiar ilegal, pentru că ar forța asociațiile la munci și cheltuieli dincolo de răspunderile pe care le au prin lege.
Asociația Șelimbărului nr. 1 a apelat la avocat și a demarat procedura pentru amendarea sau suspendarea regulamentului, respectiv protocolului. Primul pas este plângerea prealabilă; dacă administrația locală dă curs pretențiilor formulate în aceasta, conflictul se stinge. Dacă însă le respinge, asociația va începe acțiunea în contencios administrativ.
Amiabil cu amendă?
Ioan Horvath contestă, din start, formularea din textul protocolului pe care asociațiile ar trebui să îl semneze cu Primăria. Acesta vorbește de un „acord de voință intervenit între părți” în condițiile în care nesemnarea protocolului se pedepsește cu amendă de maxim 2.500 lei.
„Ce acord de voință e acela, din moment ce tu mă poți amenda pe mine dacă nu îl semnez?”, se miră președintele de asociație. El mai semnalează un aspect cunoscut, în teren, tuturor celor care gestionează asociații de proprietari: „De cel puțin 10 ani noi am făcut munca asta, de întreținere a spațiilor din jurul blocurilor, benevol, fără să ne dea Primăria niciun ban. Acum vin și ne impun condiții și termene, controale, amenzi și cheltuieli în plus”.
Legea 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din zonele urbane prevede în mod expres că „Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale sunt obligate să asigure finanţarea materialului dendricol şi a lucrărilor aferente necesare pentru amenajarea terenurilor şi regenerarea vegetaţiei în spaţiile verzi proprietatea acestora”.
Ori, la momentul lansării în dezbatere publică a regulamentului, chiar primarul Ilie Bolojan anunța că „Primăria își propune ca toate suprafețele din oraș să fie administrate de cineva. Spațiile publice, parcurile și locurile de joacă sunt administrate de Primăria Oradea. Respectând acest regulament, spațiile dintre blocuri să fie preluate de asociații, iar spațiile verzi din fața caselor sau sediilor persoanelor juridice să fie în îngrijirea acestora. Astfel, va fi un administrator, un responsabil pentru fiecare porțiune de spațiu verde, ca să nu avem situații în care buruienile sunt prezențe constante în anumite zone”.
Recent, când majoritatea asociațiilor de proprietari din Oradea au semnat protocolul de predare – primire a terenurilor din jurul blocurilor, cu tot cu cheltuielile suplimentare aferente, Municipalitatea a anunțat că este vorba de 85 de hectare de teren.
Întreținerea acestor suprafețe din domeniul public va cădea, deci, în sarcina directă a orădenilor din asociații. Asta deși legea spune că administrarea și întreținerea domeniului public e în sarcina administrațiilor locale, în contul impozitelor și taxelor colectate.
Mai mult, Legea asociațiilor de proprietari spune că acestea sunt înființate pentru „administrarea și gestionarea proprietății comune”, și nu a domeniului public, de care ține, de fapt, terenul dintre blocuri.
Citiți principiile noastre de moderare aici!