Potrivit Liviei Popuș, ofițer de relații publice în cadrul Instituției, protestul a pornit de la „zvonoteca” și proiectele de ordonanță, apărute în ultima vreme, în care li se spune ba că vor fi reduși, ba că ar putea fi comasați, ba că ar trebui reduse cheltuielile.
„Instituția în care lucrez, respectiv Agenția Județeană de Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Bihor, a fost totdeauna la dispoziția Ministerului (Muncii – n.r.). Orice activitate ni s-a dat în plus, cu aceeași oameni, cu același număr de personal, a fost soluționată la timp. Nu am avut întârzieri la plăți, nu am avut întârzieri la stabilirea drepturilor ș.a.m.d. Am dori, în acest sens, înainte ori după inițierea oricărui proiect de ordonanță să fim consultați. Adică, să avem un dialog între noi și cei ce dau aceste ordonanțe. Să fim consultați pentru că noi știm care este activitatea noastră.
[eadvert]
De asemenea, am dori să fim și noi consultați în toate proiectele privind salarizarea personalului și părerile noastre să fie luate în considerare. Deoarece, și-n perioada pandemiei instituția noastră a lucrat la foc continuu, în două, în trei schimburi. Chiar sunt persoane care lucrat inclusiv noaptea când a trebuit să descărcăm cereri pentru acele PFA-uri care au fost plătite de către noi, cu acealași personal. Am avut un număr de 6000 de cereri pe lună. Doamna director a organizat activitatea în două schimburi. Eu și cu dânsa am fost responsabile cu descărcarea cererilor de la ora 18 până la 6 dimineața”, a declarat Livia Popuș.
Angajații AJPIS Bihor doresc să fie luate în considerare și aceste lucruri, mai cu seamă, spun ei, pentru că au făcut față la orice până acum.
În opinia Liviei Popuș, desființarea instituției va duce la nerespectarea unor angajamente asumate în vederea integrării României în Uniunea Europeană, pierderea banilor din PNRR și anularea proiectelor în urma dispariției titularului contractului, respectiv AJPIS sau ANPIS, dar și un regres în performanțele obținute de AJPIS până acum în domeniul digitalizării.
„Menționez aici că noi suntem o instituție digitalizată în proporție de 99%. Agenția lucrează cu aproximativ cu 80 de legi în prezent. Gestionăm undeva la 50 de beneficii sociale, fiecare este pe altă legislație, sunt diferite. Gestionăm beneficiarii de decret pe Legea 118, unde actele și documentele sunt foarte greu de citit, fiind foarte vechi. De asemenea, avem activitatea inspecției sociale”, a mai precizat Popuș.
O altă angajată a AJPIS Bihor spune că desființarea instituției ar însemna un risc crescut de eroare și de fraudă asupra bugetului gestionat dacă aceste atribuții se vor da la persoane care nu știu despre ce este vorba momentan.
„Sunt peste 6,2 miliarde de euro, respectiv 31 de miliarde de lei, care se plătesc pentru aceste beneficii sociale. În momentul în care acestea se vor da la alte instituții, fără personal și fără preluarea de personal, va fi o problemă. Pentru că acestea nu sunt ușor de gestionat, iar noi în timp ne-am perfecționat. Nu există programe informatice.
Există un program informatic care momentan funcționează, dar în timp, în ultimii ani, noi am preluat o grămadă de atribuții noi, care se gestionează în baze de date pe care ni le-am făcut noi funcționarii, respectiv: indemnizația de handicap, indemnizația de TBC, indemnizația pe pandemie pentru PFA-uri, pentru persoanele care nu mai desfășurau activitate în acea perioadă, indemnizația pentru psihologi, decretul Legii 118/1990, respectiv indemnizațiile acordate copiilor celor care au fost prizonieri URSS, au fost strămutați, au fost deținuți politici, au fot internați într-un centru de psihiatrie, fără a avea forme legale, ci pe motive politice, două indemnizații pentru beneficiarii de alocații de plasament, care au ieșit din sistemul de plasament, indemnizația de acomodare și mai sunt altele”, zice aceasta.
Totodată, în opinia lui Traian Belenesi, un alt angajat al AJPIS Bihor, nemulțumirile celor 36 de angajați ai AJPIS Bihor sunt legate de nemulțumirea modificărilor legislației în domeniul asistenței sociale sau a AJPIS-urilor prin care vor să îi comaseze sau să îi desființeze.
„Am văzut proiectul ce urmează a fi publicat, dar nu știu exact ce vor să facă. Nu am fost consultați în niciun domeniu. Dispariția AJPIS-urilor ar însemna neplățile în tot județul a zeci de mii de beneficiari. Datorită acestui fapt, vrem să fim ascultați, la nivel național sau măcar local”, a spus Traian Belenesi.
Protestul nu a afectat însă activitatea instituției, iar după 15 minute, angajații au fost convinși să se oprească.
„Protestul nostru nu a afectat deloc activitatea instituției, s-a răspuns la telefoane, noi ne-am desfășurat protestul afară, în fața instituției, am servit oamenii care au venit cu probleme la noi, chiar dacă eram în acest protest. Am răspuns întrebărilor, am soluționat problemele, în cazul în care acestea au putut fi soluționate pe loc, dacă nu oamenii și-au depus cerere și vor fi soluționate ulterior, după modificarea în programul pe care-l gestionăm.
După 15 minute, am oprit protestul pentru că doamna director a venit să poarte cu noi un dialog. Întotdeauna am reușit să purtăm discuții civilizate cu dânsa, a fost mereu alături de noi. Acum, ne-a promis că revendicările noastre vor ajunge la ordonatorul principal de credite, respectiv la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și la Ministerul Muncii. Sperăm și la Guvern.
Avem încredere în dânsa că în momentele grele și când am preluat atribuții și am lucrat ore suplimentare, dânsa a fost alături de noi, directorii din AJPIS-uri așa sunt – un pic atipici, sunt lideri și totdeauna ne-au sprijinit în acțiunile noastre și au dat dovadă de empatie și înțelegere și au lucrat cot la cot cu noi, inclusiv pe perioada pandemiei, când – așa cum am spus mai devreme, am fost două persoane care descărcam cererile beneficiarilor de PFA-uri, avocați, intreprinderi individuale”, a mai precizat Popuș.
Angajații AJPIS Bihor sunt dispuși să continue protestele dacă revendicările acestora nu vor fi luate în considerare.
„Nu este normal ca o instituție ca AJPIS-ul, căreia i-ai tot dat atribuții, fiind în subordinea Ministerului Muncii, să îi reduci salarii sau să o comasezi ori și mai grav, să o desființezi. Noi suntem un număr mic de persoane, respectiv 36, suntem foarte puțini pentru cei peste 200.000 de beneficiari pe care îi gestionăm.
Facem față, în ciuda faptului că ni s-au tot pus în cârcă responsabilități. Nu am avut probleme cu plățile, să nu putem termina sau prelucra toate dosarele pe care le-am primit.
Nu mi se pare normal să fim și denigrați – și în presă, și peste tot, așa cum se întâmplă în prezent, ori să se spună că în AJPIS-uri nu se lucrează. Se lucrează, credeți-mă. Și nu puțin”, a mai spus Livia Popuș.
Citiți principiile noastre de moderare aici!