Drepturile salariale şi refuzul Primăriei de-a subvenţiona corespunzător transportul în comun sunt motivele pentru care aproximativ 50 de angajaţi ai OTL SA au pichetat, de la ora 11.00, clădirile administrative unde se află birourile conducerii societăţii de transport în comun.
„Nu folosiţi serviciile de transport public în scop electoral”, „Funcţionăm după prevederi legale sau după bunul plac al autorităţilor locale?” şi „Nu subfinanţaţi transportul public” mesajele inscripţionate pe pancartele afişate de protestari.
Două sunt nemulţumirile principale ale angajaţilor, ele ţin de salarizare şi de deconturile pe care OTL nu le primeşte de la Primărie.
Bani
Nerespectarea contractului colectiv de muncă îi atinge pe toţi angajaţii OTL SA. „În contractul colectiv e prevăzut că în 1 iunie se aplică indexarea veniturilor cu inflaţia. Asta e undeva la 3,7% pe anul trecut. Apoi, prin octombrie-noiembrie, contractul colectiv prevede creşteri salariale cu cuprinse între 2 şi 10%. Noi am făcut demersuri pentru ambele plăţi, dar ni s-a invocat bugetul făcut pe genunchi”, spune Virgil Mânz, liderul sindicatului din OTL. Opinia este împărtăşită de colegii săi.
„Nu au zis nimic nici de 3% în primăvară şi nici acum. Se aude că de anul viitor vor să ne taie şi sporurile, în condiţiile în care presiunea e tot mai mare. Au scos câteva linii şi acum fluxul de călători este mult mai mare. Noi deschidem şi închidem oraşul, dimiţeaţa la prima oră suntem la lucru”, spune Zsigmond Iren, vatmană.
Oamenii zic că conducerea a umblat la fondul de salarii pentru a-şi finanţa proiecte care nu aduc bani. Nu văd cu ochi buni nici costisitorul e-tiketing, pe care îl percep ca pe un moft. „Pe vreme de criză, noi investim în prostii, cum e acest e-tiketing. Nu îţi descoperi casa când tu n-ai bani în buzunar”, a comentat un protestatar.
Subvenţie
Din cauza subfinanţării în relaţia cu Primăria, OTL ar fi tăiat şi din cursele de transport călători.
„Noi facem cursele şi Primăria nu virează subvenţiile, suntem ca o casă de ajutor social. Nici nu ştiu cum de le convine clienţilor plătitori să stea în staţii câte 15-20 de minute după noi”, comentează un alt protestatar.
Alte găuri din bugetul OTL ar proveni din cursele comandate de executivul local, pentru care nu s-ar fi virat şi bani de subvenţie, reclamă sindicaliştii.
„Este cursa de la Frigoexpres şi mai sunt cele două curse nou introduse la centrul comercial de pe centură. Acestea se efectuează la cererea Primăriei dar fără să se acorde subvenţie pentru ele. La fel e şi cursa asta, Oradea – gara Biharkeresztes, nu e deloc rentabilă dar o ţinem din motive politice. Dacă dai un ordin să se introducă o cursă, de ce nu dai şi alocarea să susţii linia aia. Acestea nu sunt curse rentabile, costul lor cade numai pe OTL şi urmările le suportă angajaţii”, crede Galea Aurel, vicelider sindical.
Protestul sidicaliştilor din OTL ţine două zile: miercuri, cei ieşiţi din schimb vor rămâne la poarta societăţii alăturându-li-se sindicaliştilor iar joi de la ora 15:15, aproximativ 200 de angajaţi urmează să traverseze oraşul într-un marş spre Primărie.
Csuzi Istvan: n-avem bani
Faţă de protestul de la poarta societăţii pe care o păstoreşte, Csuzi Istvan arată că întreaga tevatură este politică şi arată spre consilierii locali când vine vorba de desemnat un vinovat. „Cu banul public putem lucra numai în cadru legal. Bugetul de salarii este cuprins în bugetul societăţii, aprobat în februarie în Consiliul local şi, în varianta aprobată, nu putem face niciun fel de majorări salariale”, spune managerul.
Acesta insistă că între varianta de buget propusă de OTL şi cea aprobată de consilieri sunt diferenţe majore. Sumele aprobate de aleşi îi ating nu doar angajaţii fostei regii, ci şi pe clienţi OTL: mii de km de traseu parcurs cu autobuzul sau tramvaiul au fost scoşi din grila de plată, astfel că frecvenţa mijloacelor de transport în comun a scăzut.
Citiți principiile noastre de moderare aici!