UPDATE!
Scandalul de la Școala Bălcescu pare să fi luat sfârșit, după ce, în cursul zilei de luni, primarul Florin Birta a avut o întâlnire cu reprezentanții Episcopiei Reformate de Oradea și cu reprezentanții comunității maghiare, care au consimțit la soluția primarului. În urma întâlnirii, s-a convenit ca elevii români și maghiari să învețe în clădirea de pe strada Cuza Vodă, care aparține comunității reformate.
„Am ajuns la concluzia că va fi modificat acel protocol care a fost semnat între Primărie și Episcopia Reformată prin care se punea la dispoziție un spațiu care era folosit exclusiv de elevii de la specializarea maghiară. Astfel, se completează că se permite folosirea claselor de limbă română. În acest fel nu va mai fi o problemă de segregare. Mulțumesc Episcopiei Reformate pentru înțelegere”, a declarat primarul Florin Birta. Documentul va fi trimis Ministerul Educației, iar clădirea introdusă în rețeaua școlară. „Mâine voi fi la București ca să rezolv această problemă. Estimez că de lunea viitoare copiii vor putea să învețe în noul edificiu”, a precizat Birta.
Știrea inițială:
Debut de an școlar încărcat de emoții și speranțe atât pentru cei aproape 90.000 de elevi din Bihor, cât și pentru profesorii și părinților acestora. Firește, cei din urmă își doresc pentru copiii lor cele mai bune condiții de învățământ, pentru a le pune în valoare calitățile și a le asigura tuturor șanse egale în viață.
[eadvert]
Părinții Școlii Gimnaziale „Nicolae Bălcescu” din Oradea susțin că aceste șanse le-au fost luate copiilor lor, după decizia Consiliului de Administrație de a-i aduce la școală în schimburi.La această școală, noul an a început cu un discurs dur al părinților, dar și cu dascăli îmbrăcați în negru. Unitatea de învățământ se află în centrul unor acuzații de segregare etnică.
„Deși această primă zi a noului an școlar se vrea una plină de zâmbete, noi, dascălii voștri, suntem astăzi triști. Suntem triști din cauza faptului că programul școlar se află, spunem noi, în moarte clinică”, a spus Alina Deliman, consilierul educativ al școlii și liderul de sindicat al dascălilor la nivelul școlii. Aceasta a invitat la un moment de reculegere pentru „moartea” programului normal de studiu, invitându-i pe cei care „pot resuscita programul acesta” să ia toate măsurile pentru ca profesorii să își poate desfășura activitatea și în clădirea de pe strada Cuza Vodă.
Plimbați între instituții
La rândul lor, părinții au realizat un memoriu, solicitând rezolvarea acestei situații. La festivitatea de deschidere a noului an, unii dintre ei s-au îmbrăcat în negru, alții au purtat banderole albe pe brațe ori eșarfe albe la gât, în semn de protest față de decizia de a-și duce copiii în două schimburi.
„Începem anul școlar cu stângul, nu pentru că am fi stângaci, ci pentru că ne-am născut sub o stea fatidică. Suntem plimbați între instituții și pedepsiți fără vină. Ar fi fost frumos să fi debutat anul școlar 2022-2023, după doi ani de pandemie, cu zâmbetul larg desfășurat pe față, cu bucurie, veselie, cu vioiciune, cu tolba de povești de vacanță desfășurată cristalin în acest cadru minunat, pe care ai noștri copii nu-l vor uita niciodată. Dar, iată! Stupoare! Începem anul școlar cu risc de segregare! După 10 ani de căutări de soluții!? Și în acest context, școala noastră găsește soluția miraculoasă și ne întâmpină cu un cadou: se numește seral la gimnaziu. Probabil ar trebui să fim mulțumiți pentru acest cadou, fiindcă iată, nu am fost abandonați în stradă! Dar nu suntem mulțumiți! Pentru că nu putem accepta ca după 10 ani, școala noastră să fie și să accepte că este din nou în colaps. Este și greu de imaginat și un pic de «câinii latră, caravana trece». Și să reiterăm doar un scurt paragraf: totul era un vis frumos până în 29-30-31 august 2022. Când ne-am trezit cu un corp de control de la Ministerul Educației. Mai lipsea doar o simplă aranjare de manuale pe bănci. Și o atenționare a femeii de serviciu că a uitat păianjenii aceia ticăloși din colțul clasei. Apoi, fără pregetare, a venit o țâdulă de la IȘJ Bihor (nu un proces verbal de control al Ministerului Educației, atenție!), că la școala noastră, chinuită de atâta amar, se creează condiții de segregare”, a spus de la prezidiu Ramona Moraru, preşedintele Asociaţiei Părinţilor „Nicolae Bălcescu”.
Protest
În numele părinților, aceasta a declarat că vor lupta și nu vor renunța la dreptul copiilor lor la educație, „la o educație de dimineață, așa cum se întâmplă în toate unitățile de gimnaziu din Oradea și cum este normal după decembrie 1989”.
De altfel, aceasta a anunțat că în 12 septembrie va fi organizat un protest pe aceeași temă. Părinții spun că-și doresc ca ai lor copii să învețe în condiții decente, în spații adecvate și la ore potrivite pentru sănătatea lor și pentru modul de viață al familiilor din care provin.
„Ne dorim binele copiilor. Cadrele didactice, părinții și copiii suntem implicați 100% și vrem sprijinul autorităților pentru a ne desfășura activitatea”, a spus Monia Any, de la Școala „Nicolae Bălescu”.
Rezolvarea problemei stă în mâinile autorităților, nu ale dascălilor, consideră părinții.
„Vreau să exprim vocea părinților de la Școala «Nicolae Bălcescu», pe plan general, pentru că ritmul biologic al copiilor este dat peste cap. Este bine știut faptul că dimineața copiii dau randament cel mai bun. Pe plan personal, fiind mămică singură de două fetițe, ar însemna ca pe cea mică să o aduc de dimineața, iar pe cea mare, de clasa a III-a, să o aduc după amiaza. Iar aceasta înseamnă ca eu să nu pot să am un job de opt ore, din care rezultă faptul că nu voi avea din ce să le întrețin pe fetițe”, a spus Mădălina Tăut, una dintre mămicile nemulțumite de programul în două schimburi. Alți părinți au explicat faptul că elevii au după amiază activități extrașcolare, la care trebuie să renunțe pentru a putea fi prezenți la cursuri.
„Copilul meu are cinci antrenamente de fotbal pe săptămână. Să renunțe la pasiunea lui, să renunțe la fotbal, acolo unde este cel mai bun și excelează?!”, s-a întrebat o mămică.
„Nu este vorba doar de un copil, sunt sute de copii ai școlii noastre în această situație. Toate le-am înțelege dacă nu ar exista spațiu. Avem spațiu, dar rămânem la latitudinea unor oameni, foarte puțini sunt aceștia. Dacă s-ar pune de acord, toată lumea ar avea de câștigat”, a spus prof. Alina Deliman.
Aceasta evidențiază și faptul că randamentul copiilor este unul scăzut în orele după-amiezii.
Fără aviz
Reamintim că scandalul de la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” a pornit săptămâna trecută, când părinții au fost anunțați că elevii vor învăța în două schimburi. Aceasta pentru că numărul elevilor este mai mare decât sălile de clasă disponibile. Până în anul școlar precedent, unele clase învățau într-o clădire a Comunității Evreiești din Oradea. Primăria Oradea a renunțat la plata chiriei, după ce Episcopia Reformată din Oradea a oferit cu titlul gratuit o clădire nouă, renovată în acest scop, situată pe strada Cuza Vodă din Oradea. Însă noua clădire, în care urmau să învețe doar elevii de la secția maghiară a școlii, deși are acordul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), nu are avizul Ministerului Educației, în urma unor plângeri de segregare etnică.
Părinții cer în continuare sprijinul autorităților locale, pentru ca elevii să-și poată desfășura activitatea și în clădirea proaspăt renovată în acest scop. În caz contrar, ei amenință cu proteste.
Trimite articolul
X“Unitatea de învățământ se află în centrul unor acuzații de etnică.“
Ne explicați?
Toata lumea eleganta si sobra. Asa si trebuie. E scoala, nu balci. Nu vrem segragare in scoli si cetateni care peste 20 de ani nu vor cunoaste limba romana.
Sa va fie rusine segregationisti tembeli !
E minunat sa fii ungur in Romania. Clar ai drepturi mai multe, invatamantul iti este asigurat in cele mai bune conditii, totul fiind platit de statul roman. Face ungurul incepand de la gradinita pana la studii postuniversitare numai in ungureste predate si vorbite, limba romana find studiata ca un fel de limba straina deloc importanta, posibil complet inutila in viata viitorului ungur matur. Li s-au tot dat pe drepturi si cu ajutorul reprezentantilor lor ungurimea existenta s-a fosrmat ca un grup nationalist separat de ne vom trezi intr-o zi ca va cere Ungaria teritorii prin Romania cum a cerut Rusia teritorii prin Ucraina (nu degeaba simpatia lui Orban pentru Rusia). Pruncii iesiti din scolile astea cu predare doar in ungureste nu stiu lega doua fraze in romana cand termina liceul iar la terminarea facultatii (tot in ungureste, bineinteles) pe cei buni ii va lua Ungaria sa lucreze acolo ca specialisti cu studii superioare, pe cei mai prosti ii vor lasa in Romania “sa fie aici pentru cand va fi nevoie de ei”. Da’ nu ne vindem tara, o cumpara ungurii metru cu metru sau pun mana pe ea prin diverse tertipuri.