Palatele și cluburile copiilor sunt între foate puținele structuri care mai oferă elevilor activități gratuite, cu personal a cărui specializare e atestată de stat. Noua Lege a Educației, aflată în dezbatere publică, pune sub semnul întrebării existența acestui serviciu, prin simplul fapt că pasează finanțarea și administrarea acestor structuri la primăriile locale. În opinia celor vizați, asta înseamnă practic desființarea serviciului oferit. Legea prevede clar că profesorii devin funcționari, iar Primăria Oradea nu are deloc reputația generozității, din moment ce toate bazele sportive ale orașului sunt puse la dispoziția orădenilor contra cost.
„Funcționarii profesori”?
Proiectul de lege a picat ca o sentință pentru profesorii Palatului Copiilor din Oradea, care se văd cu carierele în pericol de anulare. „Am dat examene de titularizare, gradele, adunate în ani mulți de muncă, cel puțin vreo zece ani, ca orice profesor din școală. Dacă se aplică asta, mulți vom pleca în școli, dacă vom putea”, spune un cadru didactic, cu atât mai îngrijorat cu cât în branșă e acută experiența prin care a trecut Școala Francisc Hubic din Oradea.
Proiectul de Lege spune că „personalul didactic de predare titular existent în cluburile sportive școlare, palatele copiilor şi cluburile copiilor, respectiv în Palatul Național al Copiilor şi care se transferă în instituțiile cu program sportiv suplimentar, respectiv pentru activități extrașcolare din subordinea autorităților administrației publice locale îşi pierde calitatea de personal didactic”. Oamenii și-ar păstra însă pentru 10 ani, dreptul de a se transfera în școli. De asemenea, proiectul mai prevede că și după trecerea în structura primăriilor, profesorii-funcționari „își păstrează drepturile salariale avute la momentul transferului”.
Directorul Palatului Copiilor din Oradea, în subordinea căruia se află și cluburile din județ – Salonta, Beiuș, Marghita, Ștei și Aleșd, consideră că profesorii învățământului extrașcolar vor fi discriminați față de colegii lor din școli. „Acest proiect ne face să ne pierdem statutul de cadru didactic, dobândit prin muncă și ne discriminează față de colegii noștri cu care am dat aceleași examene de grad și titularizare. Acum ne trezim că ce? Că vor să ne facă funcționari publici pe la consiliile locale? De personalul didactic auxiliar nici nu se mai vorbește. E vorba despre locurile noastre de muncă”, afirmă Marius Marcu.
Profesor de saxofon, Marcu spune că toți colegii săi și-au asumat un traseu profesional, când au optat pentru aceste locuri de muncă: „Am stat pe un salariu mic, dar am vrut să fim siguri pe ceva. Să vii tu după 20 de ani să îmi spui că nu mai contează gradele, gradația de merit, că sunt metodist la Inspectorat, să mă treci funcționar public?! Ce să mai zic, că îmi vine să plâng…”.
În Bihor, structurile Palatului Copiilor au 63 de angajați și 47 profesori, iar la cercurile de activități sunt înscriși peste 4.000 de copii.
Directorul spune că unitatea din Oradea s-a alăturat unei mișcări naționale a celor din palatele copiilor. „Suntem foarte nemulțumiți de proiectul acesta. Nu e încă lege, e doar un proiect care trebuie dezbătut. Am făcut o comisie la nivel de țară și am depus amendamente la proiectul de lege, pe care le trimitem la sindicate, să fie alături de noi, dar și altora care ne pot susține. Sunt și petiții online, s-au adunat circa 10.000 de semnături”, spune el.
Petiție contra descentralizării
Petiția online, susținută și de cei din Palatul Copiilor Oradea, conține 6 cerințe adresate Ministerului Educației:
– Desființarea capitolului „Dispoziții privind descentralizarea activității extradidactice din Proiectul de Lege a Educației”;
– Introducerea în Titlul I, Capitolul IV, Secțiunea 12 din lege a textului „Învățământ nonformal (extrașcolar) Palate, Cluburi ale copiilor și Cluburi Sportiv Școlare”;
– Păstrarea Palatelor, Cluburilor Copiilor și Cluburilor Sportiv Școlare ca parte din rețeaua școlară aflată în subordinea Ministerului Educației, de asemenea patrimoniul acestor instituții de învățământ extrașcolar să aparțină tot Ministerului Educației;
– Personalul angajat la Palatele, Cluburile Copiilor și Cluburile Sportive Școlare este didactic (didactic de predare, didactic auxiliar) și nedidactic, plătit de către Ministerul Educației asemeni unităților de învățământ formal;
– Desfășurarea activității educative extrașcolare nonformale se face în Palatele, Cluburile Copiilor și Cluburile Sportive Școlare. Activitatea nonformală este parte în sistemului românesc de educație, alături de învățământul formal;
– Toți elevii, copiii și tinerii trebuie să aibe șanse egale la educație și de asemenea să beneficieze de educație extrașcolară nonformală gratuită, prin Palatele, Cluburile Copiilor și Cluburile Sportive Școlare.
[eadvert]