20.000 de persoane contactate pentru a li se oferi ajutorul, 300 de vârstnici orădeni sprijiniți aproape cotidian, pe perioada stării de urgență, cu cumpărături și medicamente. Activitatea Direcției Sociale Oradea a virat, din mers, începând în primăvara anului trecut, spre o nouă direcție, în iureșul deciziilor rapide impuse de restricțiile pandemiei de Covid 19.
Conducerea intermediară a Direcției, asigurată de Dănuț Cheregi, alături de viceprimarul Arina Moș, fosta directoare a DASO, a prezentat principalele coordonate ale activității din anul trecut.
Ca o premieră națională, Moș spune că la Oradea s-a înființat, în 18 martie 2020, prima linie de asistență permanentă de tip tel verde și sistem Call Center. Pentru a populariza în rândul potențialilor beneficiari serviciul oferit, 20.000 de persoane peste 65 de ani au fost contactate de angajații DASO. Dintre acestea, 300 au cerut ajutorul zilnic al echipelor de teren, pentru cumpărături, eliberarea de rețete și medicamente, sau pachete cu ajutoare.
„În martie, când am dat drumul la call center, încă Oradea nu era pregtită pentru starea de urgență, de alertă. Niciun coleg din DASO nu s-a gândit la el însuși, ci cum să ajute comunitatea”, a spus fosta directoare, mulțumind foștilor subalterni.
Moș zice că o altă premieră a fost delegarea de personal medical de la DASO la Direcția de Sănătate Publică. „Am fost primii în țară care au făcut această delegare. Medicii și asistenții medicali de la DASO, cadre medicale școlare, au ajutat cu anchetele epidemiologice. Aveam două variante, să îi trimitemîn șomaj tehnic, unde nu ar fi ajutat cu nimic sau să îi detașăm la DSP. Au optat pentru DSP și în 22 martie s-a făcut mutarea. Când se redeschid școlile vom fi obligați să îi aducem înapoi”, precizează Moș, arătând că, ulterior, măsura a fost instituită la nivel național.
Au fost detașați, astfel, 14 medici primari, 4 stomatologi și 47 asistente medicale.
„Pe tot parcursul stării de urgență DASO a fost prezentă în comunitare mai mult ca oricând”, consideră viceprimărița, care spune că direcția și-a asumat și riscurile de a ține deschise adăpostul de noapte și toate serviciile pentru comunitate – creșele și centrele de zi.
Birocrația online
Ca urmare a pandemiei, mare parte din birocrația DASO s-a mutat online, trend care se va menține în anii următori, consideră conducerea direcției. De asemenea, se menține de la un an la altul scăderea numărului de beneficiari de ajutor social, prin păstrarea în vigoare ca campaniei de încurajare a muncii în schimbul sumelor primite.
„Am scăzut tot timpul numărul beneficiarilor, pentru că am acționat în ideea că dacă muncești și te integrezi ai ajutor social, dacă nu, ți l-am tăiat”, spune Cheregi, referindu-se la campania „Dacă nu muncești, nu primești”.
Din același motiv s-au tăiat treptat și drepturile la cantina socială, care acum deservește 75 de persoane, dar cifra beneficiarilor e fluctuantă.
[eadvert]