Consilul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România propune lansarea unor proiecte ample de investiții în digitalizare, inovare și susținerea antreprenoriatului. Aceste programe ar urma să fie înființate pentru folosirea fondurilor de reziliență în valoare de 30,5 miliarde de euro, promise de Uniunea Europeană.
Digitalizare
Reprezentanții IMM-urilor propun susţinerea a cel puţin 500 de start-up-uri cu componentă digitală în fiecare judeţ, în total minimum 20.500 de start-up-uri. Asta ar presupune acordarea unui grant de 50.000 de euro/start-up, includerea obligatorie a componentei de educaţie, training şi mentorat, asigurarea unui loc în makerspace, incubator de afaceri sau accelerator local.
[eadvert]
O altă propunere este „Women in tech” – sprijinirea femeilor pentru deschiderea de afaceri în domeniul tehnologiei. „Starter kit”, prin care să se asigure suportul pentru transformarea, transferul companiilor în era digitală și acordarea de vouchere de digitalizare este o altă solicitare a IMM-urilor.
CNIPMMR solicită înfiinţarea a cel puţin unui laborator de robotică şi makerspace în fiecare judeţ, în care să se asigure programe de training pentru a începe, creşte şi dezvolta o companie în domeniul digital. De asemenea, se mai solicită campanii de promovarea a educaţiei tech în comunităţi și un program prin care să fie desemnat un oraş drept capitală a tehnologiei în urma unui concurs în care să participe întreprinzătorii sau administraţiile locale care folosesc, implementeză, desfăşoară activităţi în cele mai noi domenii ale tehnologiei şi ştiinţei – „Tech Capital of the Year”.
CNIPMMR mai solicită inițializarea unui plan național de digitalizare a instituțiilor publice, astfel încât un număr important de proceduri administrative și etapele unei interacțiuni standard cu administrația publică să poată fi realizate în întregime online. De asemenea, planul ar mai cuprinde generalizarea folosirii mijloacelor electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, inclusiv a posibilității descărcarii, completării, transmiterii on-line de formulare, dar și generalizarea plăților electronice și a metodelor electronice de comunicare în timp real între administrația fiscală, instituțiile de credit și contribuabili.
Sprijinirea antreprenorilor
O altă direcție a folosirii fondurilor de reziliență este sprijinirea și promovarea antreprenoriatului și inovării. Unul dintre programele inițializate în acest sens, „Scale-up România – IMM” ar urma să asigure finanțări pentru companii prin care acestea să-și crească afacerile.
Programul pentru asigurarea siguranței alimentare a României – Agro România este altă propunere. Prin acest program se urmărește susținerea de investiții în unități de producție pentru industria alimentară. Acest program va avea ca efect principal reducerea importului de produse alimentare, susţinerea producătorilor agricoli şi a fermierilor, echilibrarea balanţei de plăţi. Altă solicitare este înființare Programului de sprijin al IMM-urilor din construcții – „Building România” prin care se dorește creşterea capacităţii IMM-urilor din domeniul construcţiilor de a implementa proiecte de avergură mare.
Altă solicitare este înființarea Programui strategic de susținere a Centrelor de Depozitare, Colectare și Distribuție a produselor agro-alimentare româneșt. Prin acest program urmează să se creeze opt centre regionale de depozitare, colectare și distribuție.
Sport și tineret
CNIPMMR nu uită de tineret și sport. În acest sens se dorește înființarea programelor: „Restart Sport România” – pentru susţinerea start-up-urilor din domeniul sportiv, educaţia, reconversia profesională pentru sportivi; „Student INNOtech” – susţinerea iniţiativelor antreprenoriale ale studenţilor, cu accent pe domeniul tehnologiei informaţiei; „Start Up + Next Gen” – susţinerea iniţiativelor antreprenoriale cu finanţare din FSE +; „Start Up Diaspora Next Gen” – susţinerea cetăţenilor români din diaspora care doresc să revină în ţară şi să deschidă o afacere cu finanţare din FSE +;
Un alt program cerut de IMM-uri este „Făcut în ţara mea” – care are ca scop promovarea noncomercială a consumului de produse și servicii realizate și prestate pe teritoriul național.
Citiți principiile noastre de moderare aici!