În perioada 13-14 octombrie 2022 se desfășoară loc la Brașov, Conferința Internațională EDU.DUAL – STRATEGII ȘI PARTENERIATE. Evenimentul este organizat sub patronajul Ambasadei Elveției în România.
[eadvert]
Conferința va contribui la modelarea viitorului peisaj al educației duale din România. Rezultatele acestei conferințe vor fi centralizate sub forma unei publicații care va servi drept foaie de parcurs pentru dezvoltarea ulterioară a educației duale în România, accesibilă tuturor părților interesate
Teme
Conferința abordează o serie de teme de interes pentru învățământul dual: asigurarea continuității formării educaționale pentru elevii înscriși în sistemul dual, comunicarea și cooperarea între cei implicați în special unitățile de învățământ, operatori economici și unitățile administrativ-teritoriale, dezvoltarea centrelor de formare a personalului didactic atât din punct de vedere teoretic cât și practic, centrarea dezvoltării calificărilor profesionale în funcție de nevoile operatorilor economici, strategii de promovare și popularizare a învățământului dual, dar și alte teme interesante.
Modelul învățământului dual dezvoltat de Elveția, Austria și Germania, se remarcă atât la nivelul standardelor calitative impuse și al permeabilității traseului de formare educațională cât și al integrării și absorbției pe piața de muncă a absolvenților, a diversității domeniilor și calificărilor profesionale, a prioritizării nevoilor din piața muncii.
La nivel național, Școala Profesională Germană Kronstadt este un model educațional dual de succes la nivelul întregii țări, bazat pe o colaborare foarte bună între Municipalitate, Inspectoratul Școlar și mediul de afaceri din Brașov.
Exemplu de bune practici
Un alt exemplu de model pentru învățământul profesional dual este cel al Centrului de Excelență în Învățământ Profesional Dual al Asociației Firmelor Bihorene (AFB) de la Oradea, unul dintre primele de acest fel implementat în România.
Modelul Centrului AFB este prezentat în cadrul Conferinței de la Brașov de către Dorin Culic, manager Centrul de Excelență în Învățământ Profesional Dual al AFB Oradea.
„Este un eveniment foarte important și serios. Faptul că se desfășoară sub patronajul Ambasadei Elveției spune totul despre importanța lui. Le vom împărtăși din experiența noastră. De asemenea, îi vom prezenta în direct ministrului Educației solicitările noastre de modificare a Legii Învățământului”, ne-a informat Dorin Culic.
Propunerile AFB
AFB a făcut mai multe propuneri de modificare a Legii Învățământului și a transmis Ministerului și modul de aplicare al acestora. Una dintre propuneri se referă la consilierea în alegerea unei cariere școlare și profesionale pentru situația specifică, individuală sau de grup. Acest lucru se realizează prin identificarea de competențe și testarea aptitudinilor elevilor prin laboratoare proprii sau externalizat cu ajutorul psihologilor școlari sau în parteneriat cu asociații de psihologi independenți. Pentru aceasta se propune angajarea mentorilor școlari sau consilierilor vocaționali.
AFB mai propune înființare de ateliere școală la nivel de gimnaziu. Acest lucru se poate face prin angajarea de specialiști din mediul privat. Angajarea ar trebui efectuată de către Consiliul de Administrație al Școlilor Tehnice.
Reprezentanții AFB propun ca programa școlară să fie aprobată la nivel județean/local în funcție de nevoile și specificul de afaceri locale. Programa școlară ar trebui să fie adaptată la nevolie mediului de afaceri local, printr-o comisie mixtă formată din reprezentanți ai integratorului (organizatiei patronale) și ai școlii.
AFB mai solicită facilitarea accesului specialiștilor din mediul antreprenorial, prin angajare direct, la posturile vacante din învățământul dual, precum și aplicarea unor tarife corelate cu salariul mediu din producție pe specializarea respectivă. Acest lucru se poate realiza prin introducerea unei grile de salarizare pentru personalul de specialitate din privat prin aplicarea unor tarife corelate cu salariul din producție. Accesul în sistemul de învățământ al acestor specialiști trebui să fie condiționat de deținerea sau obținerea modulului pedagogic.
Trimite articolul
XVorba lungă, sărăcia omului