Un muzeograf de la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea devine National Geographic Explorer pentru un proiect educativ de digitizare a patrimoniului cultural.
Proiectul „The Cube: Merging Cultural Heritage with Technology” | „Cubul: Îmbinarea Patrimoniului Cultural cu Tehnologia”, propus de Bogdan Anagnastopol, muzeograf la Muzeul Țării Crișurilor Oradea, a fost selectat câștigător în competiția de granturi National Geographic Society 2024, acesta fiind un demers independent. Cu o finanțare de 18.000$, proiectul implică achiziționarea de echipamente (scanner 3D, aparate foto-video, printere 3D etc.) și organizarea de ateliere educative. Din echipa de proiect mai fac parte prof. univ. dr. Gabriel Moisa și prof. Ancuța Șchiop.
„The Cube” se va desfășura în perioada februarie-noiembrie 2025 și oferă ateliere practice în care tinerii învață să digitizeze și să prezinte obiecte culturale folosind metode de scanare 3D și să realizeze machete holografice și machete printate 3D. Proiectul oferă 60 de locuri gratuite prin grantul oferit de National Geographic Society, împărțite în două grupe de vârstă (10-13 ani și 14-18 ani).
Inițiatorul și coordonatorul proiectului, Bogdan Anagnastopol, are o pregătire interdisciplinară cu studii la Universitatea Transilvania din Brașov (licență în Inginerie și Management în Turism, master în Inginerie Mecanică) și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (licență în Studii Culturale), unde în prezent este doctorand în domeniul Studiilor de Populație și Istoria Minorităților. A desfășurat stagii de cercetare în Grecia, Vietnam și Palestina și a inițiat și coordonat numeroase proiecte culturale în Oradea, inclusiv „Tipografia de idei” și „Bibliovibes”. Prin acest proiect, propune o abordare inovativă a patrimoniului cultural, adaptată la tehnologiile folosite de tineri în prezent.
Proiectul este realizat cu sprijinul National Geographic Society, al Consiliului Județean Bihor, al Muzeului Țării Crișurilor Oradea – Complex Muzeal și al Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai” Bihor. Partenerii proiectului sunt Asociația Forumul Bihorean, Asociația Țara Celor Trei Crișuri și Inspectoratul de Poliție Județean Bihor.
Structura proiectului
Proiectul se desfășoară în trei etape pe parcursul anului 2025, fiind dedicat copiilor și tinerilor din două categorii de vârstă: 10-13 ani și 14-18 ani (câte două grupe de 15 participanți/categorie).
Etapa I – La Muzeul Țării Crișurilor (martie 2025)
● Participanții învață noțiuni introductive despre patrimoniul cultural și tehnici de scanare 3D
● Program: 14:00-18:00, două zile consecutive pentru fiecare grupă
● Perioada:
18-19 martie (Grupa 1: 10-13 ani) și 20-21 martie (Grupa 2: 10-13 ani)
25-26 martie (Grupa 1: 14-18 ani) și 27-28 martie (Grupa 2: 14-18 ani)
Etapa II – La cabana de la Vadu Crișului (iunie 2025)
● Procesare digitală și construirea casetelor holografice
● Include vizitarea Peșterii Vadu Crișului și atelier de securitate cibernetică susținut de Inspectoratul de Poliție Județean Bihor
● Perioada:
23-24 iunie (10-13 ani, ambele grupe)
25-27 iunie (14-18 ani, ambele grupe)
● Cazare și masă asigurate de organizatori
Etapa III – La Muzeul Țării Crișurilor (octombrie 2025)
● Realizarea unui cub expozițional
● Integrarea casetelor holografice și a obiectelor scanate
● Participanții contribuie la design-ul expozițional și selectarea materialelor
● Datele vor fi anunțate din timp participanților din ambele serii
Calendar înscrieri
Pentru cele 60 de locuri gratuite (30 locuri/categorie de vârstă):
● 11 februarie 2025, ora 11:00 – 16 februarie 2025, ora 23:59: Perioada de completare a formularului, disponibil pe www.mtariicrisurilor.ro
● 17 februarie 2025: Afișarea listei cu participanții înscriși și rezerve pe www.mtariicrisurilor.ro
● 18-21 februarie 2025: Confirmarea locului prin transmiterea documentelor:
o Acord de participare din partea tutorelui
o Acord din partea profesorului diriginte/cadru didactic îndrumător
o Documentele trebuie să conțină datele de identificare ale participantului, tutorelui și profesorului
o Obligatoriu: număr de înregistrare de la școala unde este înscris participantul
o Documentele pot fi transmise separat sau într-un singur fișier la adresa bogdan@mtariicrisurilor.ro ● 24 februarie 2025: Afișarea rezultatelor după validarea documentelor, pe www.mtariicrisurilor.ro. În cazul în care unii participanți nu au transmis documentele complete în termenul stabilit (18-21 februarie a.c.), locurile acestora devin vacante și vor fi contactate rezervele în ordinea înscrierii.
● 25-28 februarie 2025: Perioada în care rezervele contactate trebuie să transmită documentele de confirmare (dacă este cazul) ● 3 martie 2025: Publicarea listei finale a participanților pe www.mtariicrisurilor.ro
După epuizarea celor 60 de locuri gratuite, se pot face înscrieri contra cost (250 lei/persoană), sumă ce include toate materialele necesare și caseta holografică. Pentru aceste locuri, toate atelierele se vor desfășura la Muzeul Țării Crișurilor și Biblioteca Județeană, în cadrul „Tipografiei de idei 2025”, fără deplasarea la Cabana Vadu Crișului. Asociația Țara Celor Trei Crișuri oferă 20 de burse pentru copiii și tinerii proveniți din familii cu venituri lunare nete pe membru de familie sub 2.000 de lei. Documentele necesare pentru obținerea bursei vor fi anunțate ulterior pe site-ul muzeului. Detalii referitoare la organizarea atelierelor suplimentare vor fi anunțate în cursul lunii martie 2025, pe www.mtariicrisurilor.ro și pe paginile de social media oficiale ale instituției muzeale.
Mai multe detalii se pot obţine de la inițiatorul și coordonatorul proiectului ,Bogdan Eugen Anagnastopol prin adresa de e-mail bogdan@mtariicrisurilor.ro .
Citiți principiile noastre de moderare aici!