În cadrul proiectului pilot desfășurat la Asociația de proprietari „Cartier Prima”, locatarii vor primi în cursul acestei săptămâni sacii cu codurile RFID (Radio-Frequency Identification), transmite Primăria Oradea prin comunicat de presă.
Aceștia vor fi distribuiți de firma Cargo Track Solutions SRL. „Scopul principal al proiectului pilot este de a identifica cantitatea (volumul) şi tipul deșeurilor reziduale, biodegradabile, reciclabile și ambalaje de sticlă depozitate de către fiecare utilizator din cadrul asociației de proprietari „Cartier Prima”. Metoda de implementare „plătește pentru cât arunci” are drept scop reducerea cantității de deșeuri care ajunge la depozitare și creșterea ratei de reutilizare, respectiv reciclare. Asociaţia de proprietari „Cartier Prima” are sediul pe strada Piața Nucetului nr. 12, bloc A3, cu un număr de 790 de persoane, 545 de apartamente aferente blocurilor A1, B1, C1, A2, B2, C2, A3, A4, BC4, DE4. Durata de desfășurare programului pilot este de 90 de zile și debutează la începutul lunii martie, odată cu finalizarea distribuirii sacilor”, informează municipalitatea.
[eadvert]
Experimentul a fost pus în practică după ce încercarea de a implementa sistemul „plătești cât arunci” la blocuri s-a izbit de opoziția administratorilor de asociații. Aceștia au reclamat mai multe nefuncționalități: faptul că incintele de deșeuri nu se pot ține închise mereu din cauza unor defecțiuni precum și imposibilitatea urmării personale a celor care contaminează fracțiile de deșeuri.
În funcţie de constatările și rezultatele obținute în cadrul programului pilot, se va analiza posibilitatea creării unei aplicații care să permită monitorizarea în timp real a tuturor incintelor metalice pentru depozitarea deșeurilor menajere din Oradea.
Camere video și sistem de scanare
Incintele de gunoi prinse în proiect au deja montate camerele de supraveghere și sistemul de scanare și citire a codurilor RFID de pe saci.
Monitorizare cu aplicație
Asociația de proprietari, Primăria Oradea, Rer Vest S.A și administratorul Depozitului Ecologic din Municipiul Oradea, S.C Eco Bihor SRL vor avea acces la o aplicaţie instalată pe o stație – calculator/telefon mobil, cu userul şi parola aferente.
Astfel, pe timpul derulării activității, această aplicație va genera rapoarte, statistici cu stadiul de implementare a proiectului pilot – volumul de deșeuri generate de fiecare apartament, tipul deșeurilor generate, cantitatea de deșeuri totală generată în vederea facturării.
După scanarea efectuată de către fiecare utilizator în parte cu sacul cu cod RFID la intrarea în incinta metalică, se deschide ușa incintei metalice și se atribuie instantaneu utilizatorului volumul de deșeuri generat, care va fi stocat în baza de date administrată de către asociația de proprietari, operator, municipalitate în vederea facturării lunare.
Totodată, vor fi depistate și semnalate incidente identificabile pe camera de supraveghere video 24 ore/7zile.
Aceasta este prevăzută cu algoritmi de inteligență artificială, provocate de utilizatori sau alte persoane, cum ar fi: forțarea ușii incintei metalice; lăsarea ușii incintei metalice deschise de către operator/utilizatori; încercarea de a introduce saci necorespunzători; depozitări clandestine lângă incintele metalice; deteriorarea în orice mod a incintei metalice; depozitarea neconformă a deșeurilor în cadrul incintei metalice.
Cititor de cod, la pubelă
Incintele metalice pentru deșeuri din cadrul asociaţiei au fost dotate sistem de scanare și citire a codurilor RFID a sacilor, accesul în incintă fiind permis doar prin intermediul acestora:
-sistemul de scanare va permite citirea codurilor RFID cu datele de identificare ale fiecărui utilizator (numele şi prenumele utilizatorului care generează deșeurile, numărul apartamentului, numărul blocului, codul deșeului, data când a accesat incinta metalică în vederea depozitării deșeurilor);
– o cameră de supraveghere video 24 ore/7zile. Totodată, pe fiecare incintă au fost amplasate de către Primărie plăcuțe avertizoare cu inscripţia „Atenție cameră video”.
Cele 545 de pachete care vor fi distribuite proprietarilor săptămâna aceasta conțin sacii de deșeuri cu codurile RFID pentru fiecare tip de fracție (reziduală, biodegradabilă, reciclabilă și sticlă).
Materiale
Necesarul pentru 1 săptămână/1 persoană este de:
2 saci pentru deșeuri reziduale,
3 saci pentru deșeuri biodegradabile,
1 sac pentru deșeuri reciclabile
1 sac pentru deșeuri din ambalaje de sticlă.
În cursul săptămânii trecute au fost organizate trei întâlniri cu locatarii din cadrul asociației, tocmai în vederea conștientizării și implicării locatarilor în cadrul proiectului pilot. Urmează și alte întâlniri în cursul acestei săptămâni, începând cu ora 17:30.
Trimite articolul
XMai mergeti dracului cu gunoiul vostru, dupa ce ne-ati pus sa-l sortam si v-am scapat de un lucru voi mariti pretul, amenzi platim ca vine gunoiul amestecat din cele 4 judete peneliste. Deci tot noi suportam , o sa-l arunc direct langa pubele pe jos. Voi chiar nu mai aveti limita??? Toata ziua tarcurile sunt deschise larg, inclusiv deschise de la lacat.
La case sistemul colectării selective funcționează, cetățeanul de la bloc (care de regulă de consideră mai civilizat) va descoperi că sistemul este în avantajul său. Dacă se găsesc metode de sancționare a leneșilor, derapajelor și excepțiilor negative, lucrurile pot evolua pozitiv și în folosul tuturor. Mult succes.