Oradea intră în 2021 cu promisiunea încheierii de proiecte, între care unele au trenat supărător luni de zile, dar și cu demararea de noi lucrări, de mare amploare, în contul finanțărilor europene accesate în acest exercițiu european.
Pauză de sărbători
Conform regulii agreate de constructori cu Primăria, dinainte de Crăciun și până în 10 ianuarie, firmele de construcții și-au suspendat șantierele, pentru că au dat liber oamenilor de Crăciun și de anul nou. „După data de 10 ianuarie vom relua lucrul, în condiții de iarnă, acolo unde se va putea lucra. Am avut noroc că până în 22 decembrie s-a putut lucra inclusiv la turnat beton și asfalt, pentru că vremea a permis. Dacă vremea va permite, vom lucra în forță pe toate șantierele”, a spus primarul Florin Birta, realizând un scurt bilanț, la finalul anului trecut, al lucrărilor în curs și al celor care ar trebui să înceapă.
După 10 ianuarie
Pasajul de pe Centură, de la Piața 100, este în fază avansată de execuție, chiar dacă nu a fost finalizat în decembrie 2020, conform planurilor pe care le anunțase constructorul.
Au fost montate grinzile pe pasaj, a fost turnată partea de suprastructură, dar nu s-a mai putut face supraizolarea. „Dacă în ianuarie sau februarie reușim hidroizolarea betonului, în maximum 30 de zile putem da drumul la circulație pe pasaj, în condiții de siguranță, după montarea parapeților și a iluminatului public. Termenul contractual este finalul lunii aprilie 2021. Executantul este în termenul contractual, dar noi ne-am fi dorit să putem da pasajul în folosință înainte de Crăciun. Cred că pasajul va putea fi deschis în luna martie, cel mai târziu, iar circulația pe centură se va derula în condiții normale”, anticipează primarul.
Șantiere centrale
În funcție de condițiile meteo, în martie 2021 ar trebui să fie gata și șantierele centrale – Piața Fardinand, străzile Libertății, Iosif Vulcan și Aurel Lazăr. „Pe strada Iosif Vulcan se lucrează la rețelele de termoficare, canalizare și alimentare cu apă, ca parte din proiectul de pietonalizare a străzii Libertății”, spune edilul.
[eadvert]
Pe Aurel Lazăr, au fost terminate turnările de beton și cam jumătate din stradă e pietruită deja, spune Birta, următorul pas este plantarea de arbori și amenajarea spațiilor verzi.
Pentru Aurel Lazăr, ca și pentru Piața Unirii, termenul contractual a fost depășit, iar municipalitatea a dat prelungiri de termen. Justificarea acceptată de Primărie ține de lucrările neprevăzute apărute în derularea lucrărilor. În plus, primarul spune că proiectul Pieței Ferdinand e frânat de lucrări adiacente ale celor de la Electrica: „În Piața Ferdinand, Electrica are un contract de schimbare a posturilor de transformare, unul în spatele clădirii Teatrului și unul în fața clădirii Casei de Modă, lângă Podul Ferdidand, contracte care nu au fost, nici acum, puse în practică. S-ar putea ca oricum, chiar dacă finalizăm partea de dalare, să mai rămânem cu două șantiere deschise în Piața Ferdinand, așa cum a fost în Piața Unirii, la Catedrala Sf. Nicolae. Cred că nu vom sta chiar doi ani, am înțeles că acele posturi au fost comandate deja, dar va mai dura până să fie montate”.
În prezent, echipele de pietrari italieni au plecat acasă pentru sărbători, dar ar trebui să revină după 10 ianuarie.
Amenajările respective înseamnă anularea masivă de locuri de parcare pentru aceste zone. Pe str. Libertății, toate locurile de parcare au fost desființate, strada devenind strict pietonală. Pe str. Iosif Vulcan rămân două sensuri de circulație și se lărgesc trotuarele, dar se desființează toate locurile de parcare.
Piața Independenței, din vară
Anul viitor ar trebui să fie gata și platoul de deasupra parcării de pe str. Independenței, unde, spune primarul, „în urma consultării populației, a reieșit alt proiect câștigător. În ianuarie vom încheia contractul cu noul proiectant pentru finalizarea proiectului și undeva în cursul lunii iunie sau iulie, vom începe și lucrările efective”.
E vorba de contractul pentru proiectare, care va fi urmat de o licitație pentru execuție. Între timp, cei de la Managementul Proiectelor cu Finanțare Internațională vor găsi și sursa de finanțare europeană.
„După 1 ianuarie, se deschid noi axe de finanțare și acest proiect se încadrează pe finanțare europeană. Targetul pe care ni l-am asumat este să închidem lucrările de pietonalizare din zona centrală – Piața Ferdinand, Libertății, Aurel Lazăr, Iosif Vulcan și Independenței”, declară edilul.
Ciuperca, faza pe rezistență
2021 ar trebui să marcheze și finalul amenajării Dealului Ciuperca. În penultima săptămână din anul trecut, au fost recepționate lucrările făcute pe o autorizație de urgență, dată pentru consolidarea dealului. Birta e optimist. „Până cel târziu în martie, ar trebui terminată refacerea amenajării”, anticipează el. Contractul de refacere a fost atribuit către firma Gavella.
Parcări etajate
În cursul acestui an ar urma să fie predată și parcarea de la stadionul Voința. „Când va fi dată în folosință, vom desființa locuri de parcare de pe strada Roman Ciorogariu. Strada va fi refăcută și va fi amenajată o pistă de biciclete pe direcția spre Corso, după modelul celei de pe strada Mihai Eminescu”, anunță primarul.
Parcarea dintre case, între străzile Aurel Lazăr și Iosif Vulcan, va fi realizată, ca și cea de la Județean sau cea amenajată la sala polivalentă, pe un credit de peste 94 milioane de lei, votat în Consiliul Local, la finalul anului trecut. „Acea parcare e mai mult decât necesară, pentru că străzile Libertății și Iosif Vulcan au fost golite de locuri de parcare, iar str. Aurel Lazăr nu va mai avea niciun loc de parcare. Ca urmare, acea parcare va veni ca o gură de oxigen pentru cei care locuiesc în zonă și au mașini. Anul viitor vom începe lucrările la acestea, iar parcarea de la sala polivalentă este deja în procedură de licitație. Dacă sala va fi gata până în mai, în iulie va trebui să fie gata și parcarea din jur. Celelalte două sunt în proiectare, sper ca în a doua jumătate a anului să începem efectiv lucrările de construire”, spune Birta.
Ordinul pentru Nufărul – Cantemir
După 10 ianuarie se va emite ordinul de începere a lucrărilor și pentru reabilitarea de pe Nufărul Cantemir. „Am avut acolo licitația, s-a desemnat un câștigător, grupul de firme Selina. Contractul a fost semnat la începutul lunii decembrie, dar am luat decizia să nu începem lucrările, ca să nu bulversăm circulația în oraș de sărbători”, reamintește primarul.
Primăria are în derulare și procedura de licitație pentru pasajul de la Piața Cetate, la intersecția străzii Sucevei cu strada Cantemir, pentru care au fost depuse trei oferte. „La începutul lui ianuarie, colegii mei vor finaliza procedura de verificare a ofertelor tehnice, după care se va verifica oferta financiară și vom trece la desemnarea câștigătorului. Undeva în 15 martie, sper să începem lucrările, se licitează doar execuția, așa că în momentul în care avem desemnat executantul, putem da ordin de începere a lucrării”, zice Birta.
Pentru celălalt pasaj subteran, de la Centrul Civic, se la lansa licitația pentru desemnarea executantului, în jurul datei de 15 – 20 ianuarie. Primarul afirmă că procedura ar trebui finalizată în șase luni, astfel că „în iulie, august, vor începe lucrările. 2021 va fi un an plin de lucrări, mai ales pe această axă Nufărul – Cantemir – Centrul Civic, cu siguranță se va aglomera centura și drumul expres”.
Proiectul construirii liniei noi de tramvai, pe strada Ceyrat și pe Atelierelor, trebuie terminat până la intervenția la linia de pe Nufărul – Cantemir, insistă edilul.
Continuă demolările
Adiacent proiectului Nufărul, paralel cu acesta, se derulează și cea mai mare expropriere din istoria postdecembristă a Oradiei. Primul lot de case a fost deja pus la pământ anul trecut. „În primăvară începem amenajarea de locuri de parcare, pentru a muta în spatele blocurilor locurile care se desființează la bulevard. Începând cu ianuarie, urmează să atacăm și celelalte trei zone, pentru expropriere și demolare. În fiecare an se schimbă ghidul notarilor, pe final de ianuarie apare noul ghid. După, vom demara procedura de expropriere. Nu dorim să ne batem joc de prețurile pe care le dăm oamenilor. Astfel, în ianuarie începe procedura de expropriere, în februarie se virează banii în cont și vor avea timp șase luni să se mute. Estimăm că pe final de an, vom elibera și celelalte trei locații”, zice primarul.
Parteneriatul pică
În contextul accesării creditului pentru construirea de parcări din bugetul local, Birta spune că municipalitatea a abandonat, deocamdată, discuțiile pentru aducerea unei firme specializate într-un parteneriat public-privat pentru administrarea parcărilor din Oradea.
„În acest moment, discuțiile preliminare pentru acea asociere au fost stopate. Consider că la ora actuală, Primăria poate administra parcările în regie proprie. Noi trebuie să mergem mai departe cu construcția de parcări, cea de la spital e vitală, oamenii nu mai pot aștepta ca să vedem dacă vin sau nu investitori. În plus, Serviciul de Parcări e profitabil, aduce bani. Gestionat și mai bine, poate funcționa și mai bine”, declară el, invocând pandemia de Covid-19 ca motiv pentru abandonarea demersului.
Nufărul geotermal
În ianuarie, după ședința de Consiliu Local, va urma actualizarea studiului de fezabilitate, după care se va socate din nou la licitație pachetul pentru proiectare și execuție. Primarul apreciază că „undeva în toamna lui 2021 să începem lucrările”. Proiectul conține un foraj pentru un puț de apă geotermală și schimbarea tuturor rețelelor pentru alimentarea cu agent termic. „În ultimii ani, nu am mai investit în acele curți de blocuri din Nufărul, sunt foarte multe neamenajate, la nivel de balast sau pământ. Nu am intervenit pentru că știam de acest proiect, care va înseamna spargerea multor străzi. Dacă în 2021 vom începe introducerea noilor rețele, vom intra în forță în Nufărul pentru refacerea acestor străzi. Termenul de implementare pentru acest proiect este 2023”, precizează el.
Piața Cetate
Proiectul de la Piața Cetate e încă în faza birocratică. Primarul spune că ansamblul format din hala care a ars și fostul sediu al Administrației Domeniului Public va fi clasat ca monument istoric, înainte de lansarea licitației pentru reconstruire.
„Avem de luat niște avize de la Ministerul Culturii, pentru clasarea ca monument istoric. Când avem toate avizele, aprobăm proiectul și dăm drumul la licitație pentru execuție. În vară – toamnă putem începe lucrările de reconstrucție a halei, amenajarea parcării subterane și construirea unei hale noi. Toate celelalte clădiri din perimetrul pieței urmează să fie demolate.
Trimite articolul
XDl.Primar de ce ati desfintat locurile de parcare de pe str.Moscovei?
-
Sa parcati oilor in parcarea supraetajata din apropiere! Aceeasi manevra ca in cazul unor locuri anulate in zona Republicii Militie!
-
Comenteaza migrantul.
-
-
Pe Moscovei sa desfintat deoarece strada nu mai este sens unic,are dublu sens,iar asa nu mai este lic de parcare daca se circula in ambele sensuri.
-
Parcati in parcarea supraetajata de pe Baritiu. Nu va plangeti. Sa va mutati de nu va place
-
Am sa te mut eu pe tine şobolanule !
-
cum zice celalalt Drop, o sa ai parcare etajata la 10 secunde distanta.
-
-
Drop mutate tu la 2mt sub pământ gustere.
-
-
Ca sa parcati si voi masinile in parcarile sub si supraterane noi careau fost construite de Primarie!!
Nu cum sunteti obisnuiti.
Ca sa va dati jos din masina in fata buzii publice si rapid sa va aruncati cu cururile voastre puturoase direct pe capacul de wc.
Civilizati-va!
Daca va place sa aveti proprietati in buricul orasului, inseamna ca sunteti potenti si cu bani.
Platiti.
Cat a fost gratuit accesul la parcarea subterana de pe Independentei, era full de masini.
Nu era o problema ca trebuia sa isi duca fiecare masina acolo, caci era gratis!!
Apoi, dupa 30 de zile, cand a intrat taxa in functie, parcarea e vesnic sub 50% populata.
Ca cetateanul oradean are doar figuri si multe pretentii.
Dar cand sa scoata banutu’ si sa plateasca mofturile, parcheaza pe marginea stradutelor laterale in fata intrarilor la curtile oamenilor.
Ca au ariciul cu ei in buzunar permanent.
Nu mai pot intra oamenii acasa la ei, in curti si garaje, de masinile smecherilor zgarciti parcate una in alta .
De aia s-au desfiintat locurile de parcare pe Moscovei , Libertatii, etc…
Eu le-as desfiinta si de pe Ady Endre, ca se trece ca prin defileu , cu roata stanga pe trotuar intr-o anume portiune din cauza masinilor cusute una in alta parcate alan dala.
Soferii de pe masinile de gunoi sau cu butelii dau adevarate spectacole de maestrie ca sa treaca pe strada aia.-
Locaniculpuli esti un bou
-
Ai dreptate,dar PMO a desfintat locurile de parcare fara sa respecte legislatia,propietarii masinilor ridicate pot da PMO in judecata si vor cistiga procesele,PMO este renumita pt. nr. ridicat de procese din cauza ilegalitatilor.
-
Ciuperca e gata in fiecare an de 5 ani incoace.
Deci mai stam 2 ani fara iluminat in piata Ferdinand pana schimba Electrica transformatoarele. Imi place ce repede se misca Electrica cand e vorba de mutat retele sau ceva, astepti cu anii pana se sinchisesc sa faca ceva
se lucreaza in majoritatea santierelor din Oradea cu viteze : mica si foarte mica, pentru ca preturile lucrarilor sunt umflate peste masura si firmele traiesc foarte bine din lucrarile de la buget si sunt atribuite unor firme de casa a primariei .
-
asta o fi si motivul din care multe licitatii raman fara ofertanti? nu le trebuie si mai multi bani? foarte fraiere firmele astea de care zici tu.
-
degeaba sunt multi bani daca sunt firme neserioase care nu sunt in stare sa faca lucrari, dar tu ca un fraier ce esti le iei apararea, cum poti fi atat de prostutsi narod dropule.
-
Drop sa-mi sugi un strop. Esti o vaca
-
Drop pe tine tare prost te-au facut ai tai.
-
ia auzi
-
-
Drop Licitațiile făcute de Bolojanes si Birtanezul nu sânt transparente si de aceea se umfla preturile la lucrari pentru ca astea sant actionari la firmele care castiga licitațiile. Selina si restu .
-
Strada s-a transformat din sens unic în circulație pe ambele sensuri, a fost nevoie de loc.
Totul este mãrunţiş, stricarul pe acoperiş, o sã ajungi celebru cifa musai printr-un Burj Kalifa.
Drop Licitațiile făcute de Bolojanes si Birtanezul nu sânt transparente si de aceea se umfla preturile la lucrari pentru ca astea sant actionari la firmele care castiga licitațiile. Selina si restu .
Sa-i demoleze oricum cat mai repede, iar daca castiga in instanta asta e si gata, faptul e consumat. Asa ar trebui aplicat peste tot. Vrem dezvoltare
-
Dezvoltare beton in gura ta drop.