Orădeni, e momentul să vă împrieteniți cu bicicleta! Câteva proiecte de infrastructură de mare anvergură intră în linie dreaptă, finanțarea europeană este aproape semnată și cândva în cursul anului viitor ar urma să înceapă lucrările de construire. Pentru următorii doi, trei ani, orașul și oamenii lui vor ieși din rutina cotidiană obișnuită, chiar și numai pentru că artere rutiere foarte circulate, precum Magheru – Podul Dacia – Aleea Ștrandului, vor fi parțial sau total obturate.
Primăria va începe implementarea proiectelor cu finanțare europeană în valoare de peste 80 milioane de euro, după ce luni, în Consiliul local, au fost aprobate ultimele modificări la acestea. „Am finalizat partea de evaluare a acestor proiecte, am primit vizita în teren săptămâna trecută. Acum proiectele europene sunt în faza de precontractare și estimăm că până la sfârșitul acestei luni vom semna toate aceste contracte de finanțare”, a spus primarul Ilie Bolojan.
Pe mobilitate urbană
Pietonalizarea Centrului Civic – Piața Gojdu, proiect în valoare de peste 95 mil lei, implică excavaje spectaculoase pentru realizarea pasajelor care vor conduce traficul rutier pe sub pământ. Primul este pasajul care se va realiza între Catedrala Ortodoxă și Casa de Cultură a Sindicatelor – mașinile vor traversa această piață prin subteran, ceea ce dă undă verde permanentă pentru tramvai și lasă spațiul exclusiv pietonal.
Orașul va deconta pe această axă de finanțare și costul pietonalizării str. Vasile Alecsandri, 5,2 mil lei.
A treia achiziție din acest pachet are ca obiect cumpărarea a patru autobuze hibrid, a căror valoare estimată este de 10,9 mil lei. În total, acest pachet de proiect se ridică la 111,2 mil lei, adică 23,8 milioane euro cu TVA.
Municipalitatea transmite că „din această sumă, o parte este neeligibilă, aprox. 7,6 milioane lei, iar din ceea ce este eligibil, contribuția Primăriei este de 2%”.
Parcarea Park & Ride, repinsă la finanțare
Coridorul de mobilitate Piața Gojdu – Piața Cetate este al doilea pachet de proiecte cu influență mare asupra traficului.
Una dintre cele mai importante lucrări din pachet este pasajul subteran de la Piața Mare, estimat la 33,6 milioane de lei. Acesta va duce traficul rutier în subteran, la nivelul solului urmând să fie undă verde pentru tramvai.
Proiectul acestui coridor de mobilitate, în varianta depusă la finanțare, conținea și amenajarea unei parcări Park and Ride, estimată la 35,8 milioane lei, amenajată în jurul catedralei ortodoxe. Evaluatorii au respins această parcare ca nefiind eligibilă.
Primarul Ilie Bolojan a refuzat să prezinte motivele pentru care investiția a fost considerată acceptabilă la finanțare. În opinia sa, locația nu este mult prea centrală pentru o parcare de acest gen. A spus, sec, că lucrarea se va face pe banii orașului și că, foarte probabil, va fi gestionată în regim park&ride, împreună cu OTL SA.
Pachetul mai cuprinde și redresarea stației de la Blocul Cicero, care va asigura curentul în condiții optime pentru liniile de tramvai.
Valoarea estimată a acestui proiect este de 4,6 mil lei. Ultimul proiect din acest pachet vizează achiziția a 6 autobuze hibrid, estimate la 16,3 mil lei.
„În total, valoarea acestui pachet de proiecte este de 90,4 milioane lei, care corespunde unei sume de 19, 3 milioane euro, din care, pentru că parcarea de tip Park and Ride este neeligibilă, 40% va fi suportat de municipalitate. E vorba de aproximativ 40 milioane de lei”, transmite Primăria.
Transport în comun
Al treilea pachet de lucrări important e dedicat transportului public de clători. În contul acestuia se va face amenajarea Podului Dacia, pentru a suporta 6 benzi, asigurându-se astfel unda verde pentru tramvai pe pod și construirea pasajului rutier subteran pe relația Piața Traian Aleea Ștrandului, care va asigura circulația ușoară a tramvaiului pe B-dul Magheru. Valoarea acestor două proiecte cumulate este de 25,8 milioane lei. Proiectul este în faza licitației, cel mai probabil săptămâna viitoare se va semna contractul de execuție cu Freyrom SA.
Extinderea liniei de tramvai în zona Universității, de pe Calea Aradului pe malul Peței, până în Cantemir, e în valoare de 66,1 milioane lei. Acest proiect e în execuție, a fost adjudecat de o asociere condusă de Abed Nego SRL.
În total, aceste două proiecte de ridică la 91,8 mil lei, ceea ce corespunde unei sume de 19,65 mil euro, din care valoarea neeligibilă este de 1,1 mil euro.
Pentru că s-a aprobat finanțarea pentru ele, vor mai fi achiziționate încă 10 tramvaie noi, de la Astra Arad, în valoare de 88,7 mil lei, respectiv 19 mil euro, cu o contribuție a municipalității de 2%.
„Toate aceste patru pachete de proiecte sunt depuse pe Axa de mobilitate urbană, iar suma totală a acestora este de 81,8 milioane euro, din care aproximativ 10 milioane euro reprezintă cheltuieli neeligibile și aprox 1,4 milioane euro sunt contribuția de 2% a municipalității. Prin urmare, din 82 milioane de euro, municipiul va contribui cu 12 milioane de euro, iar diferența de 70 milioane de euro sunt banii europeni câștigați”, aprecază primarul Ilie Bolojan.
Mai mici
Sunt în aprobare și câteva proiecte de regenerare urbană în comunitățile defavorizate, mai exact zona Gutenberg și Școala Ioan Slavici. În curtea școlii se va face un centru de zi estimat la 6 mil lei și vor fi asfaltate trei străzi, lucrările fiind estimate la 1,5 mil lei, în total aceste proiecte ajungând la 7 milioane de lei. Cifra corespunde unei sume de 1,6 milioane euro, din care contribuția municipalității este de 2%, respectiv aproximativ 30.000 de euro.
Doi, trei ani de șantier
Astfel, în primăvară ar urma să înceapă lucrările la pasajul Magheru și la Podul Dacia. „Vom încerca să lucrăm sub trafic într-o primă etapă, dar este foarte posibil ca, pe perioada vacanței de vară, traficul să fie total blocat în zonă respectivă. De pe acum, îmi cer scuze orădenilor pentru deranjul din trafic”, a spus primarul.
Urmează, în această toamnă-iarnă licitația pentru întocmirea proiectelor tehnice la cele două pasaje mari, cel complex din zona Centrului Civic și cel mai simplu din fața Pieței Mari. Lucrările sunt estimate să înceapă în toamna 2019. „Va urma așadar o perioadă de șantier de aprox. 2-3 ani de zile, cu perturbări destul de mari în circulație, dar aceste proiecte se fac o dată la câțiva zeci de ani și cred că câștigurile pe termen lung vor fi mult mai mari decât disconfortul creat”, e opinia edilului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!