Comenius este prima componentă a Programului de Invăţare pe Tot Parcursul Vieţii derulat prin Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale şi se adresează instituţiilor de învăţământ preuniversitar de stat şi private, precum şi tuturor membrilor comunităţii educaţionale care îşi desfăşoară activitatea în acest sector.
Cuvântul de deschidere i-a aparţinut domnului director prof. Ec. Dr Răzvon Vonea care a adresat un cuvânt de bun venit reprezentanţilor media, părinţilor, cadrelor didactice şi elevilor şcolii. Pe ordinea de zi s-a înscris şi prezentarea partenerilor de proiect, a sistemului de mobilităţi, a activităţilor ce se vor desfăşura în vederea realizării produselor finale pe care a realizat-o coordonatoare de proiect prof. Anca Curpaş. Doamna consilier Camelia Koka a reliefat trăsăturile comunicării nonverbale şi aplicabilitatea lor în spaţiul profesional, ilustrând în imagini relevante şi antrenante cele mai semnificative aspecte ale comportamentului paralingvistic.
Multilateralul ACTIVE se desfăşoară pe o durată de 2 ani, în intervalul de timp 2013-2015 şi are ca scop echiparea elevilor cu competenţele necesare comunicării în vederea unei integrări de succes pe piaţa muncii. Preocuparea de bază a parteneriatului este aceea de a oferi o înţelegere şi întrebuinţare corectă a comportamentului de comunicare nonverbală, un element crucial în formarea unor modele de conduită exemplară în situaţii generate de mediul vocaţional. În acest parteneriat european România s-a alăturat altor şase ţări europene, şi anume Bulgaria, Italia, Turcia, Croaţia, Polonia şi La Réunion, teritoriu de la distanţă al Franţei, ţări est şi central europene, mediteraneene şi un tărâm tropical paradisiac din inima Oceanului Indian. Varietatea din componenţa echipei constituie o premisă esenţială pentru cunoaşterea şi înţelegerea diversităţii culturale şi lingvistice europene în rândul profesorilor şi elevilor, a spiritului şi practicii antreprenoriale din diferite societăţi ale statelor UE. De asemenea, elevii vor avea prilejul de a dobândi competenţe şi abilităţi personale şi de comunicare pentru integrarea profesională şi de cetăţenie europeană activă.
Proiectul s-a conturat în februarie 2013, în cadrul unei vizite pregătitoare în Polonia, ţara parteneră coordonatoare de proiect, şi, ca urmare a aprobării a candidaturii, din 1 septembrie au demarat pregătirile pentru realizarea reuniunilor de proiect şi a activităţilor pe care le implică acestea. Sistemul de vizite este unul tandemic, aşa încât în aceeaşi perioadă două ţări desfăşoară paralel activităţi subscrise aceleiaşi teme, urmărind realizarea aceloraşi produse finale. Elevii şi profesorii echipei Comenius ACTIVE de la C.T. „Andrei Şaguna” vor participa la vizite de lucru în La Réunion, Croaţia şi Polonia, iar printre produsele de proiect vizate se numără: un DVD cu piese de teatru însumând aspecte ale CNV în relaţiile profesionale cu superiorii, echipa colegilor de slujbă şi cu clienţii; o broşură instructivă ce va incluse şi textele schiţelor de teatru; un glosar multicultural comparativ cu cele 6 aspecte ale CNV (contact vizual, proximitate, înfăţişare, atingere, gesturi şi postura trupului); şi materiale didactice de referinţă cu exemple de bune practici în comunicarea profesională. Activităţile propuse în proiect sunt variate şi antrenante, integrate în curriculum şi interdisciplinare. Elevii vor analiza pelicule de film mut şi materiale video, vor organiza parade vestimentare, vizite la antreprenori, ateliere de lucru pe tema interviurilor de angajare, relaţiilor cu clienţii, jocuri de rol şi concursuri.
Pentru că proiectul este centrat pe elevi, aceştia sunt implicaţi în toate etapele de realizare, de la planificarea acestuia, până la evaluare şi diseminarea rezultatelor. Totodată, acest proiect va permite echipelor de profesori si directori de şcoli din ţările partenere să împărtăşească experienţe şi informaţii, să testeze şi să puna în practică noi abordări pedagogice şi manageriale.
Un moment important al evenimentului l-a constituit contactul direct cu părinţii care şi-au dat în scris acordul pentru prticiparea odraslelor la mobilităţile de proiect catre cele trei destinatii europene. Elevii şi profesorii participanţi la proiect au avut la rândul lor de completat documente şi formulare de măsurare a expectanţelor cu privire la obiectivele proiectului, precum şi de evaluare a cunoştinţelor privitoare la comunicarea nonverbală cu care pornesc în proiect.
Pentru că proiectul este centrat pe elevi, aceştia sunt implicaţi în toate etapele de realizare, de la planificarea acestuia, până la evaluare şi diseminarea rezultatelor. Totodată, acest proiect va permite echipelor de profesori si directori de şcoli din ţările partenere să împărtăşească experienţe şi informaţii, să testeze şi să pună în practică noi abordări pedagogice şi manageriale.
Urăm mult succes echipei de proiect a Colegiului Tehnic „Andrei Şaguna” în derularea acestui ambiţios proiect ce va contribui semnificativ la modernizarea şi europenizarea comunităţii educaţionale din instituţia de învăţământ şi va crea punţi pentru viitoare partneriate cu statele Europei.
Citiți principiile noastre de moderare aici!