Început în toamna anului trecut, la Școala Gimnazială Szacsvay Imre, proiectul cu titlul „Checkmates Chessmates – Fostering student motivation through logic games”- „Șah-mat, partener de șah – Stimularea motivației elevilor prin jocuri logice” a adus, acum, la Oradea, 16 profesori din șase școli partenere, din Bulgaria, Ungaria, Lituania, Spania și Polonia.
Vizita acestora durează 3 zile, timp în care se vor familiariza cu școala orădeană și vor dezbate împreună pe tema importanței jocului – a șahului și a jocurilor logice, în școală, în procesul predării materiei la clasă dar și în afară ei.
„Este un proiect internațional Erasmus + în care noi, Școala Szacsvay Imre suntem coordonatori. Tema este șahul și jocurile logice. Proiectul s-a construit pe șah din două motive. Din 2011, Uniunea Europeană a recomandat tuturor țărilor să introducă șahul, eu sunt director din 2012 și am introdus această opțiune pentru elevii noștri. Asta nu doar pentru că Uniunea Europeană a recomandat ci și pentru că eu cred în șah și în puterea sa de a dezvolta gândirea logică. În plus, Szacsvay Imre a fost un foarte bun jucător de șah. Pe perioada detenției, pe vremea imperiului Austro-Ungar, avea voie să joace doar șah. Soarta a fost că de la masa de șah s-a ridicat când l-au chemat la judecată. Eu nici nu avea idee că se va întâmpla așa, dar a fost condamnat la moarte”, relatează directoarea școlii, Pásztor Gabriella.
Revenind în concretul zilei de luni, conducerea școlii a organizat ca primirea profesorilor străini să fie făcută de un grup de elevi vorbitori de limba engleză, care mai timizi care mai dezinvolți. Copiii au putut afla că dascălii străini predau diverse materii în țările unde profesează, de la științe, matematică sau IT la istorie, biologie, diverse limbi materne sau limba străină engleză. Ce au ei în comun? Convingerea că șahul mai ales dar, în general, toate jocurile logice ameliorează tensiunile din colectivitate, sunt ocazii perfecte de învățare involuntară prin joc, de integrare și evoluție spre rezultate școlare mai bune. În opinia delegației lituaniene, jocul și piesele de șah sunt pretext pentru abordarea diferită a materiilor școlare, de la istorie la literatură și, evident, științe exacte.
Delegația maghiară a insistat pe evoluțiile școlare înregistrate de elevii care practică șahul, pe un interval de câteva luni, cât au fost monitorizați. Școala maghiară are un program de boardgames pentru copii, cu participare voluntară a elevilor, pe care îl va dezvolta.
Delegația spaniolă, prin profesorul de engleză care le-a fost și „purtător de cuvânt” a transmis că „apreciază ca foarte important că nu jocul de șah sau altul, în sine, să fie scopul. Jocurile sunt mijloace de a obține motivarea copiilor și de a le îmbogăți procesul de educare școlară. Șahul e o unealtă, care se poate folosi de la matematică, la istorie sau biologie”.
Astfel, filosofia proiectului se poate rezuma la joc: nu te oprești joc atunci când ești bătrân, ci devii bătrân pentru că te-ai oprit din joc.
Profesorii au asistat, apoi, la finalul unui meci simultan de șah, în care 40 de copii din toate clasele școlii jucau contra profesorilor. În final, în cadrul unei ceremonii în curtea școlii, toți aceștia au fost premiați cu jocuri, diplome și felicitări.
Citiți principiile noastre de moderare aici!