Unul dintre programele menite să reducă poluare – Rabla Local – este pe cale să se împotmolească din start. Multe dintre administrațiile locale nu au bani pentru decontarea părții ce le revine la casarea unei mașini vechi (50%). În întâlnirea pe care a avut-o, la sfârșitul săptămânii trecute, cu reprezentanții Asociației Municipiilor din România, ministrul Mediului, Tanczos Barna, a spus că vor fi modificate condițiile de derulare ale programului desfășurat de Agenția Fondului de Mediu (AFM).
[eadvert]
„Avem un scop comun în a facilita transportul ecologic, de aceea căutăm soluții împreună pentru a avea rezultate reale. Vom reanaliza împreună cu Asociația Municipiilor din România programul Rabla Local. Vom asigura mai multe fonduri și vom regândi criteriile de decontare”, a declarat ministrul Mediului.
Ulterior, ministrul Barna a precizat că AFM va crește la 75 – 80% contribuția AFM, iar administrațiilor locale le vor reveni 20 – 25%.
Începe în 23 septembrie
În 30 august, pe site-ul Agenției Fondului de Mediu, a fost publicat anunțul de începere a Programului Rabla Rural pe 23 septembrie.
„Începând de vineri, 23 septembrie 2022, solicitanții, unități administrativ teritoriale organizate la nivel de comună, oraș sau municipiu și subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București își vor putea crea conturi de utilizator pentru înscrierea în cadrul Programului privind casarea autovehiculelor uzate”, anunță AFM.
Conturile create și utilizate anterior în celelalte programe derulate de AFM rămân valabile și pot fi accesate pentru depunerea cererilor de finanțare pentru Programul privind casarea autovehiculelor uzate.
Ulterior, în perioada 30 septembrie 2022, ora 10:00 – 25 noiembrie 2022, ora 14:00 sau până la epuizarea bugetului alocat sesiunii de finanțare, solicitanții vor depune cererile de finanțare, împreună cu documentația aferentă, în aplicația informatică prin intermediul conturilor de utilizator create.
Ce trebuie să facă persoanele fizice
Persoana fizică care dorește să se înscrie în program trebuie să verifice dacă UAT-ul pe rază căruia își are domiciliul participă în cadrul acestui program; să caseze și să radieze autovehiculul uzat numai după ce se asigură că primăria localității pe raza căreia își are domiciliul participă în program.
Câte mașini se pot casa
În cadrul unei sesiuni de înscriere, un solicitant – administrație locală -poate obţine finanţare pentru cel mult: 100 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie ≤ 1.000 de locuitori; 500 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 1.001 şi 5.000 de locuitori; 1.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 5.001 şi 10.000 de locuitori; 5.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 10.001 şi 50.000 de locuitori; 20.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie cuprinsă între 50.001 şi 200.000 de locuitori; 50.000 de autovehicule uzate, pentru UAT cu o populaţie ≥ 200.001 de locuitori.
În cadrul acestui program, în schimbul casării unui autovehicul mai vechi de 15 ani, persoana fizică primește un stimulent în valoare de 3.000 lei, o parte din sumă fiind suportată de AFM și diferența din bugetul local.
Sunt eligibili românii, proprietari de autovehicule uzate cu domiciliul sau reședința în România, pe raza teritorială a UAT-ului solicitant de finanțare. Mașina uzată pentru care se solicită finanțare trebuie să fie în proprietatea sa de cel puțin 5 ani, fiind în evidențele fiscale ale UAT-ului solicitant de finanțare. Solicitantul nu trebuie să aibă obligaţii restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat și bugetul local. De asemenea, nu trebuie să fi obținut sau să fie pe cale să obțină finanțare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, fonduri comunitare, inclusiv prin Programul Rabla Clasic sau prin Programul Rabla Plus, pentru același autovehicul uzat cu care participă în Program. O altă condiție este să nu fi fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă.
Pentru a fi eligibil, autovehiculul trebuie să fie înregistrat în evidențele fiscale ale UAT-ului solicitant, să aibă o vechime mai mare sau egală cu 15 ani la data participării în Program și să aibă norma de poluare Euro 3 sau inferioară. Mașina trebuie să conțină componentele esențiale (motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, șasiu, precum și echipamente electronice de gestionare a funcțiilor autovehiculului și dispozitive catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricație).
Beneficiarul stimulentului de casare trenuie să se angajeaze că nu va achiziționa un autoturism cu norma de poluare Euro 4 sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului.
În cadrul programului de casare vor putea fi duse, pe lângă mașini mici, și microbuze, autoutilitare sau chiar autospeciale ușoare.
Trimite articolul
XNo fi nimic. Un mare fis.
Si daca autoturismul are o vechime de 18 ani dar este Euro 4 ? Ramai cu el si il faci clocitoare? Se vede treaba ca cineva nu a gandit cu capul cand a propus o asemenea conditionare.