„Îmi place să construiesc lucruri. Sunt programator şi îmi petrec ziua într-un terminal *nix, scriind cod în VIM (celebrul editor de text). De asemenea, cânt la pian, iubesc ştiinţa, în special fizica şi matematica”, se prezenta beiușeanul Ionică Bizău.
Beiușeanul care face sculpturi imposibile peste tot în lume. Ionică Bizău practică rock balancingul
[eadvert]
Anii pandemici și i-a petrecut dând concerte de orgă în marile biserici ale lumii.
„Am petrecut momente muzicale minunate cu comunitatea din Tiradentes – un mic oraș istoric din statul Minas Gerais, Brazilia. Orga a fost construită în Portugalia și instalată aici în jurul anului 1780. Este una dintre orgile istorice din Brazilia și într-adevăr un instrument valoros. Ieri am avut o ocazie atât de grozavă să vizitez Basilica La Sagrada Familia din Barcelona. Am cunoscut-o pe talentata organistă Joan Seguí și apoi am mers la Criptă, unde am cântat la orgă. Instrumentul romantic, unic în Catalonia, a fost construit de renumitul constructor francez Cavaillé-Coll, în 1896, la Paris. În sfârșit, am fost încântat să vorbesc cu domnul Josep M. Turull – rector al Basilicii și director al Bibliotecii Publice Episcopale din Barcelona. Sunt atât de recunoscător pentru primire și momentele muzicale pe care le-am împărtășit împreună”, sunt câteva dintre impresiile tânărului.
De doi ani, beiușeanul a început un alt proiect unic, construirea propriei orgi, la el acasă. Pe blogul său, ionicăbizau.net, tânărul explică pas cu pas cum și-a îndeplinit visul.
„De mult timp căutam o soluție pentru a putea exersa piesele de orgă acasă. Pianul digital poate simula destul de bine un pian real, dar la orgă, pedalierul este o componentă importantă. Am ajuns la concluzia că a construi o orgă digitală cu pedalier ar fi mult mai interesant decât a cumpăra una, care era și foarte scumpă”, spune tânărul.
Ionică Bizău, IT-istul care dă concerte la orgă în marile biserici ale lumii
Și-a amintit că în copilărie îi plăcea mult să-și construiască jucării în atelierul tatălui său, care este tâmplar. Pentru a construi pedalierul de orgă, tatăl său s-a ocupat de partea mecanică, adică de structura din lemn, de pedale, iar tânărul, care e și informatician, de partea digitală: senzori, cabluri, conexiuni. Au fost și momente de îndoială că proiectul va reuși, dar experiența și întâlnirile avute în bisericile din străinătate aveau să-l ajute.
„Nu eram sigur cum vom conecta partea digitală cu cea mecanică. Inițial, mă gândeam să folosesc Raspberry Pi sau Arduino. Totuși, aveam impresia că trebuia să existe deja așa ceva. Când eram în Brazilia, l-am întâlnit pe Leandro Cardoso, un constructor de orgi și organist uimitor, care mi-a sugerat să construiesc un pedalier MIDI folosind componente electronice făcute de MIDIHardware.com – o firmă poloneză care fabrică module electronice pentru instrumente muzicale. Această informație era piesa lipsă din puzzle. Fiecare pedală de lemn are un senzor și un magnet, care, atunci când se află în apropierea senzorului (pedala apăsată), trimite semnalul către cipul principal, iar de acolo este transformat în semnal MIDI, care merge către computer printr-un cablu USB. După multe măsurători pe care le-am făcut împreună, tatăl meu a construit pedalele și cadrul din lemn în care urmau să fie amplasate”, explică Ionică Bizău.
Împreună cu tatăl său, a mers la o fierăriei de unde au cumpărat tot stocul de arcuri, 32, adică un arc pentru fiecare pedală.
„Montarea pedalelor la loc a fost cea mai meticuloasă parte a procesului, iar când s-a terminat, eram amândoi obosiți. În timp ce tatăl meu a făcut o pauză afară, am luat electronicele primite din Polonia, le-am așezat la locul potrivit, am conectat firele, mi-am adus computerul, am configurat o Orgă de Catedrală în Logic Pro X (cu ecou de catedrală!) și am apăsat una dintre pedale! Un sunet maiestuos a ieșit din difuzoarele MacBook-ului meu. A mers! Pedalierul funcționa! Acel sentiment de bucurie și împlinire nu poate fi explicat! I-am chemat pe părinți să vadă! Erau atât de fericiți! Am reușit!”, povestește tânărul.
Satisfacția lui Ionică Bizău a fost imensă, mai ales că întreaga proiectare poartă semnătura sa, începând cu corpul orgii și până la pedalier, care era cea mai complexă parte.
„Mai întâi am făcut ceva desene pe hârtie, folosind aceleași dimensiuni ca ale orgii de la Universitate. Mi-am dat seama că ar fi mai bine să creez un proiect Google Sketchup și să fac o simulare 3D, pentru a mă asigura că totul iese la fix”, explică muzicianul. Tatăl său, plecat într-o vacanță, i-a explicat cum se lucrează cu lemnul de pal și totul a ieșit minunat. „Pentru a crea sunetul pe computer, am experimentat mai întâi cu Haupwerk, care din păcate nu a funcționat bine. Cu toate acestea, am avut o experiență bună cu GrandOrgue, care este și open-source. Există destul de multe seturi de orgă pentru GrandOrgue cu care putem simula sunetul unor orgi din anumite biserici/ catedrale din lume. De asemenea, pentru că transmisia este MIDI, conectată la Logic Pro X, această orgă deschide o nouă dimensiune”, consideră tânărul.
A venit și momentul în care a adăugat inscripțiile pe orgă. Nu le-a ales întâmplător.
„În partea de sus, am ales celebrul răspuns al Domnului Isus: SI POTES CREDERE, OMNIA POSSIBILIA SUNT CREDENTI („Toate lucrurile sunt cu putinţă celui ce crede”), împreună cu emblema SOLI DEO GLORIA, pe care o folosesc în mai multe locuri. Este o reamintire a faptului că muzica de la acest instrument este spre slava lui Dumnezeu, Cel care veghează asupra noastră și ne aude rugăciunile. A fost o experiență minuntată să construim acest instrument muzical!”, consideră Ionică Bizău.
El va continua să lucreze la detalii, vrea să îmbunătățească modul în care schimbă registrele, să adauge „pedale de expresie și crescedo și – cine știe – cândva în viitor, poate tuburi de orgă reale”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!