Lucrările la drumul de legătură Oradea – A3 sunt în grafic, potrivit unei postări făcute de Asociația Pro Infrastructură.
[eadvert]
Însă, reprezentanții ONG-ului subliniază că din cei 19 kilometri, ar putea fi finalizați doar 13, iar tronsonul dintre Calea Borșului și girația Sântandrei, ar fi blocat de cererea autorităților locale (Consiliul Județean Bihor și Primăria Oradea) de a modifica soluția tehnică licitată.
„Antreprenorul Strabag este foarte bine mobilizat și are șanse mari să inaugureze cei aproximativ 13 kilometri de drum expres veritabil (DEx11) dintre Autostrada A3 și DN1 (Calea Borșului) în decembrie 2023, cu 3 luni înainte de termenul contractual actual, martie 2024. Din păcate, ceilalți ~6 km dintre Calea Borșului și girația Sântandrei a Centurii Oradea sunt blocați de problema de la kilometrul 6, acolo unde autoritățile locale insistă cu modificarea soluției tehnice licitate și contractate, chiar dacă toate demersurile birocratice sunt făcute pentru soluția sensului giratoriu cu bretele de acces în Str. Augustin Maior.
Este posibil să se ajungă la un litigiu complicat și de durată în instanță”, subliniază sursa citată.
„Așadar, în loc să avem o conexiune directă și completă între A3 și Centura Oradea la finalul acestui an, sunt șanse din ce în ce mai mari ca șoferii să intre tot prin oraș între Centura Oradea și noul nod DN1-DEx11, aglomerând inutil străzile din oraș și pierzând minute bune în trafic. De zgomot, poluare sau siguranță rutieră nici nu mai vorbim”, mai spun cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Jurnal bihorean a cerut un punct de la vedere de la CJ Bihor, pe acest subiect, însă reprezentanții instituției ne-au direcționat către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Autoritățile sunt extrem de tăcute când vine vorba de modificările solicitate, în ce stadiu se află acestea și mai ales în ce condiții vor fi realizate (timp, bani, etc.). După luni de zile în care am solicitat Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere care este stadiul modificărilor, joi am primit următorul răspuns: „În ceea ce privește, studiul de fezabilitate pentru Pasajul de la km 2+900, se află în analiză la CTE CNAIR (n.red. Serviciul de pregătire documentații), iar pentru pasajul de la km 6+300 nu a fost încă stabilită soluția de modificare”. Asociația Pro Infrastructură a explicat, în mai multe rânduri, de ce modificările făcute din mers ar putea bloca proiectul și dăuna municipiului și locuitorilor.
Modificări din mers
La mijlocul lui august 2022, CJ Bihor și Primăria Oradea au trimis o cerere către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prin care au solicitat modificarea proiectului drumului de legătură Oradea – A3.
„Astfel, renunțarea la sensul giratoriu de la km 2+925 pe «Legătură Centura Oradea (Girație Calea Sântandrei) – Autostrada A3 (Biharia)» și adoptarea soluției de modificare propuse de a construi un pasaj suprateran peste strada Bujac contribuie în mod neechivoc la descongestionarea traficului în zonă, având în vedere că în acest nod rutier se întâlnesc mai multe drumuri cu circulație intensă (legătura cu A3, Drumul Expres, Centura Sântandrei și strada Bujac din Municipiul Oradea)”, ne-a transmis în luna septembrie 2022 CJ Bihor, prin Biroul de presă.
Totodată, autoritățile locale au solicitat și eliminarea girației de la km 6+350, care ar fi generat blocaje în trafic. „Unul dintre argumente este că la km 8 de pe drumul de legătură cu A3 este prevăzut un nod rutier complex, iar distanța dintre cele două noduri (de la km 8 și de la km 2+925) este de doar 5 km”, a adăugat atunci reprezentantul CJ Bihor.
CNAIR ne-a informat, la acea vreme, că a dat aviz favorabil solicitărilor făcute de autoritățile locale.
„Soluția oportună este renunțarea la sensul giratoriu (n.red. de la km 6+350 ) și reproiectarea zonei pentru realizarea unui nod rutier format dintr-un un pasaj cu bretele și 2 sensuri giratorii (n.red. în locul girației de la km 6+350), care va putea realiza conexiunea facilă între cele 2 proiecte (n.red. Drumul de legătură Oradea – A3 și Drumul expres Oradea – Arad)”, ne-a transmis în septembrie Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR. El a adăugat că „autoritățile locale știu cel mai bine de ce au nevoie și dacă vin cu propuneri fezabile și calcule exacte” instituția încearcă să le pună în practică.
Șerbănescu a precizat că proiectarea pasajului rutier va fi realizată de CNAIR, în baza contractului existent și cel mai probabil suma necesară execuției proiectului va fi asigurată de CNAIR din bugetul propriu. Pentru execuția noului pasaj va fi organizată o nouă licitației.
Drumul de legătură, cu o lungime de 19 kilometri, va avea profil de 4 benzi. Șoseaua pornește cu un pasaj peste calea ferată în zona girației de pe Calea Sântandrei, trece cu un pod nou peste Crișul Repede, intersectează șoseaua Borșului în zona Sântion și se racordează la tronsonul de autostradă A3, la 2 km de graniță.
Lucrările sunt executate de firma Strabag și au fost începute în luna aprilie 2022, contractul fiind în valoare de 130 de milioane de euro. Proiectul este realizat în baza unui parteneriat dintre autoritățile locale și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), fiind finanțat din bani europeni.
Trimite articolul
XMultumim dl Selesi Euroalpin/dl Ghilea Găvrilă pentru performanta de a modifica proiectul drumului expres dupa muschii lor, pentru a- si putea pune in valoare terenurile din zona! bravo
Asa e cand monosprancenatul atotstiutor in prostie modifica din pixul lui proiectele. In Oradea se vede dezastru facut din pixul sprancenatului, acum distruge totul
-
Doare rau ?
-
Doare rau prostia bolovanului, si prostii ca tine ce il aduleaza
-
-
Ai dreptate, eu zic să te muți in alt oraș.
Totusi ar fi greu cand scrieti un articol sa delimitati o zona exact dupa o harta nu dupa limbajul oficial al drumarilor km 2+295 si restul? Stiu ca e mai usor un copy-paste din comunicatul oficial dar poate atasati si voi a harta o fitiuica
-
Km 6 este lângă Euroalpin sau la 2 km de Santion acuma ști?
ar fi culmea ca sa se modifice aiurea, lasa-l sa mearga asa sa fie finalizat iar daca cineva vrea sa-l modifice sa o faca pe banii lui personal nu pe bani de la buget.
-
Tu ai citit articolul sau scrii de plictiseala? De la buget vor fi banii?Asa ai vazut tu scris acolo?” suma necesară execuției proiectului va fi asigurată de CNAIR din bugetul propriu” deci al Companiei NATIONALE. Credeai ca din banii pe care i-ai dat tu pentru impozitul anual face Bolojan Pasaje si drumuri expres …si ii mai raman si de o autostrada mica pana la Derecske. Stinge lumina,bea pastila si culca-te
asta ne mai lipsea, mai blocati-ne inca 2-3 ani !!!
Moare USR de ciuda 😂😂
Cine dracu a proiectat drum expres cu sensuri giratorii? si cine l-a aprobat esru bauti?