O pagină nouă de internet, o linie de telefonie gratuită, prelungirea programului cu publicul şi întâlniri tematice periodice sunt elementele campaniei de deschidere a societăţilor de termofocare din Oradea spre clienţii lor. Marţi după-amuază, în Sala Mare a Primăriei, a avut loc prima şedinţă de acest gen, cu participarea lui Mihai Cabai de la Termoficare SA, Ionel Necula de la Electrocentrale SA, a city managerului Eduard Florea şi a Nadiei Haş, şefa Direcţei Economice din Primărie. De cealaltă parte, asociaţiile de proprietari s-au prezentat în număr mare, câteva zeci de preşedinţi sau administratori au ascultat prelegerile şi au ridicat probleme.
Legea repartitoarelor
Legea 121/2014, care se referă, printre altele, la obligativitatea montării de repartitoare sau contoare individuale de termie, a fost una dintre temele centrale ale întâlnirii. Invitat al acestei prime şedinţe a fost Ciprian Niţă, reprezentantul Asociaţiei Naţionale a Prestatorilor de Servicii de Contorizare şi Calcul al Unităţilor (ANPSC). Organizaţia îi reuneşte pe beneficiarii acestei legi, firmele mari care operează în acest domeniu în România – ISTA, Techem, Elsaco sau Brunata. În această calitate, Niţă a precizat că în România contorizarea consumului de termie e la un regretabil 50%, faţă de 100% în mai multe ţări europene. Niţă a anunţat deschiderea firmelor pe care le reprezintă spre găsirea de soluţii acceptabile pentru consumatori. Oferta sa a fost primită mai degrabă cu reticenţă de orădeni. Pentru o bună parte dintre ei, repartitoarele nu au adus nici costuri reduse, nici confort termic şi nici pace cu vecinii de bloc. În vreme ce legea obligă la contorizarea consumului individual până la finalul lui 2016, sunt destui clienţi ai sistemelor centralizate de încălzire care fac eforturi să scape de repartitoare.
„Lege cum e 121 a mai fost şi o să mai fie, ultima obligaţie de genul ăsta a fost prin 2007, parcă. Eu vreau să văd ce instituţie a statului mă va obliga să fac ceva pe proprietatea mea privată”, este părerea lui Ştefan Şule, preşedintele unei asociaţii de peste 400 de apartamente.
Părerea lui Şule e împărtăşită şi de Leotin Mateaş, administrator a cinci asociaţii din Ioşia: „din 150 de apartamente, niciunul nu a optat pentru repartitoare, oamenii au fost mulţumiţi cu modul de calcul de până acum”. „Ştim că această tentativă de impunere a repartitoarelor nu a dat rezultatul scontat. Repartitoarele nu crează economii ci doar disconfort”, crede şi Horvath Ioan.
Silvia Ardelean de la Asociaţia 108 Tuşnadului vede partea plină a paharului: „în blocurile cu repartitoare se fac economii şi asta se poate proba cu facturi”. Ca şi Necula, Ardelean apreciază necesară impunerea unei limite de temperaturi care trebuie menţinută în locuinţe, eventual la 15 grade Celsius.
La o întrebare a acesteia privind completarea cadrului legal, Necula a spus că este posibil ca normele de aplicare ale Legii 121/2014 să modifice sensul prezent al acestei legi.
Alte probleme ridicate ţin de apa rece care curge la robinetele de apă caldă dar şi greutatea cu care încălzirea ajunge la etajele superioare. Ambele probleme au ca soluţie recircularea apei calde, în punctele termice şi în reţelele din bloc.
Tel verde
Dincolo de temele de interes dezbătute, actorii termiei orădene au lansat, ieri, o linie telefonică permanentă unde orădenii pot reclama non stop disfuncţionalităţile legate de încălzire, la numărul 0 800 070 800.
De asemenea, cei doi şefi de insitituţii au anunţat înnoirea site-ului Termoficare SA, unde sunt postate informaţii de interes general – programul citirii contoarelor sau întreruperile în încălzire dar şi al audienţelor conducerii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!