[eadvert]
Din acest an, însă, Primăria Oradea s-a apucat să fiscalizeze și micii proprietari de spații locative date în regim hotelier. Impunerea taxei anuale de promovare turistică plus reîncadrarea proprietăților de la spații locative la spații cu altă destinație.
Cele două măsuri se aplică automat orădenilor care dețin locuințe date în chirie în sistem hotelier și ajung în atenția Direcției Economice din Primăria Oradea. Municipalitatea orădeană a început din acest an să îi vâneze pentru alinierea fiscală și pe cei care dețin sub cinci camere.
Adică exact grosul ofertelor postate pe paginile internaționale precum booking.com sau airbnb, cu atracție maximă în sezonul estival. Numărul acestor proprietăți este foarte fluctuant de la un an la altul, motiv pentru care identificarea proprietarilor e foarte dificilă. Această piață este foarte dinamică: cei care au avut anul trecut locuințe date în regim hotelier, nu e musai să le mai țină și anul acesta, precizează Sorin Iacob, director adjunct în Direcția Economică din Primărie.
Factorii care influențează decizia sunt mai mulți, dar cea mai mare pondere o are profitul. Pentru municipalitate, „vânătoarea” asta e profitabilă, chiar dacă munca de verificare e migăloasă și cronofagă. Pentru jumătate de an din 2023, 24 de persoane fizice care au achitat taxa de promovare turistică pe persoană fizică, au de vărsat la bugetul local 15.000 de lei, bani aferenți taxa anuale de promovare turistică.
Pe lângă asta, oamenii vor avea de plătit impozite mărite: impozitul pe proprietățile imobiliare se reîncadrează automat, de la cel mai mic nivel, aferent spațiilor locative, la cel de clădire mixtă sau nerezidențială.
Verificări din mai multe surse
În urmă cu vreo două luni, orădenii proprietari de spații date în chirie în regim erau ținta unui anunț venit de la prefectura Bihor: schimbarea cadrului legal îi obligă pe toți să își clasifice proprietățile și să le înregistreze la Ministerul Turismului.
Mulți au spus, chiar la vreme respectivă că, dincolo de demersul clasificării, statul urmărește să țină o evidență a spațiilor de cazare, în vederea impunerii unei forme de impozitare. Până să se miște statul, însă, s-au băgat în priză cei din Primăria Oradea. Direcția Economică a cerut ministerului să comunice datele aferente Oradiei, din această evidență.
La fel, economiștii orașului au cerut la Finanțe datele referitoare la plătitorii de impozite în contul închirierii de spații locative.
„Trebuie făcută o selecție între aceștia, astfel încât să îi delimităm de cei care își dau în chirie pe termen lung spațiile locative, și cei care le pun în regim hotelier”, precizează Iacob.
Directorul adjunct mai zice că, o dată la 3 sau 4 luni, subalternii săi fac verificări pe net, pe paginile unde sunt postate anunțurile de închiriere. Cu ce succes, rămâne de văzut…
„Eu nu am primit nicio notificare de la primărie și nici nu văd cum aș putea primi. Spațiul se închiriază prin booking.com, care are sediul în Amsterdam. Eu nu m-am declarat nici la minister și nici la primărie. Pentru ce? Să le dau lor bani pentru nimic?!”, spune orădeanul.
El a mai zis că nu mai are de gând să țină spațiul pentru închiriat, că nu e rentabil.
„Luna trecută am avut două cazări, luna aceasta niciuna. O să închid anunțul la finalul sezonului estival. Pe iarnă, probabil aș avea de plătit încălzirea mai mult decât încasările”, spune el.
De altfel, volatilitatea acestei piețe dă și dificultatea în a pune vreo sarcină fiscală de durată, estimabilă pe termen lung, pe aceste proprietăți. Directorul adjunct Sorin Florea zice că nu e nicio garanție că, de la un an, la altul, ofertele se vor păstra pe paginile de închirieri. Un exemplu concret ar fi o proprietate cu prețul de 100.000 euro.
Odată trecută de la spațiu locativ la nerezidențială sau mixtă, impozitul anual ajunge și la 700 de euro. Plus încă 500 lei, taxa de promovare turistică, iar povara fiscală apasă deja greu pe proprietar. Trebuie să exploateze foarte bine camerele respective, pentru a rămâne cu profit, la final de sezon.
Ca atare, mulți renunță și reîncadrează proprietatea ca spațiu locativ, de la un an la altul.
Asta e de făcut dacă vrem să creștem ca-n Vest…
Sunt între deținătorii de astfel de proprietăți și unii care susțin această tentativă de intrare în legalitate, inclusiv prin fiscalizare.
„Concurența e loială atunci când toți de pe piață plătesc aceleași taxe și impozite. Nu văd de ce ar deranja declararea proprietăților la primărie, dimpotrivă, îi ajută. Cheltuielile se pun în prețul de închiriere, taxele nu sunt exagerate. Cu o administrare bună, astfel încât proprietățile să fie ocupate 12 luni, se pot distribui peste an astfel încât să rămână și cu profit”, spune Paul, reprezentantul unei companii care se ocupă de administrarea de astfel de spații.
„Asta e de făcut, dacă vrem să creștem ca în Vest…”, consideră el. Constată, însă, că majoritatea covârșitoare a activității de închiriere în regim hotelier în Oradea, e la negru…
Trimite articolul
XFelicitari !!!! Ca se castiga la bani la greu ! Felicitării primăriei
-
Cam da. Termenul de “concurenta loiala” este important. Asa toata lumea o sa stea la BnB sau alte smecherii, iar putinii care nu au cum sa se ascunda (hotelurile in speta) se vor putea baza pe cei care trebuie sa deconteze (evenimente etc) sau cei care isi permit sa nu faca rabat la calitate cu orice pret. Or hotelurile respective sunt atat contributori la buget, cat si angajatori destul de demni de luat in seama.