Cinci comune bihorene au fost amendate cu câte 1.000 de lei noi de către Autoritatea Electorală Permanentă, pentru că nu i-au radiat pe morţi la timp, din listele electorale permanente. „Practic, nu s-au operat decesele în 24 de ore de la luarea la cunoştinţă a primarului. Trebuia să îi radieze, să-i scoată din listele electorale permanente, ce se regăsesc în format electronic”, ne-a declarat Oana Tuluc, directorul Autorităţii Electorale Permanente, filiala Nord-Vest, cu sediul la Cluj, de care ţine şi judeţul Bihor.
Cele cinci primării amendate sunt Tinca, Husasău de Tinca, Mădăras, Buduslău şi Lazuri de Beiuș, fiecare cu câte 1.000 de lei. Primăriile ce s-au ales doar cu avertisment sunt Beiuș, Sântandrei, Spinuș, Sîrbi, Țețchea, Șinteu, Cefa, Roșia, Căbești, Toboliu, Răbăgani, Pomezeu, Sălacea, Cociuba Mare şi Olcea.
La nivel naţional, Autoritatea Electorală Permanentă a desfășurat, în luna septembrie 2014, un număr de 603 controale, în scopul îndeplinirii principalelor obiective ale activității de instruire și control electoral. În urma acestora, au fost aplicate 366 sancțiuni, 127 dintre acestea concretizându-se prin amenzi în cuantum total de 131.000 lei, iar 239 prin avertismente.
Ce face AEP
Autoritatea Electorală Permanentă are între atribuţii acțiuni de instruire, îndrumare și control electoral cu următoarele principale obiective:
– îndrumarea privind utilizarea Registrului electoral;
– verificarea modului de păstrare a registrelor cuprinzând listele electorale permanente, complementare și speciale;
– verificarea modului de întocmire a listelor electorale;
– verificarea semnării listelor electorale de către persoanele abilitate;
– verificarea modului de actualizare a listelor electorale;
– verificarea efectuării de comunicări către judecătoria competentă teritorial cu privire la modificările operate în exemplarul listei electorale existent la primărie;
– respectarea de către primar a obligaţiei de a pune la dispoziţia alegătorilor spre consultare a listelor electorale permanente şi de soluţionare a întâmpinărilor privind omisiunile;
– înscrierile greşite sau erorile din listele electorale;
– verificarea modului de păstrare şi recuperare a materialelor de logistică electorală;
– obţinerea de informaţii privind integritatea şi modul de confecţionare a materialelor de logistică electorală (urne, cabine de vot etc.);
– respectarea hotărârilor adoptate de A.E.P.;
– instruirea primarilor privind atribuţiile stabilite în sarcina acestora de Legea nr. 370/2004 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Președintele României, cu modificările și completările ulterioare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!