Planurile municipale privind construirea a noi parcări supraetajate sau subterane se lovesc de problema finanțării. Cu atât mai mult cu cât Primăria nu mai poate da în sarcina Administrației Publice Oradea, condusă de Liviu Andrica, construcția de noi asemenea edificii, ca urmare a unor cerințe ale Curții de Conturi și ANAP – se arată în raportul de specialitate al Hotărârii luată joi de Consiliul Local Oradea, cu excepția voturilor PSD.
Bolojan a primit un mandat pentru găsirea de soluții și elaborarea în 60 de zile a unui caiet de sarcini în urma căruia să fie selectat un operator privat. Acesta ar urma să administreze serviciul de parcări din Oradea, mai puțin parcările de domiciliu, prin voia administrației Bolojan. De asemenea, operatorul selectat va avea sarcina de a suporta financiar și ambițiosul program de investiții municipale privind edificarea noilor parking-uri. În aceea ce privește indexarea prețurilor la tichete de parcare și abonamente, acestea ar urma să fie propuse de operatorul privat și aprobate de Consiliul Local.
În Oradea, numărul mașinilor a crescut de la circa 52.000 de autovehicule, în anul 2004, la peste 108.000, la finalul anului 2018, vădind astfel nevoia unor noi politici publice eficiente pentru gestionarea circulației, dar și a staționării acestor mașini, în municipiu. Atât pe marile bulevarde, cât și în cartiere.
Viceprimarul Florin Birta a explicat în plenul CL motivul pentru care Municipalitatea are nevoie de un partener pentru dezvoltarea şi administrarea parcărilor din Oradea. Municipalitatea caută să externalizeze parcările din Oradea. Atât cele supraetajate, cât și cele la sol. Mai puțin parcările de domiciliu. Joi, la propunerea primarului Ilie Bolojan, Consiliul Local și-a dat acordul de principiu în vederea inițierii procedurii de selecție a unui partener care să dezvolte și să administreze parcările de pe raza municipiului.
De altfel, cu câteva zile înainte de Hotărârea adoptată ieri, primarul Ilie Bolojan anunța că nu are, deocamdată, o soluție de finanțare pentru construirea parcării supraetajate de la Spitalul Județean. Și că va căuta o soluție. Această soluție este, iată, externalizarea serviciului de administrare a parcărilor către o entitate privată externă, un operator global de parcări care să își asume și programul de investiții impus de Primăria Oradea. În acest program este inclusă și mega-parking-ul dorit la spitalul de pe Doja, care, la pachet cu exproprieri și mutarea uzinelor de apă și electrică a Spitalului Județean, se ridică la un cost estimativ de 7,7 milioane de euro.
„Stabilirea tarifelor va fi un proces transparent, cu un mecanism de indexare anuală a acestora și aprobafea de către Consiliul Local a eventualelor propuneri de majorare a tarifelor”, se arată în Hotărârea de Consiliu luată ieri. Primarul Bolojan a fost mandatat să poarte discuții pentru a găsi soluții optime de administrare și dezvoltare a parcărilor din Oradea.
Exemplul polonez și german
În argumentarea acestei soluții, în raportul de specialitate aferent HCL-ului votat joi, se dă exemplul aeroportului din Gdansk (Polonia), care și-a externalizat parcarea, precum și exemplul căilor ferate germane, care au încheiat o serie de parteneriate pentru crearea unui sistem integrat de parcări pe tot circuitul căilor ferate germane.
„În acest moment, Primăria Oradea a finalizat două parcări supraterane: una în zona Tribunalului şi una în zona Spitalului de copii. Avem în lucru, şi este aproape de finalizare, o parcare pe strada Independenţei şi, totodată, luni vor începe lucrările la parcarea de pe strada Braşovului. În cel mai scurt timp se vor depune ofertele pentru parcarea de pe strada Academiei, la stadionul Voinţa. Cu siguranţă, dorim să dezvoltăm şi alte parcări în municipiul Oradea şi suntem obligaţi să găsim anumite resurse de finanţare”, a subliniat Florin Birta.
Acesta a enumerat alte parcări care se află în diferite stadii de proiectare sau de execuţie: parcarea de la Spitalul Judeţean, parcarea din curtea Primăriei, parcarea din zona Catedralei Ortodoxe, parcarea de pe strada Iosiv Vulcan.
Vor supraetajate în cartiere
„În viitor, avem nevoie să intrăm în cartiere cu parcări supraetajate pentru a asigura locuri de parcare orădenilor. Toate aceste proiecte însumează peste 20 de milioane de euro. Cu siguranţă, nu avem sumele necesare pentru a executa aceste parcări. Fonduri europene pentru parcări nu se dau, decât la intrările în oraş.
Am studiat ce se întâmplă în Europa şi am ajuns la concluzia că trebuie să găsim un partener pentru dezvoltarea şi administrarea parcărilor. Trebuie să dăm un acord de principiu pentru întocmirea unui caiet de sarcini pentru o formă de asociere, în 60 de zile, iar apoi, pentru pornirea unei licitaţii”, a declarat viceprimarul.
În acest parteneriat, Primăria va avea 50% şi va pune trei condiţii: viitorul partener să fie un operator global al parcărilor publice, să susţină financiar programul de dezvoltare al parcărilor din Oradea şi orice modificare a tarifelor de parcare să fie trecută cu acordul Consiliului Local.
Trimite articolul
XSi uite asa se fac afacerile … anulam locurile de parcare din oras, externalizam parcarile la privat, apoi fraierii platesc tarife “transparente” …plm…la 15000 Euro cat costa locul de parcare la judetean cam cat va trebui sa fie tariful sa se amortizeze in timp rezonabil investitia???
Alternative nu vom avea la parcare, deci vom plati …. ce frumos e la Oradea….sunt curios cine e in spatele acestei afaceri!!
Birtinezul si gashca nu e prosti, e malefici cu adevarat!!!
Tot eu … urmeaza alte si alte exproprieri pentru parcari ….bravo birtinezuleeee!!!!
Ce ar fi daca am expropria si demola priimaria sa construim o megaparcare supraetajata??? Tot interes public se cheama si asta!!!!!
Degeaba face o parcare cu 500 de licuri undeva ca dupa ce e gata se desfiinteaza tot atatea locuri de parcare in jurul ei pe strazile din jur. Asta doar pt a obliga lumea sa o foloseasca. Deci tot aglomeratie va fi si criza de locuri
Eu vreau piste de bicicleta de va vest oradea la nord si la est si spre sud de parcari …. mi s-a umplut …
Nu se mai da 2 lei pe oradean de mult timp.Bani si iar bani.
Nici parcari nu mai sunteti in stare sa faceti singuri ? Pentru aeroport Bolojan vrea ( ar fi vrut el ! ) cooperare cu Debretinul , acum pentru parcari iar vrea colaborare cu nu stiu cine ! Lasa pe altii Bolojane daca nu esti in stare sa faci fata superdebandadei create de tine in Oradea si lasa-ne si pe noi in pace si liniste !
E in stare cretinul asta sa ceara bani si la rândunica de pe crenga ca sta si eu si se uita ce aberatii mai scoate asta.Va băgat birtinezul in datorii mai ceva ca si Ceausescu ca tot epoca de aur era si atunci.Bravo la vecini de la vest ca ia dat peste nas cu “colaborarea” si au zis ca se descurca.Se pare ca dictatorul nu mai are solutii si se roagă de alti mai destepti ca el sa il ajute….Bolovane du -te dracului….
Demolarea este regenerare.
acum cand sunt puse la punct parcarile si sistemul de incasare, primaria incaseaza bani grei intr-un an se externalizeaza pe un sfert cat incasa…frumoasa afacere pentru (altii )
externalizeaza parcarile si veti vedeca ca si in loc de 2 lei/ora cetatenii vor plati 5 lei/ora…asta e afacere
Parcãrile ca şi parcãrile dar wc- urile publice?
Contrachirie cfr.
Cum s-a ridicat burgmiezul la autocoajã, cum l-am jupuit.
Este neadevărat. Partenerul este deja cunoscut, este Interparking, din Belgia, este apropiat sufletește de Birtin- Bihor. Nu vine cu 20 milioane , vine cu mâna în c…r, ia un credit pe care il plătește cu banii orădenilor, din parcări. Este un jaf, tot patrimoniul de parcări va fi cedat acestei firme pe degeaba. Nu va face parcări între blocuri, nu are unde. Este adevărat că UE oferă sprijin numai pentru parcările de la marginea orașului, aste e strategia acolo, numai Oradea e pe invers. Putea fi făcută una în locul pieței Ioșia, pe bani europeni, dar și aceea a fost demolată pentru un partener de mult cunoscut, Mega Image (venitul din concesiunea de 33 lei/m2/an era obținut din parcare într-o săptămână). Este ciudat cum orădenilor li se tot măresc impozitele, se introduc taxe noi, în timp ce cea mai mare sursă de venit a orașului este externalizată pe gratis.
Oare de ce nu se inghiesuieste nici unul dintre mafioti din Oradea pentru aceasta oportunitate ? Doar acesta este singura si simpla intrebare care trebuie sa-si puna noul partner al orasului?
După ce a fost făcut din banii orașului, daţi afaceri la alții?
Pentru construirea de parcari cu mai multe nivele ar fi bine daca s-ar atrage firme nipone care stiu sa faca asemenea parcari, firmele de la noi se vede ca nu se pricep la asa ceva si dureaza ani multi pana o fac, vezi parcarea de pe independentei care a inceput de vreo 4-5 ani la un pret f. mare si inca va dura cativa ani pana se va finaliza, o firma serioasa trebuie sa faca o astfel de parcare in cateva luni de zile.