După saltul spectaculos al prețurilor la energie, inclusiv instituțiile publice au fost nevoite să strângă cureaua și să se uite mai atent la consumurile proprii. Direcția de logistică din Primăria Oradea transmite că are în implementare măsuri care să ducă la scăderea consumului de energie cu 10-20%.
[eadvert]
Între acestea, cea mai vizibilă în oraș se referă la iluminatul arhitectural al clădirilor și palatelor. „Iluminatul arhitectural era corelat cu apriderea iluminatului în oraș, adică de când începe să se însereze și până când răsare soarele. În lunile de iarnă, asta înseamnă undeva pe la ora 17:00. După ce a devenit evident că se impun economii la consumul de energie electrică, am decis să amânăm ora la care aprindem iluminatul arhitectural, cu două ore. Astfel, se va aprinde la ora 19:00 și se va stinge cel târziu la ora 6:00 dimineața. Ce economii vom reuși vom vedea în următoarele două sau trei luni. Abia de două săptămâni am început să implementăm această măsură”, spune Mircea Oaie, directorul administrativ al Primăriei.
Consumuri mai mari, facturi aproape dublate
La nivelul Primăriei, consumurile de energie termică și electrică au crescut în acest an, față de anul trecut. Iar facturile, aproape că se vor dubla, până spre finalul anului. În 2021, Primăria a avut un consum total de 343.837 Kwh, ceea ce a însemnat o factură totală de peste 264 mii lei. Anul acesta, numai până în luna august, consumul Primăriei a fost de 263.092 Kwh, iar factura aferentă totalizează peste 243 mii lei. Situația e similară și în privința încălzirii, Primăria are contract cu Termoficare SA. Anul trecut, consumul total a fost de 980 gigacalorii, iar factura de peste 472 mii lei. Pentru intervalul ianuarie – mai 2022, Primăria a consumat 595 gigacalorii pentru care a plătit peste 367 mii lei. Cel mai mare consum a fost întregistrat în februarie 2022, 180 gcal – peste 110 mii lei. Spre comparație, în februarie 2022, consumul mediu al unui apartament cu 3 camere, de 65 mp, a fost de 1,36 gcal. Caloriferele din incinta clădirii Primăriei au o suprafață radiantă totală de 1.590,08 mp. Sistemul de încălzire centralizat care deservește clădirea are o vechime de peste 50 de ani.
20-22 de grade în birouri
Directorul adminstrativ al Primăriei, Mircea Oaie, transmite că „Compartimentul Deservire din cadrul Direcției Logistică efectuează în fiecare săptămână, atât în perioada sezonului rece cât și în perioada sezonului cald, verificări în toate încăperile instituției, prin care înștiințează și informează personalul angajat de necesitatea de a respecta recomandările de temperatură, cât și funcționarea optimă a sistemelor de încălzire, respectiv de răcire din incinta clădirii. În acest sens, pe durata sezonului rece, se verifică termostatele de la calorifere și se reglează pe o temperatură de maximum 20-21 de grade, corelat cu activarea sistemul de automatizare programabil în funcție de timp și temperatură, care a fost montat în clădire. Acesta permite un reglaj orar și săptămânal al temperaturii interioare. Pe durata sezonului cald, se verifică telecomenzile de la sistemul de aer condiționat, pentru a nu avea setată o temperatura mai mică de 22 grade C”.
De altfel, spune el, toate caloriferele din Primărie au termostate și sunt setate astfel încât temperatura medie din încăpere să fie de 20-22 de grade. Martor este termostatul aerului condiționat…
Măsurile propuse și aplicate imediat, pentru reducerea consumului de energie:
- stingerea luminii în toate spațiile instituției, atunci când nu este absolut necesar să rămână aprinsă;
- reducerea programului de iluminat exterior și arhitectural al clădirii;
- automatizarea programabilă, în funcție de timp și temperatură, a sistemului de încălzire centralizat, care permite un reglaj orar și săptămânal al temperaturii interioare;
- deconectarea completă a electronicelor de la reţeaua de alimentare, când aceste aparate nu sunt utilizate o perioadă medie sau lungă de timp, dat fiind faptul că acestea consumă energie electrică, chiar şi atunci când sunt în stand-by;
- deconectarea tuturor echipamentelor aferente desfășurării activității de la rețeaua electrică, zilnic, la finalul programului de lucru;
- renunțarea la utilizarea energiei electrice pentru încălzirea încăperilor cu aparate de tip radiator, aerotermă, calorifer electric cu ulei etc.;
- oprirea sistemului de climatizare de tip încălzire – răcire din instituție;
- scoaterea întotdeauna din priză a încărcătoarele telefoanelor mobile sau ale acumulatorilor, după încărcare;
- setarea corectă a butonul termostatului frigiderelor, în funcţie de tipul şi cantitatea de alimente din frigider.
Trimite articolul
XDar faptul ca si-au marit directorii din primarie salariul cu 50% asta nu este economie?
“Primăria vrea economii cu cheltuielile și dă „stingerea” la iluminatul arhitectural”
NU INCHIDETI ILUMINATUL ARHITECTURAL CA SI ASA IN CENTRU ESTE INTUNERIC TOTAL!!!!!!
MAI BINE TAIATI BANI DIN LUCRARILE ANTREPRENORILOR DIN CENTRU CIVIC..(nu din fondurile europene si din fondurile primariei-bani contribuabililor)….CA SI ASA IN TIMPUL WEEKENDULUI NU LUCREAZA DANSII….SI E POSIBIL CA DANSI…SA MENTIONEZE CA LUCREAZA….CA TRANSPORT…CA OAMENII…BLA BLA…
EXEMPLU BUN DE ANTREPRENORI SUNT CE-I CARE LUCREAZA LA DRUMUL DE LEGATURA CU AUTOSTRADA…DANSI LUCREAZA SI DUMINICA PANA IN JUR DE ORA 14… NU CA FIRMELE PREFERATE DE POLITICA ACTUALA….
ingraditi Piata Unirii si taxaxi intrarea 🙂
De ce functioneaza iluminatul Public pa Str. Sovata ziua la ora 13?Se face economie de energise electrica?
Sa plateasca prpoprietarii cladirilor. E plin de useristi acolo. Sau mariti taxele si impozitele, eu vreau sa fie iluminat, sa ne dam mari