Finanţările europene vor fi prioritizate în exerciţiul bugetar 2014 – 2020, în funcţie de gradul de interes regional. Cu cât mai mari sunt comunităţile beneficiare, cu atât mai mulţi bani vor veni. În aceste condiţii, Bihorul trebuie să trimită către Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADRNV) de la Cluj proiectul prioritar al judeţului în materie de transport. Deja concurează două proiecte: unul al primarului de Oradea, ce are sprijinul comunelor limitrofe, membre în ZMO şi o idee conturată la Consiliul Judeţean.
Primarul Oradiei nu aşteaptă după Consiliul Judeţean. A aflat că sunt încă bani europeni pentru infrastructura de transport, iar săptămâna trecută anunţa deja că va depune la Cluj cerere de finanţare pentru o centură rutieră ce va înconjura Zona Metropolitană Oradea (ZMO). În sprijinul său vin primăriile partenere, susţine Ilie Bolojan. Edilul-şef crede că acest inel rutier este necesar pentru a aduce dezvoltare industrială de-a lungul său, iar populaţia din ZMO, de circa 250.000 de locuitori, arată că este un proiect de interes judeţean. Valoarea sa totală: 75 milioane de euro.
Dincolo, la Consiliul Judeţean, optica e diferită. Preşedintele Cornel Popa şi vicepreşedintele Ioan Mang susţin că se impune mai degrabă modernizarea unor drumuri judeţene, care să se interconecteze cu DJ-urile din judeţele limitrofe. S-ar crea o reţea de drumuri judeţene şi naţionale, crescând astfel nivelul infrastructurii din întreaga regiune de dezvoltare.
În contextul în care finanţările europene majore pentru 2014-2020 vor fi alocate doar acelor proiecte considerate de interes regional, judeţul Bihor trebuie să îşi trimită la Cluj lista de priorităţi spre finanţare. În această perioadă, Agenţia de Dezvoltare Regională Nord Vest (ADRNV) cu sediul lângă Cluj-Napoca îşi definitivează strategia de dezvoltare regională cu orizontul 2020.
Primarul Ilie Bolojan a anunţat deja, iar Consiliul Local a şi aprobat proiectul unei centuri metropolitane ce va ocoli comunele din jurul Oradiei. Proiectul este justificat în contextul în care actuala şosea de centură este, practic, deja în interiorul oraşului. Primarul găseşte şi motive economice pentru necesitatea unei astfel de infrastructuri. Spune că noua centură ar crea premisele unei dezvoltări industriale de-a lungul ringului rutier ce ar porni din DN 1, ocolind Oşorhei, Alparea, Băile Felix, Sântandrei şi s-ar intersecta iar cu DN 1, dar şi cu DN 19 pe la Sântion, respectiv Biharia. Zona deluroasă a Oradiei nu ar beneficia de acest ring metropolitan, din cauza costurilor ridicate date de relief şi, implicit, deoarece oraşul se dezvoltă spre câmpie. Ilie Bolojan consideră că proiectul său este important pentru Bihor, pentru că afectează 250.000 de oameni, iar bani pentru finanţare mai sunt, din fondurile europene necheltuite anii trecuți. De aceea, primarul se grăbeşte, afirmând că studiul de fezabilitate ar trebui finalizat în două luni. De altfel, săptămâna trecută edilul declara că proiectul ringului metropolitan va fi depus la ADRNV în această săptămână, de către Zona Metropolitană Oradea (ZMO).
Centurile, „în faza a doua”!
Proiectul propus de Ilie Bolojan vizează în mod evident Consiliul Judeţean, deoarece depăşeşte arealul Oradiei. Primarul Oradiei anunţă că are acordul tuturor primăriilor implicate şi speră ca şi Consiliul Judeţean să-i sprijine proiectul. Chiar dacă afirmă că nu are nevoie de avizul CJ Bihor!
La Consiliul Judeţean lucrurile se văd, însă, altfel decât la Primăria Oradea. Cei de la Judeţ susţin că prioritatea ar fi legarea drumurilor judeţene din Bihor cu alte artere rutiere, din judeţele învecinate, prin modernizarea acestora. Coleg de partid cu Bolojan, preşedintele Cornel Popa ne transmite că ADRNV Cluj a cerut Consiliului Judeţean Bihor realizarea unui proiect prioritar care să vizeze drumurile judeţene ce se doresc a fi conectate cu drumuri judeţene din alte judeţe. Abia apoi ar veni rândul centurilor ocolitoare, susţine Popa. „De la ADRNV ni s-a cerut să dăm drumuri judeţene, pentru includerea în proiecte. Nu are Primăria drumuri judeţene în subordine”, transmite șeful CJ Bihor.
În contextul realizării unei strategii de dezvoltare regională, filosofia finanţării europene, dorită de Comisia Europeană, constă în alocarea cu prioritate a fondurilor către acele proiecte ce privesc comunităţi mari. Așadar, mai degrabă proiecte de care să beneficieze mai multe judeţe. „Deocamdată se depun proiecte în obiectivul 7 – planuri pentru drumuri judeţene ce leagă două-trei judeţe de arterele TEN-T (o reţea europeană planificată pentru transportul rutier, feroviar, pe apă şi în aer – n.r.). Aceasta este prima fază. În faza a doua vine obiectivul 4 – centuri ocolitoare. Am înaintat şi noi problema cu drumurile judeţene prioritare care leagă judeţul Bihor de Cluj, Sălaj, Satu Mare şi Maramureş. În etapa a doua putem fi de acord cu ce se propune. Ei (Primăria – n.r.) vorbesc de o centură pe care vor să şi-o facă, dar nu a venit vremea aia. Important este să vedem și ce bani vom primi”, declară Cornel Popa.
Drumul spre munţi
Mesajele preşedintelui Popa vin să confirme cele spuse săptămâna trecută de colegul său din CJ, preşedintele PSD Bihor, Ioan Mang. Pesedistul devoala în premieră ceea ce ar vedea Consiliul Judeţean ca prioritate pentru Bihor în materie de infrastructură rutieră. Mang propunea modernizarea drumului judeţean DJ 795, ce leagă Tinca de DN 76 şi apoi, mai departe DJ 764, spre Stâna de Vale, DJ 108 J şi K, pe la Remeţi. Acestea ar fi prinse în planul regional de modernizare și interconectare a drumurilor judeţene, laolaltă cu drumurile din judeţele vecine, arăta Mang. Același plan despre care ne vorbea ieri şi preşedintele CJ, Cornel Popa.
Centură metropolitană pe bani europeni
Citiți principiile noastre de moderare aici!