Consilierii locali au avut de votat, joi, formalitățile și actele necesare pentru ca terminalul intermodal aflat în lucru, în Episcopia Bihor, să treacă în administrația ADLO, firma Primăriei Oradea care se ocupă de administrarea parcurilor industriale.
[eadvert]
ADLO va organiza, mai departe, o procedură de achiziție a serviciilor de operare pentru terminal, în rândul firmelor private. Conform raportului de specialitate al proiectului, Primăria Oradea a avut de ales între gestiunea directă a terminalului și gestiunea delegată. Echipa primarului Florin Birta a optat pentru a doua variantă.
„Considerăm că modalitatea optimă de gestiune a serviciului de administrare a Centrului de Transport Intermodal cu facilitate de acces la transport rutier și feroviar în zona Gării CFR Episcopia Bihor este Gestiunea Delegată”, se arată în raportul de specialitate anexat proiectului de hotărâre.
„ADLO SA va încheia cel puțin un contract de achiziții pentru operarea centrului intermodal. Este de așteptat ca acest contract să includă plăți lunare sau anuale fixe din partea Operatorului către ADLO (a căror valoarea să acopere cheltuielile de administrare ale ADLO, precum și redevența de plătit municipalității), precum și plăți variabile, în funcție de trafic și/sau de altă variabilă.
Acest acord instituțional are o importanță deosebită pentru modul de tratare a veniturilor și cheltuielilor generate pentru fiecare parte implicată în proiect și asupra rezultatelor analizelor financiare și economice. Responsabilitățile legate de acoperirea costurilor de întreținere a infrastructurii, a costurilor generale de funcționare precum și a costurilor de operare a mărfurilor vor cădea în sarcina operatorului în conformitate cu contractul care se va încheia în acest sens”, se arată în raportul de specialitate.
În lucru
Hub-ul de transport este în amenajare, în contul unei finanțări europene. Din valoarea totală a proiectului de peste 73,2 milioane lei, peste 48,1 milioane lei sunt finanțare nerambursabilă, diferența cade pe bugetul orașului.
Primăria Oradea a contractat execuția cu asocierea de firme Costa VOC Impex SRL și Asfamix SRL, lucrările sunt la 35%.
Proiect vechi, cu modificări
Ideea terminalului intermodal datează din primele mandate de primar ale lui Ilie Bolojan, care l-a și anunțat. Terminalul e amenajat în zona Gării Episcopia Bihor şi, inițial, urma să fie deservit de trei linii de cale ferată cu facilităţi pentru încărcare – descărcare a mărfurilor.
Se vorbea de dotarea cu macarale a platformelor betonate, din care două linii ferate pentru transportul de transcontainere, spaţii de depozitare pentru mărfuri, locuri de parcare pentru TIR-uri, clădiri administrative şi o zonă de servicii pentru agenţii economici. Ulterior, proiectul s-a subțiat.
În 2021, primarul Birta a anunțat că noul proiect prevede construirea a doar două linii de cale ferată cu acces la infrastructura publică și națională din gara Episcopia, o platformă de beton între cele două linii, un spațiu administrativ amenajat într-o clădire tip container, pentru partea logistică, parcare pentru TIR-uri și mașini mici.
Terminalul va dispune și de un portal cu cântar, cu camere video care vor verifica starea fizică și etanșeitatea containerului, platformă și căi de acces către linia de garare, împrejmuire terminal, utilități subterane și iluminat. Operatorul va asigura echipamentele de ridicat, partea tehnică și personalul necesar operării terminalului.
„Construim un intermodal etapizat. În primă fază vom accesa fonduri europene în valoare de 10 milioane de euro prin POIM, urmând să facem o licitație ori de execuție, ori de execuție plus operare, în funcție de cum ne va permite finanțatorul, iar după ce terminalul intermodal va fi funcțional, împreună cu cel care va opera putem hotărî în viitor extinderea lui la trei sau patru linii de tren.
Este important să luăm cei 10 milioane de euro ca să putem realiza acest terminal intermodal”, a mai precizat, în 2021, primarul Florin Birta.
Trimite articolul
Xce surpriza!
Pun pariu ca se stie deja si care firma va castiga afacerea la cheie pe banii altora 🙂
-
Acest terminal va deservi H Essers smecheri care profita de românași de când sau înființat pe aici blestemați care ne considera sclavi ăstora li se va da terminalul pe bani orădenilor bineînțeles cu spaga de rigoare auzi 30% din bani primăriei adică din taxele și impozitele noastre acest terminal nu era necesar din moment ce sunt doua funcționale unul în Velenta și al doilea exclusiv investitie privată suta la suta care depășește milionul de euro cele 3 utilaje fiind cam 250000 cam cât inseamna 30% din bani orădenilor
Si cel din Velenta il demolam sa dam teren la prima lui kopany, lucrare inutila, profit zero pentru oradeni