În încercarea de a amorsa dezvoltarea industriei IT în oraș, Primăria a instituit, încă din 2018, un set de măsuri menit să încurajeze mai ales edificarea de clădiri de birouri. Sunt în vigoare, și azi, un ajutor de minimis pentru clădirile noi dar și scutiri de impozit anuale pentru proprietarii de clădiri care fac dovada că au închiriat spații către firme de IT.
În condițiile în care, anterior pandemiei, creșterea era mai degrabă timidă, cu instituirea restricțiilor, afacerea și-a arătat limitele. Primarul Florin Birta consideră că e evidentă scăderea interesului față de acest sector. „Industria birourilor nu mai funcționează. Dacă acum 3 ani de zile era un business să ai o clădire de birouri, că funcționa la maxim, pandemia a schimbat acest lucru. Munca de acasă și digitalizarea a schimbat acest lucru și cred că l-a schimbat pentru totdeauna. Cred că va fi foarte greu ca după această perioadă în care oamenii au învățat să lucreze de acasă, să își eficientizeze la maximum resursele, să mai ajungem înapoi în sistemul clasic”, a declarat edilul pentru Jurnal bihorean.
De altfel, pandemia nu a făcut decât să accelereze un trend care se manifesta în industria IT și înainte, chiar dacă mai timid – munca de la distanță, sau remote work.
Mulți dintre angajații care muncesc în acest regim se arată satisfăcuți cu noua situație și foarte puțin dornici să revină la birouri. „Biroul nostru a fost în clădirea Trade Center din Lotus. În primăvara anului 2020 am fost trimiși să lucrăm de acasă, din cauza pandemiei. Acum, tot spațiul e golit, toate echipamentele au fost transportate din sediu, cred că mai merg fizic la muncă doar cei de la resurse umane și administrația. Mie îmi convine, econimisesc o mulțime de bani lucrând de acasă, nu mă pot plânge. În plus, nu e nicio diferență între a lucra acasă sau la birou, am același ritm de lucru”, consideră un angajat din domeniu, fan al muncii de acasă.
Trendul este evident, iar unii experți avertizează că proprietarii de astfel de clădiri vor simți impactul se va resimți și mai tare pe măsură ce expiră contractele de închiriere: sunt inevitabile cererile de reducere a tarifelor de închiriere respectiv scăderea suprafețelor cerute.
Observațiile edilului, validate de trendul mondial, nu se reflectă, însă, și în politica municipală vizavi de acest domeniu. Primăria oferă, în continuare, facilități pentru construirea de noi „clădiri de birouri premium”, chiar dacă fără efect, până acum.
Conform situațiilor existente la nivelul Direcției Economice, nu s-a înregistrat nicio cerere pentru acordarea de facilități în baza acestei scheme de ajutor. „La luarea în evidența evidența fiscală a unor clădiri nou construite, adică la declararea cladirilor in vederea impozitarii, acest criteriu „birouri premium” nu este un parametru sau element pentru calculul și stabilirea impozitului pe cladiri”, transmite conducerea direcției.
Facilități la impozit
Sunt, în schimb, mai multe companii deținătoare de clădiri de birouri care au cerut și primit reducea impozitului, în baza unei alte scheme de ajutor de minimis pe care Primăria o are în funcțiune. Reducerea de impozit de acordă anual atâta timp cât schema este în vigoare, cu revizuirea datelor în funcție de suprafețele închiriate către activitățile de IT.
Direcția Economică transmite că sunt 7 firme care au beneficiat de acest ajutor: Cetatea Nouă SRL, Maxiq Computer SRL, Qubiz SRL, Dacor Exim SRL, Mobiversal SRL, Tradecenter SRL și Marisflor Serv Impex SRL. „În general, spațiile pentru care au fost acordate scutiri sunt situate pe arterele principale ale orașului. Activitățile firmelor din domeniul IT sunt identificate prin cod CAEN: 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client) respectiv 6311 – Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe”, mai transmite Primăria. JB-C.GH.
Reduceri de impozit în baza închirierii de spații către IT:
1. Cetatea Nouă SRL : 8.488 lei
2. Maxiq Computer SRL: 8.121 lei
3. Qubiz SRL: 780 lei
4. Dacor Exim SRL: 10.110 lei
5. Mobiversal SRL: 10.695 lei
6. Tradecenter SRL: 96.092 lei
7. Marisflor Serv Impex SRL: 2.229 lei
Clădire premium înseamnă:
– amplasare centrală sau într-o zona cu bună accesibilitate, inclusiv cu transport public (max 500 m);
– suprafaţă de cel puţin 2.000 mp închiriabilă cu destinație de birouri, într-unul sau mai multe corpuri de cladire adiacente;
– cel puţin un loc de parcare auto pentru fiecare 80 mp închiriabili (arie utilă)
– locuri de parcare pentru biciclete – cel putin 1 loc / 80 mp arie utila
– finisaje moderne, de clasă, durabile
– spații dedicate pentru divertisment/alimentație publică/sport
– lifturi, în cazul construcțiilor ce depășesc P+2
– flexibilitate în compartimentare
– cablare telefon, conexiune internet
– sistem de securitate și supraveghere video a clădirii
– sistem automatizat pentru încălzire/răcire
– stație de încărcare a autovehiculelor electrice
– clădirea trebuie să aibă o performanţă energetică de clasa A
„În consecință, chiar dacă au fost edificate astfel de imobile în Oradea, în evidențele fiscale nu regăsim această informație”, mai informează Direcția Economică.
[eadvert]