Concertul din această seară de la Filarmonică ţine cont de sărbători: Ziua Tuturor Sfinţilor şi Ziua Morţilor. În acelaşi timp, acest concert are loc într-un parteneriat cu Episcopia Română Unită cu Roma, Greco-Catolică de Oradea, fiind concertul de deschidere a Festivalului de muzică corală religioasă „Francisc Hubic”, festival ce are loc în perioada 1-3 noiembrie.
Alături de orchestra simfonică a Filarmonicii, dirijată joi seara de maestrul Matei Pop, participă Corul Filarmonicii de Stat, pregătit de dirijorul Lászlóffy Zsolt, şi un cvartet vocal alcătuit din: Kristófi Ágnes – soprană (Ungaria), Varvari Gabriella – mezzosoprană, Ruben Mureșan – tenor şi maestrul Dan Popescu – bas. Apariţii solistice vor mai avea şi colegii din cadrul orchestrei simfonice: Lorenzo Moroni la corn şi Martyin György la trompetă.
Prima parte a concertului începe cu Serenada în mi minor pentru orchestră de coarde, op. 20, de Sir Edward Elgar, considerat primul mare compozitor englez după Henry Purcell. „Serenada” este o piesă pentru orchestră de coarde în trei mișcări scurte. A fost compusă în martie 1892 și executată în primă audiție în Anvers (Belgia), la 21 iulie 1896.
Alături de această lucrare, se va mai cânta, în primă audiţie la Oradea, Fantezia „Il giuramento” pentru corn, trompetă şi orchestră de Saverio Mercadante, anunţă directorul artistic al Filarmonicii, Vasile Foica. Mercadante a compus 60 de opere, lucrări religioase, muzică de cameră și mai multe concerte instrumentale în maniera lui Haydn și Mozart.
Partea solistică a fanteziei de Mercadante va fi interpretată de Lorenzo Moroni și Martyin György.
Lorenzo Moroni este prim cornist al orchestrei simfonice a Filarmonicii de Stat Oradea din anul 1998, iar Martyin György este trompetist al orchestrei simfonice a Filarmonicii de Stat Oradea, dar colaborează adesea în spectacolele realizate de teatrele „Regina Maria” și „Szigligeti”.
Requiem, varianta Levin
La finalul serii se va cânta „Requiem” de Wolfgang Amadeus Mozart. Este ultima lucrare a compozitorului, scrisă în ultimele zile ale vieţii, pe care nu a apucat să o termine. Într-o primă fază lucrarea a fost terminată de un discipol apropiat al compozitorului, Franz Xaver Süßmayr, dar şi alţi compozitori s-au încumetat să realizeze variante de final ale lucrării. Se cunosc cam şapte-opt, dintre care Filarmonica orădeană a ales pentru acest concert o lucrare editată şi revizuită în 1996 de către Robert D. Levin.
„Mulţumim pentru că aţi acceptat în program această variantă a lui Levin. Ceea ce a lăsat Mozart din acest Requiem, în afară de primele două bucăţi care au fost terminate de mâna lui şi puse în curat, au fost nişte ciorne pe care le-a finalizat Süßmayr, dar cu multe greşeli tehnice. La vremea aceea a fost însă un mare câştig faptul că a fost finalizat Requiemul”, explică dirijorul Matei Pop.
„În secolul XX, pianist-concertistul Levin, care face şi muzicologie, a studiat şi a înmagazinat toată creaţia lui Mozart şi a reuşit să găsească o variantă mult mai idiomatică a stilului lui Mozart, a scos tot ceea era străin de stil, întregirile lui fiind mai organice”, a adăugat maestrul Matei Pop.
De altfel, dirijorul corului, Lászlóffy Zsolt, mărturiseşte că a avut plăcerea de a-l vedea pe Robert D. Levin la Cluj-Napoca improvizând o lucrare la pian în stil Mozart. „Această variantă a lui Levin o avem datorită Societăţii Române «Mozart» din Cluj-Napoca, şi ne bucură faptul că avem această colaborare cu soliştii, cu maestrul şi cu Filarmonica să putem promova publicului această variantă, într-o primă audiţie orădeană”, a spus Lászlóffy Zsolt.
Vor urca pe scenă solişti vocali de o valoare deosebită, apreciaţi atât în ţară, cât şi pe scenele de concerte din străinătate. Kristófi Ágnes, de la Filarmonica Naţională a Ungariei din Budapesta, spune că „Requiemul” reprezintă pentru ea o busolă care nu se află în buzunar, ci în inimă. Alături de ea vor mai urca pe scenă Varvari Gabriella, de la Opera Națională Română din Timișoara, Ruben Mureșan, care are colaborări cu mai multe opere şi filarmonici din ţară şi străinătate şi care a mai cântat această lucrare în Boston, în prezenţa lui Robert D. Levin. Pentru maestrul Dan Popescu, de la Opera din Brașov, „Requiemul” este special pentru că este printre primele lucrări vocal simfonice pe care le-a cântat vreodată în anii studenţiei, la Ateneul Român.
Primă audiţie
Lucrarea care se va cânta la Oradea în primă audiţie, fantezia „Il giuramento” pentru corn, trompetă şi orchestră, de Saverio Mercadante, a fost de curând publicată în Italia. Fantezia se bazează pe patru arii din opera „Il giuramento”. Opera a avut premiera în 1837 la Scala din Milano şi a avut un mare succes. Ulterior, Mercadante a scris această fantezie.
„Vreau să subliniez că distribuţia aceasta solistică corn – trompetă este foarte, foarte rară. Există lucrări pentru două trompete, pentru doi corni, dar corn şi trompetă foarte rar. Practic numai în muzica modernă contemporană am mai întâlnit aşa ceva. Dar în muzica clasică sau romantică este singurul exemplu”, explică Lorenzo Moroni.
Citiți principiile noastre de moderare aici!