Tinerii, membrii ai Asociaţiei „Gheorghe Şincai a studenţilor în Istorie”, ai Asociaţiei Studenţilor Farmacişti din Oradea şi ai Asociaţiei Studenţilor Stomatologi din Oradea, au început mişcarea de tip „occupy”, joi seara., în Amfiteatrul ,,Nicolae Iorga” din Campusul II al Universităţii.
Purtând cu ei bannere pe care era marcat: „25%”, tinerii au spus că vor ca acesta să fie procentul de voturi pentru studenţi în alegerea rectorilor. Protestul tinerilor orădeni a ţinut până vineri, 8 mai, la ora 6.
„Revendicările noastre sunt cele susţinute la nivel naţional de studenţii care au ocupat amfiteatre şi în alte centre universitare”, a spus unul dintre studenţii care s-a ocupat de coordonarea acestei acţiuni.
Concret, studenţii sunt nemulțumiți de faptul că opiniile lor nu mai sunt ascultate în universități, că subfinanțarea educației a produs efecte catastrofale asupra calității și relevanței studiilor universitare și că taxele din universități au devenit insuportabile pentru studenți, rata de abandon universitar ajungând la 40%.
Dezastrul din mediul universitar și lipsa de respect cu care au fost tratați studenții în ceea ce privește deciziile din sistemul de învățământ superior, a determinat Alianța Națională a Organziațiilor Studențești din România să înceapă o serie de ocupări în câteva din universitățile importante din țară. Primele universități ocupate de organizații studențești au fost: Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Maritimă din Constanța și Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați.
Revendicări
Lista de revendicări a studenților cuprinde: creșterea finanțării educației și asumarea reală de către Parlamentul și Guvernul României a alocării a 6% din PIB pentru Educație, așa cum prevede legea; includerea studenților în proporție de 25% din totalitatea electoratului în alegerea rectorilor, a decanilor și includerea acestora în aceeași proporție în Consiliile Departamentelor din facultăți – locul în care se iau decizii cu privire la curricula și planurile de învățământ; creșterea investițiilor în servicii pentru studenți: creșterea burselor, în special a burselor sociale, investiții în construcții de noi cămine și cantine și investiții în repararea și modernizarea celor existente. Studenţii îşi mai doresc implementarea reală a unui învățământ centrat pe student, profesorii nemaifiind simpli oratori a unor cursuri prăfuite de timp, ci cei care creează medii de învățare pentru studenți pentru ca aceștia să dobândească abilități și competențe, învățând cum să folosescă informațiile de la curs, nu doar să le reproducă.
Tinerii mai vor şi o reformă curriculară în universităţi care să facă programele de învățământ relevante pentru piața muncii și pentru nevoile și interesele studenților de azi. Studenţii reclamă şi că universităţile şi Ministerul Educaţiei nu respectă ,,Statutul Studentului” (document ce conține toate drepturile și obligațiile studenților) şi nici dreptul la liberă exprimare a acestora, și cer ca Ministerul Educaţiei să depună eforturi pentru sancționarea universităților care încalcă flagrant drepturile studenților. Tinerii mai speră şi la implicarea studenților în toate procesele de asiguare a calității, la nivel intern și extern, atât la evaluari ale instituțiilor de învățământ superior, cât și în evaluări ale programelor de studii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!