Potrivit unei analize realizate de Institutul Naţional de Statistică pe un eşantion de 8.216 manageri din mai multe domenii economice, rezultă că în perioada următoare vor creşte preţurile în toate domeniile de activitate.
La rândul său, compania de cercetare GfK România a realizat un studiu din care reiese că este de aşteptat o creştere a preţurilor la bunurile de larg consum – FMCG (Fast Mover Consumer Goods), faţă de anul 2017.
Creşteri în 2017
Potrivit GfK, în primele nouă luni ale lui 2017 industria FMCG a înregistrat o creștere de 5,9% în valoare, iar principalele motoare care au susținut avansul au fost categoriile: alimente ambalate (+6,3%), băuturi (+5,7%) și îngrijirea locuinței (+9,9%).
„Aș spune că principalul «vinovat» a fost optimismul la cote foarte ridicate pe care l-au trăit românii anul trecut. A fost o euforie pe care nu am mai văzut-o din 2008 încoace. Prin ochii majorității, anul s-a arătat cu venituri mai mari și o proiecție minunată asupra viitorului. În aceste condiții favorabile, apetitul nostru pentru consum, oricum mare, s-a activat pe multe piețe, inclusiv FMCG”, a precizat Raluca Răschip, Consumer Goods & Retail Director GfK România.
Din punctul de vedere al importanței principalelor categorii de bunuri de larg consum, cea mai mare pondere o dețin alimentele, atât cele proaspete (fructe, legume, carne, lactate), cât și cele ambalate, cu o cotă de piață în valoare de 45%, respectiv 20%. În rândul alimentelor proaspete, cea mai mare dinamică au avut-o lactatele, iar dintre acestea cel mai mult au crescut în valoare untul, brânza proaspătă și specialitățile din brânză. În zona de bunuri non-alimentare, produsele pentru îngrijirea locuinței au avut cea mai bună performanță (+9,9%), dar și cele pentru îngrijire personală s-au clasat bine.
În privinţa pieţei de retail, comerțul modern domină în continuare piața FMCG și se distanțează din ce în ce mai mult de cel independent. Astfel, în primele nouă luni ale lui 2017, formatele moderne au atins o cotă de piață cumulată de peste 58%, cu două puncte procentuale mai mult decât aceeași perioadă din 2016.
Hypermarketurile continuă să fie cel mai important canal pentru această industrie, dar au stagnat din punctul de vedere al cotei de piață comparativ cu anul trecut, așa cum se întâmplă și cu supermarketurile (27,1%, respectiv 10,4% în primele șapte luni ale anului).
În schimb, magazinele de proximitate rămân vedetele comerțului modern, câștigând noi cumpărători ca urmare a ritmului de expansiune ridicat. Și magazinele de tip discount se dezvoltă semnificativ – aproape trei sferturi dintre români au cumpărat cel puțin o dată bunuri de larg consum din acest format în primele 9 luni din 2017.
„Nu este o noutate pentru nimeni că formatele de magazine mici au fost cele mai dinamice în 2017”, precizează Raluca Răschip.
Ce va fi în 2018
În ciuda contextului proprice, top managerii din FMCG și retail estimează o creștere în valoare de 4-5% la nivelul pieței bunurilor de larg consum, potrivit GfK. Mai mult decât atât, este de așteptat ca prețurile în creștere să readucă o undă de neîncredere în rândul consumatorilor și să pondereze cumpărăturile.
„Cred că o provocare mai mare pe care o vor avea producătorii în 2018 va fi generarea de volume. Mă aștept ca inflația să lovească mai puternic consumul de FMCG, iar volumele să se vândă mai greu, cu mai mult efort”, este de părere managerul GfK.
În ceea ce privește retailerii, reprezentantul GfK crede că tendința de umanizare a spațiului de vânzare, care este abia la început în România, cu siguranță va avea de câștigat în anii următori.
„Probabil că nu neapărat în 2018, dar și dacă facem pași mici și siguri în această direcție, viitorul sună promițător. Mă refer aici la a crea spațiul de vânzare într-un fel personal, cald, care să transmită «sunt aici pentru tine», și nu «tu ești aici pentru mine». O atmosferă care să te îmbie, să te inspire, să îți dea un sentiment plăcut de siguranță, frumusețe și valoare. Să pleci de acolo cu un gust plăcut și cu sentimentul că a meritat experiența”, a specificat Raluca Răschip.
Aceasta concluzionează că fiecare act de cumpărare, cât de neînsemnat poate părea, va trebui tratat cu mai multă grijă pentru a face cumpărătorul mulțumit de timpul petrecut în magazine, de experiența pe care a avut-o și de alegerile de produse pe care le-a făcut.
Citiți principiile noastre de moderare aici!