Premierul Nicolae Ciucă a vizitat compania Strabag, constructorul drumului de legătură dintre Oradea și A3. După ce a ascultat detaliile tehnice ale viitorului drum, explicate de reprezentantul constructorului, premierul a declarat că legătura cu A3 este „un proiect foarte important pentru infrastructura rutieră a județului Bihor, și nu numai”. „Este un proiect de care vor beneficia toți cetățenii români care circulă în această zonă. Un proiect care se înscrie într-un model de bune practici în colaborarea dintre guvern și autoritățile locale, pe de o parte. Este un model de bune practici în ceea ce privește descentralizarea implementării proiectelor europene”, a spus Nicolae Ciucă. El a adăugat că „acest tip de infrastructură contribuie atât la dezvoltarea economică, cât și la dezvoltarea turismului și, foarte important, diminuează foarte mult așteptarea în trafic a cetățenilor”.
[eadvert]
Drumul care va lega centura Oradea de A3, în zona localității Biharia, costă 545 de milioane de lei, fără TVA, și este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare. Constructorul a început deja lucrările la drumul de legătură. Proiectarea și execuția a fost adjudecată de firma STRABAG SRL, în iulie 2021. Durata contractului este de 30 luni, din care 6 luni perioada de proiectare și 24 luni perioada de execuție a lucrărilor. Proiectul prevede realizarea unui drum cu o lungime de 18,96 kilometri, 12 poduri noi și pasaje peste Crișul Repede și peste șoseaua Borșului, dar și 3 noduri rutiere.
Proiecte în parteneriat
Prezent la întâlnire, ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, a subliniat că realizarea acestui obiectiv este un rezultat al procesului de descentralizare a proiectelor finanțate din fonduri europene, la fel ca drumul expres Oradea – Arad. „Sper să auzim vești mai des, ca cele ale domnului președinte a lConsiliului Județean Bihor, care a pus bazele drumului expres Oradea – Arad, pentru a fi implementat în parteneriat (n.red. autorități locale – autorităție centrale). Dacă există voință la nivelul autorităților locale, se pot face lucruri foarte frumoase pentru comunități. Proiectul de azi, cel care asigură legătura cu Autostrada A3, este printre primele pe care le-am pus în Masterplanul de Transport. A fost o discuție foarte lungă cu Comisia Europeană, ce caută legătură cu centura Oradea în Masterplan, dar i-am convins că fără conectivitatea marilor orașe, practic autostrăzile nu au impact major pentru ceea ce înseamnă dezvoltarea comunităților locale. Și de atunci s-a dezvoltat foarte frumos acest tip de proiecte, care sunt extrem de importante”, a declarat Marcel Boloș.
Niciun progres pe tronsonul Biharia – Chiribiș
La cum se merg lucrurile, drumul de legătură cu autostrada ne va duce doar înspre Ungaria, deoarece, până la această oră, autoritățile nu au niciun rezultat în negocierile pe care le duc cu grupul de firme Selina, pentru a începe construcția tronsonului Chiribiș – Biharia, din A3 (Autostrada Transilvaniei).
Reprezentanșii CNAIR și ai constructorului și proiectantului negociază termenii, soluția care se prefigurează la ora actuală, deși este un proces în derulare, este de a întrerupe colaborarea cu acordul părților, astfel încât să fim în poziția în care să reîncepem demersurile de pornire a achiziției publice în termen cât mai scurt. Dar, repet, este un proces în derulare”, a declarat Adrian Foghiș, secretat de stat în Ministerul Transporturilor, prezent la eveniment.
Citiți principiile noastre de moderare aici!