Premierul Nicolae Ciucă, însoțit de ministrul Lucian Bode, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Foghiș, și de prefectul de Bihor, Dumitru Țiplea, a vizitat șantierul drumului de legătură Oradea – A3. Acesta s-a arătat foarte interesat de detaliile tehnice ale proiectului, dar și de legăturile rutiere cu alte drumuri. Premierul a fost foarte interesat și de originea materiilor prime, despre care reprezentantul Strabag, ing. Marius Mitrofan, i-a spus că doar cimentul și agregatele sunt aduse din România, restul fiind importate. Mai exact, bitumul este cumpărat din Polonia și Ungaria, iar oțelul este adus din Grecia și Cipru.
[eadvert]
Mitrofan l-a informat pe premier, care a fost curios să știe dacă la Galați se mai face fier beton, că au încercat să îl aducă de la producătorul din Galați, care însă nu și-a putut onora comanda din cauză că materia primă pentru fabricare este din Ucraina și Rusia.
Nicolae Ciucă a fost foarte mirat de faptul că Strabag s-a angajat să finalizeze proiectul la finalul acestui an, înainte de termenul stabilit în contract. „Să nu vă grăbiți în detrimentul calității”, a spus premierul. Acesta l-a mai intrebat pe Mitrofan dacă vor mai fi probleme cu exproprierile de pe traseu. „O să mai fie probleme legate de exproprierile suplimentare pentru utilități, pentru conducta de gaz. Suprafețele nu sunt mari, dar procedurile sunt greoaie”, a spus reprezentantul Strabag. Exproprieri mai trebuie făcute în zona străzii Burjac, care nu a fost prevăzută ca parte din proiectul initial. Acum însă, în zona străzii respective se va realiza un pasaj suprateran, solicitat de autoritățile locale – Consiliul Județean și Primăria Oradea, pentru a înlocui un sens giratoriu din proiectul initial.
Suplimentarea contractului
Așa cum l-a informat inginerul de la Strabag pe premier, acest nou pasaj va fi realizat în contractul actual, cu o suplimentare de fonduri. „Aceasta (n.red. – pasajul nou) este o modificare a proiectului tehnic avizat și sumele s-ar găsi în rezerva de implementare, care ar permite să se finalizeze lucrarea”, ne-a informat Marius Mitrofan. El a spus că pasajul suprateran ar costa în plus 13 milioane de lei, aproximativ 2,5 milioane de euro, iar o parte din costuri ar urma să fie suportate de autoritățile locale. În timpul vizitei pe șantier, premierul Nicolae Ciucă a vrut să știe și motivul pentru care întotdeauna sunt preferate pasajele supraterane, mai costisitoare și mai greu de întreținut, în detrimentul pasajelor subternare. Inginerul de la Strabag i-a spus însă că așa a fost prevăzut în studiul de fezabilitate și că pasajul subteran nu se preta zonei prin care trece șoseaua.
Drumul de legătura Centura Oradea (girație Calea Sântandrei) – Autostrada A 3 (Biharia) va asigura conectivitatea cu DN 1 Oradea – Cluj-Napoca, DN 79 Oradea – Arad, DN 76 Oradea – Deva, autostrada Transilvania, precum și cu drumul expres Oradea – Arad. Lucrările realizate de Ministerul Transporturilor prin CNAIR au început anul trecut, în acest moment fiind realizate în proporție de 55 %. Constructorul este firma Strabag SRL, iar valoarea contractului este de peste 540 de milioane de lei.
„Avem în acest moment un proiect pentru închiderea inelului metropolitan, lucrăm la un studiu de fezabilitate. Acesta este foarte important pentru momentul când se va închide acest proiect, pentru că tot traficul care vine pe centura Oradea dinspre Cluj sau dinspre Arad pentru a ajunge pe autostradă să nu mai intre prin oraș, prin cartierul Episcopia și prin comuna Biharia, un drum foarte aglomerat și cu multe accidente de când s-a deschis centura. Când se va deschide acest tronson, siguranța celor care vor circula pe autostradă va fi mult sporită, iar traficul mult mai fluent”, a declarat primarul Florin Birta. Potrivit PMO, obiectivul general al investiției este de a contribui la dezvoltarea regională prin asigurarea unei legături moderne cu Ungaria, cât și de a îmbunătăți condițiile de tranzit pentru traficul internațional. Noua legătură va reduce timpul de călătorie, costul de operare ale vehiculelor și expunerea locuitorilor la poluanții de aer și zgomot prin scoaterea traficului din municipiu, potrivit municipalității.
Modificări din mers contestate
La mijlocul lui august 2022, CJ Bihor și Primăria Oradea au trimis o cerere către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prin care au solicitat modificarea proiectului.
„Astfel, renunțarea la sensul giratoriu de la km 2+925 pe «Legătură Centura Oradea (Girație Calea Sântandrei) – Autostrada A3 (Biharia)» și adoptarea soluției de modificare propuse de a construi un pasaj suprateran peste strada Bujac contribuie în mod neechivoc la descongestionarea traficului în zonă, având în vedere că în acest nod rutier se întâlnesc mai multe drumuri cu circulație intensă (legătura cu A3, Drumul Expres, Centura Sântandrei și strada Bujac din Municipiul Oradea)”, ne-a transmis în luna septembrie CJ Bihor, prin Biroul de presă.
Totodată, autoritățile locale au solicitat și eliminarea girației de la km 6+350, care ar fi generat blocaje în trafic.
„Unul dintre argumente este că la km 8 de pe drumul de legătură cu A3 este prevăzut un nod rutier complex, iar distanța dintre cele două noduri (de la km 8 și de la km 2+925) este de doar 5 km”, a adăugat atunci reprezentantul CJ Bihor.
Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură au criticat modificările cerute și susțin că din cei 19 kilometri, ar putea fi finalizați doar 13, iar tronsonul dintre Calea Borșului și girația Sântandrei ar putea rămâne blocat.
„Antreprenorul Strabag este foarte bine mobilizat și are șanse mari să inaugureze cei aproximativ 13 kilometri de drum expres veritabil (DEx11) dintre Autostrada A3 și DN1 (Calea Borșului) în decembrie 2023, cu 3 luni înainte de termenul contractual actual, martie 2024. Din păcate, ceilalți ~6 km dintre Calea Borșului și girația Sântandrei a Centurii Oradea sunt blocați de problema de la kilometrul 6, acolo unde autoritățile locale insistă cu modificarea soluției tehnice licitate și contractate, chiar dacă toate demersurile birocratice sunt făcute pentru soluția sensului giratoriu cu bretele de acces în Str. Augustin Maior. Este posibil să se ajungă la un litigiu complicat și de durată în instanță”, subliniază sursa citată.
API spune că „la finalul acestui an, sunt șanse din ce în ce mai mari ca șoferii să intre tot prin oraș între Centura Oradea și noul nod DN1-DEx11, aglomerând inutil străzile din oraș și pierzând minute bune în trafic. De zgomot, poluare sau siguranță rutieră nici nu mai vorbim”.
Autoritățile sunt extrem de tăcute când vine vorba de modificările solicitate, în ce stadiu se află acestea și mai ales în ce condiții vor fi realizate (timp, bani, etc.). După luni de zile în care am solicitat Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere care este stadiul modificărilor, am primit următorul răspuns: „În ceea ce privește studiul de fezabilitate pentru Pasajul de la km 2+900, se află în analiză la CTE CNAIR (n.red. – Serviciul de pregătire documentații), iar pentru pasajul de la km 6+300 nu a fost încă stabilită soluția de modificare”.
Constructorul crede că pasajul peste strada Burjac este o variantă mai bună decât girația cuprinsă în proiectul inițial.
„Este o soluție mai logică fiindcă doar în cursul anului trecut s-a identificat că Drumul Expres Arad – Oradea nu se mai conecta cu drumul de legătură Oradea – A3 la kilometrul 6, iar soluția adoptată a fost pentru kilometrul 3. Și atunci, să nu facem noi niște lucrări pe care ulterior vin și le demolează, că nici nu e voie ca la un proiect cu finanțare europeană să se facă modificări timp de 7 ani de zile”, ne-a explicat joi inginerul Marius Mitrofan. „Legat de accesul pentru parcul industrial nu s-a luat o decizie. Noi am susținut tot timpul că ea (n.red.- girația) ar trebui păstrată”, a spus Mitrofan.
Trimite articolul
XPoi înseamnă că și Ciuca maciuca știe ce lucru de mântuială face sprâncenatul cu gashca lui de hoți!!!vai și amar.
stai relaxat Ciuca ca nu se grabesc astia deloc, deja tot orasul e blocat din cauza santierelor care nu se mai finalizeaza !
Ce figuri au toți cu mâinile împreunate zici ca îs la biserica niște inteligenți.
Fiecare imagine parca-i rupta din “Las Fierbinti”.
Anul viitor alegeri,nu uitati tot ceea ce se intimpla acum cind puneti stampila de vot!
Cine e aceasta asociație pro infrastructura? Nu credeți ca voi le știți pe toate? Așa că după cât știu eu voi cam trăiți din bani publici și nu produceți nimic, doar consumați! Așa că ar fi mai bine să mai tăceți și să nu vă mai băgați în valau că vă mănâncă porci!