Vineri, 29 ianuarie, de la ora 19:00, la Sala Arcadia se anunță o seară plină de râsete și voie bună. Teatrul Regina Maria prezintă în premieră un show irepetabil de improvizație alternativă, unde publicul face parte din spectacol. Pe baza propunerilor de spații, situații, limbi străine, stări, nume de povești etc, cei din trupa ImProductivii vor face ca totul să fie posibil. Aceştia sunt: Adela Lazăr, Alexandru Pop, Alina Leonte, Angela Tanko, Denisa Vlad, Eugen Neag și George Dometi.
Îndrumător le-a fost actorul Alin Stanciu. Din spectacol vor face parte şi instrumentiștii Ionuț Chiș și Radu Herțe. Biletele sunt disponibile pe Eventim.ro sau la Agenția Teatrului.
Cum s-a născut acest spectacol de improvizaţie, o noutate în repertoriul Teatrului Regina Maria? „De vină” este actorul Alin Stanciu, sufletul spectacolelor ImproPatzan, care de mai multă vreme plănuieşte să îşi provoace colegii din teatru la un astfel de show în care, aşa cum spune actorul, în primul rând ei se distrează, şi asta transmit şi publicului.
„Lui Şerban Borda i-a plăcut de mult ideea unui spectacol de improvizaţie. Şi acum, că este director artistic, i-am propus un workshop pentru actorii care doresc să încerce. Cum teatrul momentan nu are bugetul aprobat, am zis să încercăm şi astfel de spectacole, şi ce facem noi cu ImproPatzan să încercăm să facem şi la Teatru. Este ceva nou în repertoriu, e un curent care creşte în domeniul teatrului de improvizaţie. Cu colegii care au dorit să încerce, după două săptămâni merge foarte bine. Lucrul ăsta ne şi dă posibilitatea să mai jucăm unii cu alţii, pentru că la teatru nu avem ocazia să ne întâlnim cu toţii pe scenă. Nimeni nu a jucat cu toată lumea, să simtă chimia aceea cu fiecare actor”, spune Alin Stanciu.
În spectacolul de vineri sunt doar o parte din cei care şi-au dorit să încerce un show de improvizaţie. Ţinând cont că nu este vorba de un text învăţat şi că fiecare show este altfel, bazat pe interacţiunea cu publicul, actorii din spectacol se vor roti, vor juca pe rând, asta în funcţie şi de programul fiecăruia prins în alte spectacole.
Dacă ImProductivii fac concurenţă ImproPatzan-ilor, Alin Stanciu consideră ca această concurenţă este lucrul cel mai bun pentru evoluţia oricărui proiect. „Având concurenţă poţi să te reinventezi. Dacă eşti singur pe «baltă» te plafonezi, devii burgez. Este bine pentru fenomen, în general. Teatrul are alt public, vin alţi oameni care să guste din producţiile teatrului. Practic facem un schimb de public. Şi este o ocazie bună să fie cunoscuţi şi altfel actorii, în alte ipostaze. Pe viitor vrem să pregătim şi un spectacol de improvizaţie long form, în teatru având un cadru bun, aparatură”, explică Alin Stanciu.
Şerban Borda, noul director artistic al Teatrului Regina Maria, încearcă să gândească spectacolele stagiunii în aşa fel încât, dacă un coleg lipseşte pe motiv de boală, să poate fi repede înlocuit. Şi din acest motiv s-a născut spectacolul cu ImProductivii. Ideea lui Alin Stanciu se pliază perfect cu ce şi-a propus teatrul în perioada asta, mai ales că Alin şi Eugen Neag au experienţă în acest domeniu cu ImproPatzan. „Ne-am gândit să facem o trupă de impro în teatru, pentru că mai sunt teatre în ţară care au astfel de trupe. Alin e un trainer bun, a făcut un anunţ în teatru pentru cine vrea să se înscrie şi a început antrenamentele. E o distracţie totală pentru că niciodată nu e la fel, nu e ca un spectacol în care ai un text pe care trebuie să îl respecţi, o mişcare. Tot timpul e altceva”, spune Şerban Borda.
Salvarea actorilor tineri
Directorul artistic spune că din păcate la spectacolele clasice nu este aşa de uşor să înlocuieşti un coleg, dar încearcă să aibă dubluri la cât mai multe roluri. Din acest punct de vedere, o problemă sunt spectacolele în care joacă tinerii actori cărora în prezent le-au fost reziliate contractele pe motivul reducerilor impuse de Consiliul Judeţean. În primul rând este vorba despre spectacolele Trupei Arcadia care s-au adresat tinerilor: „Exploziv” de Elise Wilk sau „Mult aer pentru nimic”, care de curând a fost plasat între primele zece spectacole ale anului 2020 de câtre cunoscută revistă Echinox.
„Aici avem o mare problemă. Eu voi avea zilele astea o întâlnire cu domnul Gal. Am avut o discuţie telefonică înainte cu domnul Bolojan căruia i-am explicat că rolurile de tineri nu pot fi jucate decât de tineri. Mi-a spus că înţelege situaţia şi i-am spus şi cum văd eu că am putea să îi avem în continuare pe tinerii actori. În acest moment postul meu de actor e vacant, postul Elvirei Rîmbu la fel, şi atunci prin rotaţie am putea să îi angajăm. Trebuie doar găsită forma legală pentru a face asta. Problema mare este că deja, dintre cei şase tineri trei şi-au manifestat dorinţa să plece pentru că nesiguranţa e mare, îi înţeleg, şi nu poţi să le ceri oamenilor să stea într-o chestie incertă. Eu doar sper că va fi bine. Momentan lucrăm la tot felul de scenarii, dacă pleacă unul, dacă pleacă doi, dacă pleacă trei, cu cine îi înlocuim. Am impresia că suntem în timpul războiului. Tinerii au adus viaţă în trupă, energie. Sunt superprofesionişti. Sunt actori care înainte cu o oră de repetiţie vin şi îşi fac încălzire vocală, încălzire fizică, ca la carte!”.
Proiecte noi
Şerban Borda, ca nou director artistic al Teatrului Regina Maria, are multe planuri pentru stagiune dar totul depinde de cum va fi aprobat bugetul. Mai întâi, spectacolul „Şarpele în iarbă” de Alan Ayckbourn în regia artistică a lui Sebastian Lupu, care a avut premiera online în iulie anul trecut, va avea acum premiera cu public în sală în 19 februarie. În martie va avea loc premiera spectacolului „Genul acuzativ”, scris şi regizat de Mimi Brănescu, scenografia Adela Pârvu. Urmând planul managerial, este prevăzut şi un spectacol de comedie bulevardieră dar încă nu se ştie care tet şi cu ce regizor din motive de buget.
Există şi un proiect care a câştigat finanţare de la AFCN cu media 91, „Invizibili”, care se încadrează la spectacolele dedicate adolescenţilor şi care mizează ca şi la „Exploziv” pe echipa Elise Wilk (text) – Rareş Budileanu (regie).
La Arcadia se doreşte aducerea unei regizoare tinere care este şi un artist păpuşar foarte bun, Ana Crăciun Lambru, distinsă cu premiul pentru cea mai bună actriță la Festivalul AnimAt de la Lodz în 2016. În acelaşi an, ea a obţinut diploma de master în Arte Frumoase în programul Arta Păpuşarului la Universitatea din Connecticut, Statele Unite, beneficiind e o bursă Fulbright.
Toate aceste planuri depind însă de bugetul care va fi aprobat. Dacă nu, Şerban Borda spune că va apela la Planul B, care ar presupune reluarea unor spectacole mai vechi, iar dacă nu vor fi bani pentru regizori, se vor face texte mici montate de actori, o soluţie nu tocmai fericită. E foarte dificil să te descurci fără bani cu un spectacol de teatru şi să faci şi performanţă, dar Şerban Borda încearcă să rămână optimist.
Citiți principiile noastre de moderare aici!