Cea de a patra premieră a stagiunii la Teatrul Regina Maria va fi spectacolul „Revizorul” de N.V. Gogol, unul dintre marile nume ale literaturii universale. El folosește limbajul comediei pentru a exprima tragedia timpului său. „Este regretabil faptul că spectacole cu o tematică cum este Revizorul rămân actuale şi până în ziua de azi. Aş prefera să rămână nişte opere literare frumoase, interesante, citite şi cu nostalgie cititorul să îşi amintească – Doamne, ce vremuri grele erau cândva!”, spune regizorul spectacolului, Petru Vutcărău, care îşi doreşte un un spectacol de calitate care să placă publicului spectator.
„Sper să fie un spectacol în care să ne apropiem cât de puţin la nivelul ideilor pe care le-a lansat autorul. La spectacol lucrează o echipă numeroasă cu care nu ne-am mai intersectat până acum la niciun proiect. Este un spectacol mare, interesant, cu multe şi de toate”, spune Vutcărău.
Gogol redă cu măiestrie în „Revizorul” o imagine satirică de sinteză a întregii burghezii a Rusiei imperiale, prin intermediul unui mic grup de funcționari dintr-un orășel de provincie. Funcționarii corupți, în frunte cu primarul, primesc o veste tulburătoare: un revizor va sosi incognito în orașul lor pentru a efectua câteva investigații. Activitățile de clică riscă să fie descoperite, astfel, fiecare dintre cei implicați își asumă propriile fapte corupte și încearcă să le dreagă după posibilități.
O imenistate de posibilităţi
Scenograful spectacolului este Adrian Damian, care se află pentru a treia oară la Oradea şi la prima colaborare cu Petru Vutcărău. Felul în care a lucrat cu regizorul consideră că a fost destul de diferit pentru că a simţit cum îl obligă să iasă din zona lui de confort, lucru pentru care îi mulţumeşte. Iniţial i-a trimis 8-10 propuneri de scenografie, primele dintre acestea mergând pe un tip de abstractizare. Dar Petru Vutcărău a insistat pe un spaţiu piramidal în care se concentrează un oraş întreg, pe ideea de scară, de verticalitate. Ultima variantă l-a fascinat pe regizor, care spune că oferă o imensitate de posibilităţi.
Adrian Damian consideră că un spaţiu este bun atunci când inspiră actorii, când devine un playground pe care toţi îl pot folosi şi în care se pot simţi bine. „Ce veţi vedea pe scenă nu seamănă cu alte lucruri pe care le-am creat. Ele nu ar fi putut arăta aşa dacă teatrul nu ar fi trecut printr-un proces de renovare. De aceea felicit realizarea acestui proiect pe fonduri transfrontaliere, pentru că în acest moment scena de la Oradea e una dintre cele mai dotate din ţară, atât la nivel de lumini, cât şi de sunet şi sceno-tehnică. Acesta e un mare privilegiu astăzi pentru scenografi şi nu îl întâlneşti foarte des”, spune scenograful, care la rândul lui consideră că ar fi o mare bucurie ca acest tip de text cu acest subiect să fie unul pe care să îl considerăm că azi nu mai există.
„Corupţia, mediocritatea şi lupta oamenilor mediocri de a-şi conserva mediocritatea, de a se proteja, e constantă şi din păcatre o vedem la prea multe niveluri. Şi fără să fie niciun fel de tentă de teatru social, spectacolul surprinde nişte esenţe umane, care sperăm că vor pune pe gânduri publicul”.
Lucrul în echipă
Adrian Damian apreciază faptul că este foarte plăcut să lucrezi în echipă, să vii de undeva şi să ajungi într-un loc care să îţi faciliteze puterea de a crea şi să îţi permită să lucrezi într-o echipă. „Dincolo de actorii extraordinari ai teatrului, mă bucur că suntem într-o echipă care conţine şi un light-designer, un video-designer. Tot timpul am considerat asta foarte interesant, felul în care spaţiul real poate să fuzioneze cu spaţiul virtual. Capacitatea de a lucra în detaliu e un lucru foarte important pentru creaţia autentică” .
Light design-ul spectacolului este semnat de Gheorghiu Bogdan, creația video poartă semnătura Ioanei Ilaș-Bodale – care se află la primul ei proiect la Oradea, coregrafia îi aparține lui András Lóránt, iar costumele sunt realizate de Tatiana Popescu. Spectacolul este pentru prima dată montat în repertoriul trupei Iosif Vulcan. Din distribuție fac parte actorii: Șerban Borda, Gabriela Codrea, Anca Sigmirean, Răzvan Vicoveanu, Alin Stanciu, Andrian Locovei, Alexandru Rusu, Sebastian Lupu, Sorin Ionescu, Pavel Sîrghi, Eugen Neag, Petre Ghimbășan, David Constantinescu, Lucia Rogoz, Ciprian Ciuciu, George Dometi, Carina Bunea, Maria Teișanu, Miruna Lazăr, Giorgiana Coman, Calița Nantu, Daniela Purcărea, Ionuț Șerban, Igor Lungu.
„Spectacolul este o comedie foarte frumoasă. În plus este o plăcere să lucrezi cu Petru Vutcărău. Se uită la tine foarte şugubăţ şi încearcă să îţi valoriifice anumite valenţe pe care tu ai crede că ori nu le ai, ori că nu sunt exploatate suficient”, e de părere Sebastial Lupu. La rândul său, Răzvan Vicoveanu spune că actorii nu au şansa de a vedea imaginea de ansamblu, doar la repetiţii când se pune totul la punct şi se contruieşte ca un puzzle, „când întrezăreşti momente şi eşti surprins că aşa se vede din sală”. Şerban Borda este la a doua colaborare cu Petru Vutcărău, respectiv Adrian Damian. Iar faptul că se află la Oradea se datorează spectcolului regizat de Petru Vutcărău, „Şi cu violoncelul ce facem?”. Gabriela Codrea mărturiseşte că asistă la un miracol în fiecare zi. „Privilegiul la care sunt părtaşă zi de zi mă duce undeva departe”, spune actriţa care apreciază costumele realizate cu minuţiozitate şi multă migală de Tatiana Popescu.
Premiera spectacolului va avea loc în 18 și 19 februarie, de la ora 19.00, la Sala Mare. Spectatorii care doresc să vadă premierele mai au la dispoziție foarte puține bilete. Acestea sunt puse în vânzare la casieria teatrului, pe strada Vasile Alecsandri nr 8, sau online pe bilete.ro. Rezervări se pot face la numărul de telefon: 0359 411 570.
Citiți principiile noastre de moderare aici!