Săptămâna viitoare, un spectacol nou la Teatrul Regina Maria. Este vorba despre premiera „În inima nopții – Episodul Macbeth”, scenariu după William Shakespeare de Gavriil Pinte, cu inserții din George Banu și Monique Borie, în regia lui Gavriil Pinte, care încheie trilogia „În inima nopții”, după „Episodul Hamlet” (2014) și „Episodul Lear” (2016).
„Am fost încurajaţi de felul cum au fost primite primele două spectacole din trilogie, dar şi de faptul că suntem a doua oară consecutiv invitaţi la Festivalul Internaţional Shakespeare de la Craiova. Încrederea organizatorilor este nemărginită pentru că spectacolul va avea premiera la Craiova. La Oradea vom avea o avanpremieră, ca să ne verificăm puţin forţele”, spune managerul Daniel Vulcu.
Aşadar, „În inima nopții – Episodul Macbeth” face parte din proiectul mai amplu intitulat „În inima nopții”. La fel ca şi celelalte două episoade, spectacolul se joacă pe scena mobilă, textul porneşte de la un text shakespearian, iar elementele de analiză care întretaie scenariul sunt rostite de personajul-cheie jucat tot de actriţa Mirela Lupu, toate acestea conferind unitate şi continuitate proiectului. Spectacolul urmărește destinul a doi oameni, domnul Macbeth (Șerban Borda) și doamna Macbeth (Angela Tanko), plecați pe drumul fără întoarcere al distrugerii de sine.
„Mă bucur că suntem în pragul celui de-al treilea episod. Primele două episoade ne obligă. Al doilea proiect este întotdeauna dificil, pentru că trebuie să îl confirme pe primul, dar în acelaşi timp să fie altceva. Cu al treilea se întâmplă cam acelaşi lucru, trebuie să le confirme valoric pe primele două, să încheie rotund ciclul, dar în acelaşi timp să fie un spectacol care să se recomande şi ca spectacol de sine stătător. Am lucrat cam cu aceeaşi echipă cu care am lucrat şi la primele două episoade, cu foarte mici modificări. Stilul spectacolului evident că e cheia în armonie cu primele două episoade, aşa e şi firesc”, spune regizorul Gavriil Pinte.
Spaţiu intermediar
Acesta a ţinut să mulţumească conducerii teatrului pentru faptul că a primit această provocare, deoarece nu orice teatru din ţară s-ar înhăma la o provocare de acest tip. Sunt producţii mult mai dificile faţă de cele care se fac pe scenă – şi din punct de vedere artistic, şi din punct de vedere financiar. A dorit să le mulţumească şi actorilor pentru felul în care au răspuns solicitării. Este ceva mai dificil decât să lucrezi pe scena teatrului, unde ai culisele aproape.
„Acest spaţiu nu e nici teatru, nici stradă, este un spaţiu intermediar. Este un spectacol în inima nopţii, dar în acelaşi timp şi în inima oraşului. Spectatorii din incinta scenei intră în spectacol, sunt completaţi de trecătorii care se nimeresc întâmplător în preajma spectacolului – spectatori involuntari, care poate nu se duc de obicei la teatru. De asta mi se pare că aceste proiecte au şi o dimensiune comunitară mai pronunţată decât spectacolele de pe scena convenţională.
Pentru mine, spectatorii sunt nişte musafiri care sunt invitaţi să participe la spectacol. Facem un tip de teatru care provoacă imaginarul spectatorului. Aproape că îl obligă, la modul frumos, să îşi creeze analogii cu propria experienţă, cu propria sensibilitate, cu propria autobiografie. Avem atâtea spectacole simultan, câţi spectatori suntem”, adagă Gavriil Pinte.
Actorul Şerban Borda a fost Lear în al doilea episod, şi acum este domnul Macbeth. „Mă bucur că lucrăm din nou împreună. Faţă de echipa de la Episodul Lear au intrat şi Adela Rusu şi Anca Sigmirean în distribuţie, vrăjitoarele noastre”.
Un grup de vrăjitoare condus de un vrăjitor este de fapt un personaj colectiv, în care contează personalitatea fiecărui actor. În textul original, vrăjitoarele apar în trei mici momente, dar nu au deloc ponderea pe care o au în spectacolului realizat de regizorul Gavriil Pinte. În Episodul Macbeth ele sunt o prezenţă aproape continuă. „În general, tipul acesta de spectacol pe care l-am făcut nu prea are pauză, nu prea dă voie spectatorului să se relaxeze, e ţinut tot timpul în tensiune”, precizează regizorul.
Exorcizarea răului
Actriţa Angela Tanko este doamna Macbeth. „Toate aceste proiecte vin să ne completeze din punct de vedere uman. Ne cresc frumos ca oameni şi ca actori, în ciuda faptului că este mult subliniată latura negativă a firii umane. Evidenţiind răul, înţelegem cât de mult trebuie în viaţă să echilibrăm cu bine acest rău, căruia încercăm fiecare să îi facem faţă. E o minune întâlnirea cu Gavriil Pinte. Pentru mine au fost foarte importante toate cele trei proiecte, cred că m-au construit mult”.
Gavriil Pinte adaugă: „Aceste tragedii shakespeariene sunt şi nişte încercări de a exorciza răul depre care vorbeşte Angela. George Banu spune că facem teatru în plină noapte de teama nopţii însăşi, a nopţii din noi, din sufletul nostru, din mintea şi din gândurile noastre, dar şi ca să uităm rătăcirile zilei. Nu am naivitatea să cred că arta poate să transforme societatea, să facă din rău bun. Dar cred în ceea ce spunea Eugen Ionescu: Arta îi îndreaptă pe cei drepţi”.
Scenografia este semnată și de data aceasta de Roxana Ionescu, care a câștigat în 2014 premiul pentru cea mai bună scenografie la Festivalul de Teatru Scurt pentru spectacolul „În inima nopții – Episodul Hamlet” și în 2016 premiul pentru cea mai bună scenografie la Festivalul Internațional de Teatru ATELIER, Baia Mare, pentru spectacolul „În inima nopții – Episodul Lear”.
Din distribuţie fac parte actorii: Șerban Borda (Domnul Macbeth), Angela Tanko (Doamna Macbeth), George Voinese (Regele), Răzvan Vicoveanu (Banquo), Ciprian Ciuciu (Macduff), Sebastian Lupu (Portarul), Mirela Lupu (Doctorul), George Dometi (Vrăjitorul șef), Georgia Căprărin (Vrăjitoare), Adela Lazăr (Vrăjitoare), Anca Sigmirean (Vrăjitoare) și Anda Tămășanu (Vrăjitoare).
Orădenii sunt invitaţi la avanpremiera spectacolului marți, 24 aprilie şi la premieră joi, 3 mai, de la ora 21:00, la scena mobilă amplasată în Cetatea Oradea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!