Pregătirea maşinii pentru iarnă este foarte importantă, atât pentru siguranţa pasagerilor cât şi pentru siguranţa traficului. Informaţii despre verificarea maşinii pentru iarnă ne-au fost oferite de Adrian Maştaleriu, inginer service Opel West.
Anvelope adecvate
Începând cu anul 2011, legislaţia românească s-a aliniat la cea a mai multor state europene prevăzând obligativitatea folosirii anvelopelor de iarnă atunci când condiţiile meteo şi de drum impun acest lucru.
Şoferii trebuie să îşi achiziţioneze anvelope omologate, în concordanţă cu cele înscrise de către RAR – Registrul Auto Român – în cartea de identitate a vehiculului şi care poartă marcajul M+S (sau M.S, sau M&S), potrivit legislaţiei intrate în vigoare la 1 noiembrie 2011. Nu sunt recomandate anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălţimea profilului lor este mai mică de 4 mm.
Toţi şoferii ştiu, sau ar trebui să ştie, că amenda aplicată celor surprinşi de Poliţia Rutieră circulând pe drumuri cu zăpadă, gheaţă sau polei cu autoturisme fără anvelope de iarnă este cuprinsă între 9-20 de puncte de penalizare. În condiţiile în care un punct de amendă este 10% din salariul minim pe economie, asta ar însemna că amenda este cuprinsă între 855 şi 1960 de lei.
„Limita de uzură a anvelopelor se verifică adâncimea profilului şi starea anvelopei. Nu vă bazaţi doar pe estimările dumneavoastră. Măsuraţi adâncimea profilului cu ajutorul unui instrument de măsurare a adâncimii”, recomandă Adrian Maştaleriu.
Randamentul maxim la o anvelopă de iarnă este peste 50%. „Anvelopa de iarnă cu o uzură de 50% totuşi are proprietăţi şi comportament mai bun decât anvelopa de vară”, precizează specialistul.
Alte verificări care trebuie făcute sunt: verificarea nivelului şi concentraţiei antigelului, verificarea lamelor ştergătoare şi a soluţiei de spălat parbriz pentru iarnă.
Viaţa ştergătoarelor de parbriz poate fi prelungită folosind răzuitoare de gheaţă şi zăpadă adecvate.
Tot pentru a nu avea probleme pe timpul iernii trebuie verificată încălzirea lunetei, oglinzilor şi dezaburirii geamurilor, pentru condiţii de vizibilitate mai bune.
„La deplasări lungi este recomandat ca maşina să fie dotată cu lanţuri la roţi”, mai spune Adrian Maştaleriu. Acesta mai recomandă tratarea chederelor la uşi cu o soluţie specială pentru a evita blocarea uşilor datorită îngheţului. De asemenea, trebuie verificat sistemul de frânare şi sistemul ABS.
Un sfat practic este oferit celor care se încumetă la drumuri mai lungi: nivelul combustibilului să nu scadă sub jumătate, pentru a nu exista probleme la eventualele blocaje de drum din cauza zăpezii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!