În ultimele săptămâni, au fost depuse mai multe petiții din partea cetățenilor, care se plâng de emisiile de praf cauzate de activitățile desfășurate pe șantier. Petițiile ridică o problemă importantă legată de impactul negativ asupra sănătății publice și a mediului, iar autoritățile locale au demarat controale, pentru a verifica dacă lucrările respectă reglementările legale privind protecția mediului.
Disconfortul generat de emisiile de praf
Locuitorii din zona Episcopia Bihor au semnalat în mod repetat disconfortul major cauzat de praful rezultat în urma lucrărilor de reabilitare a liniilor feroviare. Emisiile de praf reprezintă o problemă frecvent întâlnită pe șantierele de acest tip, în special atunci când sunt efectuate săpături pentru înlocuirea terasamentelor vechi, așa cum este cazul în acest proiect. Praful generat de lucrările de excavare și manipulare a materialului afectează calitatea aerului și creează condiții nesănătoase, în special în apropierea zonei șantierului, unde locuitorii sunt expuși în permanență.
„De câteva săptămâni bune, viața noastră a devenit un adevărat calvar din cauza prafului, care se ridică în aer din cauza lucrărilor. Praful intră peste tot și nu mai putem deschide geamurile, mașinile sunt pline și ele de praf. Suntem mai mulți vecini care am depus sesizări la Garda de Mediu Bihor și așteptăm să vedem ce măsuri s-au luat“, ne-a declarat unul dintre locuitorii din zonă.
Nerespectarea autorizației de mediu
La solicitarea Jurnalului bihorean, Garda de Mediu Bihor a confirmat că instituția a primit zece petiții din partea cetățenilor afectați de șantierul din Episcopia. În urma acestora, autoritățile au efectuat controale, pentru a verifica modul în care societatea care desfășoară lucrările de decontaminare a terenului rezultat în urma săpăturilor pentru înlocuirea vechiului terasament respectă reglementările de mediu și măsurile de prevenire a poluării. Verificările au scos la iveală o serie de nereguli grave în modul de desfășurare a lucrărilor.
Conform autorizației de mediu, firma era obligată să adopte anumite măsuri pentru a preveni emisiile de praf în timpul lucrărilor de reabilitare, în special în contextul decontaminării terenului rezultat în urma săpăturilor. Totuși, s-a constatat că, în ciuda prevederilor autorizației, nu au fost utilizate tehnologiile recomandate pentru a reduce impactul asupra mediului, cum ar fi aplicarea apei sau a aburului pentru tratarea pământului contaminat.
„Nu s-a folosit nici apă și nici abur pentru lucrările de tratare a pământului contaminat, fapt care a generat emisiile de praf la care se face referire în sesizare, pe lângă faptul că nu au fost luate măsuri de umectare a drumului pe care circulă mijloacele de transport în zona șantierului“, a declarat, pentru Jurnal bihorean, șeful Gărzii de Mediu Bihor, Sever Șerbănescu.
Potrivit surselor Jb, compania verificată este Salubris Waste Management, care a fost contractată de WeBuild (Italia), constructorul responsabil pentru proiectul de electrificare și reabilitare a lotului Aleșd – Frontieră Ungaria, din cadrul liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor.
Sancțiuni și măsuri de remediere
Având în vedere neregulile constatate și impactul negativ asupra mediului și sănătății publice, autoritățile au decis sancționarea societății Salubris Waste Management cu o amendă de 50.000 de lei. În plus față de sancțiune, au fost impuse măsuri pentru ca lucrările să fie aduse în conformitate cu legislația de mediu. Printre aceste măsuri se numără utilizarea obligatorie a apei sau a aburului pentru reducerea emisiilor de praf și implementarea unui plan de umectare regulată a drumurilor de acces în șantier, astfel încât să fie minimizat impactul negativ asupra comunității din apropiere.
Contract de 2,4 miliarde de lei
În decembrie 2022, CFR Infrastructură și constructorul italian WeBuild au semnat un contract în valoare de 2,4 miliarde de lei pentru modernizarea lotului 4 al Magistralei M 300 Cluj-Napoca – Oradea. Proiectul, finanțat prin PNRR, vizează electrificarea și reabilitarea unei secțiuni de 47 km, dintre care 18 km vor include o linie dublă nouă. Contractul acoperă lucrări de modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare, inclusiv dublarea liniei, modernizarea stațiilor, podurilor și pasarelelor, precum și implementarea sistemului ERTMS pentru semnalizare.
Autorizația de construire pentru acest lot a fost emisă în februarie 2024, iar proiectul va crește viteza de circulație la 160 km/h pentru trenurile de călători și la 120 km/h pentru cele de marfă. Proiectul face parte dintr-o serie de lucrări pentru modernizarea întregii magistrale Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, finanțate cu suma de 1,3 miliarde de euro, din PNRR.
Trimite articolul
XAsa e cand ai primar UDMR si nu iti faci treaba
-
Vezi ca zeul tau Birta e primar acolo
Autoritatile lasa sa functioneze nestingherit o fabrica din Santion unde polueaza aerul cu vapori de kerosen si alte chimicale fix langa case ! Traim in putoare toxica, ne imbolnavim si nimeni nu face nimic !
Cu Fata de Cal – Grindeanu ramane de vazut cine are sa suporte cheltuielile caci sunt foarte intarziate si posibilitatea finalizarii lucrarilor in termen sunt departe! Niste mizerabili inconstienti guvernatii psd!
-
Se vor opri lucrarile , si 25 de ani va fi ca autostrada Ttansilvania. Grindeanu face ca Timisoara sa castige , sa sapboteze cum.poate Oradea si Cluj. Bravo lui, lupta pt Timisoara