Marian Filip este omul care se poate mândri că prin mâna lui au trecut vieţile mai multor oameni decât prin al oricărui medic. El dă comenzile şi informaţiile piloţilor. Î n prezent este supervisor în cadrul activităţii de control al traficului aerian, instructor, examinator şi responsabil cu pregătirea profesională a personalului de la turnul de control. A urmat cursuri la Pan-Am Flight Academy din Miami, USA, la Mayflower College din Plymouth UK, în Dubai un curs de rezolvare a situaţiilor de urgenţă împreună cu piloţii de la Tarom.
Ieşirea din pistă a unei curse Tarom în 1996 cu 42 de pasageri la bord exact în aceeaşi seară de vineri 13, în care cursa Tarom de la Verona la Oradea a pornit din Verona însă din păcate nu a mai ajuns la Oradea, prăbuşindu-se la scurt timp dupa decolare, dar şi ieşirea din pistă pe o porţiune de aproximativ 400 de metri a aeronavei apartinând lui Ion Ţiriac au fost momentele grele pe care le-a trăit în turnul de control şi le-a tratat cu calm şi indicaţii precise.
JB Cum a început „zborul” tău spre turnul de control al Aeroportului Oradea?
MF Acum „câţiva “ ani, cu siguranţă în mileniul trecut, treceam pe lânga Aeroportul din Oradea privindu-l cu admiraţie şi cu dorinţa de a şti ce se petrece în interiorul lui, fiind curios cum decurg lucrurile şi cum sunt acei oameni care au norocul de a-şi desfăşura activitatea într-unul dintre cele mai tehnologizate domenii, acolo unde omul îşi valorifică întruchiparea unuia dintre cele mai mari vise ale lui : zborul . Iată că şi visul meu s-a împlinit şi am ajuns sa povestesc din cel mai înalt punct al acestui aeroport, turnul de control.
JB-Cum ai ajuns în turnul de control?
Dupa o primă treaptă, în care alimentam aeronavele cu combustibil, am ajuns să studiez, la Bucureşti, în cadrul Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă , pentru a deveni controlor de trafic aerian. S-a întâmplat în perioada 1989 -1990. În prezent sunt supervisor în cadrul activităţii de control al traficului aerian, instructor, examinator şi responsabil cu pregătirea profesională a personalului de la turnul de control. Pe lângă acţiunile de şcolarizare din ţară, ce au avut ca rezultat obţinerea calificarilor anterior menţionate, am urmat cursuri la Pan-Am Flight Academy din Miami, USA, la Mayflower College din Plymouth UK, la Dubai un curs de rezolvare a situaţiilor de urgenţă împreună cu piloţii de la Tarom.
JB Ce face un controlor de traffic aerian?
MF Prin legatura radio mentinută cu piloţii aeronavelor le transmite acestora comenzi şi informaţii , raport de trafic, condiţii meteo, comenzi ce au ca finalitate desfăşurarea în siguranţă a zborurilor prin evitarea abordajelor dintre aeronave precum şi a coliziunii acestora cu obstacole de la sol.
JB Se spune ca aceasta meserie este una dintre cele mai stresante?
Da, este adevarat , tinând cont de faptul că în orice moment al activităţii avem pe mână vieţile a zeci sau sute de oameni care aşteaptă să ajungă în siguranţă la destinaţia spre care au pornit. Prin mâinile noastre trec mai multe vieţi decât prin cele ale unui medic, spunea cineva. Normal ca acest stress se accentuează în momentele în care apar situaţii de urgenţă , stressful e acompaniat de creşterea pulsului, al tensiunii arteriale, situaţii ce nu au lipsit nici pe acest aeroport . Aş aminti aici câteva :ieşirea din pistă a unei curse Tarom în 1996 cu 42 de pasageri la bord exact în aceeaşi seară de vineri 13, în care cursa Tarom de la Verona la Oradea a pornit din Verona însă din păcate nu a mai ajuns la Oradea, prăbuşindu-se la scurt timp dupa decolare. Ca ultim eveniment petrecut în acelaşi registru, amintesc ieşirea din pistă pe o porţiune de aproximativ 400 de metri a aeronavei apartinând lui Ion Ţiriac. Dintre evenimentele produse pe Aeroportul Oradea, nici unul nu a dus la pierderea de vieţi omeneşti. S-au soldat doar cu dezafectarea aeronavelor. În toate aceste momente, în ciuda reacţiilor interne ale organismului, vocea controlorului de trafic rămâne calmă, dând indicaţii precise şi fiind singura sursă ce poate genera încredere pilotului aflat în dificultate.
JB Cum vă pregătiţi pentru situaţiile limită?
MF Pentru a face faţă unor asemenea situaţii, avem parte de instruiri periodice speciale efectuate în cadrul simulatoarelor, unul dintre acestea fiind cel al Pan-Am Flight Academy din Miami, USA.
JB Pe lângă calm şi stăpânire de sine, controlorii de traffic mai au ceva în comun: limba.
MF Toţi controlorii de trafic din lume şi piloţii vorbim aceeaşi limbă şi această limbă este engleza, ceea ce presupune cunoaşterea acesteia la un nivel ce a ajuns să fie standardizat mondial. Licenţa de limba engleză la anumite standarde a devenit obligatorie acum câţiva ani , pentru a se evita înţelegerea greşită a mesajelor transmise de către piloţi sau controlori şi care ar putea duce la generarea unor situaţii de conflict în trafic sau chiar la accidente aviatice.
JB Modernizarea Aeroportului Oradea este subiect de presă reînnoit periodic de cei care s-au perindat la conducerea Consiliului Judeţean. Apare sporadic în campanile electorale, iar recent a fost preluat şi de mediul de afaceri. Cum se vede Aeroportul Oradea din turnul de control?
MF În legătura cu activitaea de pe Aeroportul Oradea , remarc cu un anume regret o stagnare, dacă nu chiar un regres al activităţii de zbor de aici, în special în ceea ce priveşte cursele comerciale, asta spre deosebire de tendinţa generală, atât în ţară, cât şi în întreaga lume, cea de creştere intensă a traficului aerian prin realizarea legăturilor aeriene între tot mai multe destinaţii. Dar acesta este un alt subiect .
Aş încheia prin a aminti, celor ce se găsesc din când în când în postura de pasageri ai unei aeronave aflate în zbor, a faptului că în liniştea din înaltul albastru al cerului , pe lângă Dumnezeu mai este cineva care are grijă de viaţa lor. Şi acela este controlorul de trafic aerian .
Citiți principiile noastre de moderare aici!