De partea maghiară, lucrările la autostrada care ajuge la graniţa română au fost începute săptămâna trecută dar, în acest capăt de ţară, autostrada Transilvania este doar o poveste rostogolită de autorităţile centrale în termene fără finalitate. În aceste condiţii, PPMT găseşte oportun un protest de amploare, în Bihor şi în Sălaj, cele două judeţe în care lucrările stagnează.
Liderii PPMT Bihor şi Oradea, Zatyko Gyula, respectiv Csomortanyi Istvan pun situaţia aceasta în cârca partidelor care s-au perindat la Putere, mai ales PSD şi UDMR, adversarul direct al PPMT. Csomortanyi Istvan a calificat drept o ruşine naţională faptul că, anul viitor, la 100 de ani de la Marea Unire, Oradea şi Bihorul vor fi pe cale de a avea legătură rutieră, cu autostradă, de Budapesta dar nu şi de Braşov.
Liderul orădean a comentat critic şi atitudinea pesedistului Eugen Nicolicea, care aprecia că investiţiile în autostrăzi pot fi amânate, prioritare fiind pensiile şi salariile. Csomortany vede în asta o „escrocherie”, pentru că între promisiunile electorale ale PSD figurează şi autostrăzile şi măririle de salarii.
Cei doi au anunţat mitingul pentru data de 9 septembrie, în organizare urmând să se implice mai multe ONG-uri partenere ale PPMT.
Csomortanyi apreciază că autostrada şi lipsa ei nu este o problemă care să ţină de etnie, aşa că se aşteaptă ca la protest să participe şi români şi maghiari, din Oradea, Şimleu Silvaniei sau Marghita, pe biciclete sau cu maşinile şi motocicletele. Protestul va fi promovat cu ajutorul unui site.
Pe Vestul ţării, de la Cluj încoace, Autostrada Transilvania este mai degrabă înglodată în birocraţie. Recent, între Cluj şi Sălaj au apărut semne de „dezgheţ” în teren dar acestea sunt timide şi departe de Bihor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!