În această perioadă, preşedintele Consiliului Judeţean, Cornel Popa, aşteaptă să se concretizeze mai multe proiecte de pe agenda sa de lucru. Că este vorba despre proiecte ale Consiliului Judeţean sau că vorbim despre DN 76 Oradea – Deva, drum care trece prin colegiul electoral pe care Popa îl reprezenta ca senator şi îl reprezintă şi acum, ca preşedinte de judeţ,
Este, însă, o aşteptare oarecum tensionată, dat fiind că sursele de finanţare, cu excepţia lucrărilor la Muzeu, sunt de sorginte europeană. Iar proiectele Consiliului nu sunt încă bătute în cuie, că vorbim despre modernizarea Aeroportului Oradea sau despre proiectul de gestionare integrată a deşeurilor la nivel judeţean.
DN. Drumul nimănui?
Drumul naţional DN 76 nu e în ograda Consiliului Judeţean, ci a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, din subordinea Guvernului. Totuşi, ca reprezentant al Puterii în plan local, în urmă cu o lună Cornel Popa anunţa că reabilitarea catastrofalului drum va fi realizată din fonduri europene. Deşi pentru DN 76 Statul Român contractase un credit cu Banca Europeană de Investiţii, „stress”-ul privind deficitul bugetar, la care Guvernul este supus din partea FMI, i-a determinat pe aceştia să scoată drumul de pe lista de investiţii. O dată cu includerea sa pe lista finanţabilă din fonduri europene pentru transport (FEDER), lucrările la drum ar trebui să se urnească cu adevărat şi pe tronsonul său bihorean. Investiţia este contractată cu trei firme, iar, conform unei note primite de la Ministerul Transporturilor, cele trei tronsoane de drum au alocate sume pentru lucrări în perioada septembrie – decembrie 2013. 15,5 miloane de lei noi pentru sectorul Vârfuri – Lunca, pe care lucrează Construct Mod, 13,3 milioane pentru „bucata” Lunca – dealurile Bitiilor – unde sunt spaniolii de la Azvi, respectiv 35,44 milioane de lei noi pentru tronsonul Beiuş – Oradea, contractat de CCCF Drumuri şi Poduri Timişoara.
Iată încă că găsirea finanţării europene nu înseamnă automat şi rezolvarea problemei DN 76. Aceasta deoarece Comisia Europeană le cere constructorilor scrisori de garanţii bancare pentru 15% din valoarea totală a contractelor pe care le-au semnat! Măsura europenilor vine după firma Romstrade, ce lucrează la autostrada Nădlac – Timişoara, finanţată de UE, a fost prinsă cu scrisori de garanţii false… Iată încă că firmele de pe DN 76 întârzie să aducă aceste garanţii. Ca atare, drumul rămâne tot aşa, de batjocură. „Le-am cerut să cesioneze lucrarea, dacă nu o pot face”, ne dezvăluie Popa, nemulţumit de „subţirimea” constructorilor. CCCF Timişoara a promis ca de săptămâna viitoare să se apuce… de poduri şi podeţe. Reabilitarea asfaltului? La anul!
Trece timpul…
În aşteptare sunt şi proiectele pentru modernizarea pistei Aeroportului, respectiv pentru managementul integrat al deşeurilor în Bihor. Sunt investiţii ce se ridică la aproape 80 milioane de euro. Pentru deşeuri, Popa spune că trebuie să se emită avizul de mediu judeţean, pentru ca apoi să vină şi aprobarea proiectului, de la Bruxelles. Tot după Comisia Europeană aşteaptă şi pista Aeroportului, un proiect moştenit de Popa din mandatul Ţîrle, ce anul trecut a fost subiect de campanie electorală.
În privinţa Muzeului, Cornel Popa spune că Selina a terminat de refăcut acoperişul imobilului fostei Garnizoane. Acum, se aşteaptă ca CJ Bihor să-i facă acestei firme recepţia parţială a lucrărilor efectuate deja la faţada şi interiorul clădirii. „S-a format o comisie în cadrul instituţiei, pentru a recepţiona parţial. După aceea, vom organiza o licitaţie, pentru că într-un an Muzeul trebuie să fie gata. Ne va costa pe puţin 130 de miliarde”, anunţă Popa, care trebuie să găsească bani pentru finalizarea investiţiei. Eventual chiar fonduri europene.
Citiți principiile noastre de moderare aici!