Expoziţia va putea fi vizitată pînă la sfîrşitul lunii ianuarie 2020. „În urmă cu mulți ani, pe vremea vechiului regim, în profesia mea de muzeograf la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, am întâlnit grupuri de turiști străini care aveau în mâini ghiduri tipărite, unde scria că Muzeul din Oradea deține gravuri originale semnate de marele artist german Albrecht Dűrer (1471-1528).
Am fost întrebată: «unde aveți Dűrer-ul, vrem să vedem Dűrer-ul de la Oradea?». Acum pot să vă spun din nou: «Da, avem gravuri originale de Dűrer la Oradea, pe care le veți putea vedea în expoziția ce se va deschide vineri, 15 noiembrie, orele 12:00, la Muzeul Țării Crișurilor». La deschidere, intrarea este liberă. Nu pierdeți această ocazie importantă, deoarece, din cauza măsurilor de conservare a bunurilor de patrimoniu, rareori aveți ocazia de a viziona o asemenea expoziție”, spune dr. Ana Martin, curatorul expoziției.
Planșe de maestru
Albrecht Dűrer a fost printre primii maeștri preocupați de peisaje, de geometrie, de corpul uman si, cu precădere, de perspectiva pe care practic, a transformat-o în standard.
Regalul de artă grafică mai cuprinde 118 heliogravuri după operele lui Albrecht Dűrer, executate în secolul al XIX-lea la Paris. Gravurile sunt proprietatea unui colecționar de artă german, Thomas Emmerling, care a încheiat un protocol de colaborare cu Muzeul Țării Crișurilor din Oradea.
„Heliogravurile, pe lângă faptul că salvează de la degradare operele lui Dűrer, oferă, totodată, ocazia de a vedea cele mai frumoase și reprezentative lucrări din creația unui maestru al tuturor timpurilor: Albrecht Dűrer. Opera lui Dürer ilustrează ideile Renașterii, umanismului și Reformei, exercitând o deosebită influență asupra multor generații de artiști de după el. A contribuit în mod hotărâtor la dezvoltarea gravurii ca gen de artă de sine stătător. Încă de tânăr, artistul este atras de posibilitățile expresive ale gravurii în lemn și metal, sfârșind prin a duce această tehnică pe culmi de măiestrie. Tema cea mai apropiată sufletului său a fost cea a Patimilor lui Iisus. Acestea revin ca un laitmotiv în creația sa, începând cu anul 1496 și terminând cu 1513”, explică dr. Ana Martin.
Veți putea vedea „planșele de maestru”, numite în limba germană ”Meisterstiche”, cum sunt: Cavalerul, moartea și diavolul, Sfântul Ieronim în chilia sa și Melancolia, precum și renumitele serii cu Patimile lui Iisus, Viața Sfintei Fecioare, alte scene biblice, de gen, mitologice, portrete de apostoli și sfinți, portrete ale unor personlități din secolul al XVI-lea, adevărate efigii-embleme pentru posteritate, așa cum le-a consacrat Dűrer.
Evenimentul „Un maestru al gravurii europene din vremea Renaşterii – Albrecht Dürer (1471-1528)” este organizat de Muzeul Ţării Crişurilor, în colaborare cu Consiliul Judeţean Bihor şi Asociaţia SC Merkur Global SRL şi în parteneriat cu Fundaţia „Euroregiunea Bihor-Hájdu Bihar” Oradea. Este cea de-a doua expoziție remarcabilă pe care colecționarul de artă german Thomas Emmerling o aduce la Oradea.
Este rodul colaborării iniţiate, în urmă cu un an, de Muzeul Țării Crișurilor cu acest iubitor de artă. Conform unui comunicat al Muzeului Țării Crișurilor, expoziţia va mai prezenta şi primul ceas de buzunar realizat de Peter Henlein, replica de Diehl (Nürnberg, 1971) şi o sferă armilară, care ne indică înţelegerea europeană despre univers în perioada renascentistă. Toate aceste piese fac parte din colecţia iubitorului de artă Thomas Emmerling, din Nürnberg. De asemenea, în expoziţie vor mai putea fi admirate trei gravuri originale de Albrecht Dürer și patru copii din secolul al XV-lea, după lucrările lui, din patrimoniul Muzeului Țării Crișurilor din Oradea.
Albrecht Dürer s-a născut în anul 1471 în orașul Nürnberg, fiind al treilea dintre cei 18 copii ai unui argintar supranumit Albrecht Dürer cel Bătrân, pentru a-l deosebi de fiul său, Albrecht Dürer cel Tânăr. Acesta din urmă a scris în cronica de familie tot ce știa de la părintele său despre neamul lor, despre rudele și soarta fiecăruia, consemnând că familia sa „se trage de pe undeva, nu departe de un mic orășel ce se cheamă Jula, cale de 8 mile mai jos de Oradea, dintr-un sat ce se chema Ajtósi, iar neamul său a trăit din creșterea de boi și cai”. Alți istoriografi plasează satul în preajma localității Cefa.
Trimite articolul
XLa cearã un husar sã cearã?
Ajtós, satul natal al lui Albert/Albrecht Ajtósi/Dürer cel Bătrân, tatăl celebrului artist, este numele unei localități dispărute în perioada invaziilor otomane (ultima mențiune documentară este din anul 1556 în forma Eytas), aflat pe malul stâng al Crișului Negru, chiar la limita vechiului comitat al Bihorului, peste râu de localitatea Ant, actualul județ Bihor. În prezent teritoriul este suburbia Dénesmajor a orașului Gyula/Jula din județul Békés.
Cele „8 mile mai jos de Oradea” înseamnă, de fapt, vreo 67 km., ceea ce corespunde cu realitatea din teren, având în vedere că e vorba de 8 mile regale din evul mediu (1 milă regală = 8,3536 km.)