PPMT se arată grijuliu în principal cu clădirile şi terenurile cerute de bisericile maghiare dar, diplomaţi, au ţinut să spună că fac referire şi la Biserica Greco-Catolică. În condiţiile în care în România se tot retrocedează de 22 de ani încoace, şi nu puţin, fostul candidat al PPMT la Primăria Oradea, Zlatyko Gyula, crede că „nu trebuie pusă problema dacă e mult sau puţin, trebuie totul!”. Zlatyko anunţă „flash-mob-uri sau rugăciuni lângă biserici” organizate de PPMT în sprijinul bisericilor revendicative, pentru „a aduce la cunoştinţa publicului care este situaţia acestor imobile”. Politicianul de etnie maghiară deplânge soarta clădirilor care sunt în litigiu, ce ajung astfel în paragină şi cere Justiţiei, pe care o acuză că face greşeli, să se mişte mai repede. Altfel, spune el, se va ajunge la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO) de la Strasbourg, aşa cum ajung multe dosare de retrocedare.
„Până la urmă, acesta este unul dintre motivele pentru respingerea României în spaţiul Schengen”, crede „popularul”. Zlatyko a şi dat un exemplu din Oradea. E vorba despre imobilul în care funcţionează C.N. Mihai Eminescu, despre care spune şi crede că „este al Ordinului Premon Trei”. „Nu numai imobilul, ci şi acel stadion Voinţa. Sunt acolo hectare, dar nu se ştie a cui este”, care cere Primăriei să nu facă acolo parcare supraetajată până ce nu se lămureşte situaţia juridică a imobilului şi a terenului. „(Primăria – n.r.) să nu facă presiuni asupra biserici, pentru că iarăşi se va ajunge la Strasbourg şi ne vom alege cu un punctuleţ negru!”, ameninţă Zlatyko, de la sediul PPMT situat pe strada Menumorut.
De altfel, PPMT face o inventariere a „imobilelor afectate şi ducem discuţii şi cu bisericile în cauză”. „Dorim să sensibiltăm societatea, enoriaşii să aibă grijă de avutul lor”, transmite Zltyko, îngrijorat şi de un proiect de lege care ar îngrădi serios retrocedările pe viitor. Adică s-ar pune punct retrocedărilor în natură şi s-ar stabili compensaţii la 20% din valoarea evaluată a imobilului. Desigur, că Zlatyko şi colegii săi consideră această iniţiativă legislativă ca fiind incorectă. Deşi proiectula fost iniţiat de Guvernul Ungureanu, Zlatyko crede că şi guvernul actual îşi doreşte modificarea legii retrocedărilor.
O Centură mai modestă
Colegul lui Zlatyko, Csomortanyi Istvan, a reluat o propunere lansată mai demult Primăriei Oradea. E vorba despre realizarea unui nou tronson de şosea de centură, ce ar lega DN 19 Oradea – Satu-Mare de Şoseaua Borşului. De astă dată, Csomortanyi a mai scăzut pretenţiile, ajungându-i la urechi informaţia că ce cerea el iniţial era mult prea scump. Acum, nu îi mai propune primarului patru, ci doar două benzi. De asemenea, tânărul politician spune că a renunţat la pasajele denivelate, propunând doar treceri la nivel cu calea ferată. De aceea, din preţul iniţial estimat la 6 milioane de euro, estimează că noul proiect ar costa mai puţin de jumătate. Ingineri voluntari lucrează la un studiu de fezabilitate, anunţă el!
„Este în curs de elaborare a studiu de fezabilitate şi un deviz general. Când va fi finalizat, săptămâna viitoare, atunci vom depune documentaţia împreună cu cele 1.500 de semnături, în marea lor majoritate ale localnicilor, şi sper că în sfârşit vom găsi o cale de rezolvare a acestei probleme”, spune Csomortanyi. Cât despre terenurile pe care ar trece drumul, Csomortanyi spune că acestea sunt terenuri libere, agricole, majoritatea în proprietate privată, ce ar putea fi expropriate, fără a fi „o mare problemă”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!