Pe parcursul conferinţei de presă de miercuri, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor s-a simţit obligat faţă de jurnalişti să comenteze diferenţele enorme dintre staţiunile şi drumurile elveţiene şi cele de la noi.
Cuvântarea oficială a şefului CJ Bihor, Cornel Popa, a fost însă următoarea:
„Apreciem know-how-ul partenerilor şi le mulţumim pentru implicare. În ultimii ani a crescut numărul turiştilor şi va mai creşte. Fie că fac speologie, ski sau căţărare, turiştii nu sunt simpli trecători ci participanţi la fenomenul montan. Şi cu cât se dezvoltă mai multe asemenea activităţi cu atât ne dăm seama de importanţa activităţilor de salvare montană. Vedem de la un an la altul că e nevoie de intervenţii Salvamont în locuri şi situaţii diferite, uneori şi simultan. Deci trebuie să fie pregătiţi. Nu ajunge doar sufletul larg şi buna lor intenţie ci trebuie să fie apţi pentru intervenţii complexe. Până acum suntem mulţumiţi de salvamontişti. Dar intervenţia lor la accidentul aviatic din Munţii Apuseni şi situaţiile care vedem că apar în alte locuri din lume ne fac să ne dăm seama ce important e să fie pregătiţi, acolo unde lumea se aşteaptă să fie”.
„Esenţa nu sunt francii CHF”
Ca reprezentant al Guvernului din St. Gallen, Willi Haag a spus următoarele: „Aveţi o regiune sportivă de iarnă deosebit de interesantă, care e apreciată şi în continuă creştere. Pentru aceasta trebuie să vă dezvoltaţi infrastructurile ca să satisfaceţi necesităţile turiştilor. Delegaţia noastră a avut un program de două zile foarte interesant. Am vizitat localităţile şi am discutat prin workshop-uri cum să dezvoltăm acest proiect şi să-i atingem ţintele propuse. Echipele din St. Gallen şi Bihor sunt motivate şi vor să împlinească proiectul. Al doilea motiv pentru care suntem alături cu bucurie este că ne amintim cu drag de schimburile de experienţă începute din 1999 pe mai multe domenii de activităţi: cultură, sănătate, silvicultură, formare şi turism. E foarte important să menţinem legătura pe care o avem. Esenţa nu sunt banii ci dorinţa de a dezvolta noi proiecte. Suntem din ţări şi regiuni cu mentalităţi şi limbi diferite dar sunt elemente din viaţa noastră care ne unesc”.
Apoi a venit rândul directorului Spitalului din Grabs, acolo unde ajung pacienţii care au suferit accidente montane. „Experţii şi-au putut face o imagine de ansamblu asupra nevoilor pe care le aveţi şi a cunoştinţelor pe care vi le putem împărtăşi. Am fost impresionat de motivaţia şi entuziasmul celor implicaţi. Potenţialul turistic al Bihorului e estimat de noi ca foarte mare. Din anul 2000 a evoluat foarte mult zona montană de la Vârtop. De aceea e nevoie ca salvatorii montani să fie bine echipaţi şi instruiţi. Sperăm ca prin experienţa noastră să susţinem scopul principal al proiectului”, a apreciat dr. Jochen Steinbrenner.
În context, salvamontisul Pinter Istvan a explicat că viitorul Centru de instruire de la Vârtop e prevăzut cu tot ce e nevoie: sală de cursuri, zone de cazare, magazii pentru echipamente. „Trebuie să atragem şi să specializăm mai mulţi voluntari pentru că a apărut instalaţia de cablu de la Vârtop şi au fost perioade cu vârfuri de intervenţie”, a completat Pinter Istvan.
Super-staţiune
În final, Roger Schlegel, director ski şi infrastructură, a prezentat staţiunea din St. Gallen ca cea mai mare zonă de ski şi având o industrie de profil (inclusiv restaurante) de aproape 20 de milioane de CHF.
Printre avantajele prezentate: autostradă şi tren până în staţiune, teleschi din gară până pe pârtie pentru ca schiorii să nu aibă nevoie de autoturism, 18 piste moderne cu un total de 65 de kilometri, tunuri de zăpadă, instalaţii de nocturnă şi de cablu performante (cea mai mare având o capacitate de transport de 4.000 de schiori pe oră), restaurante şi în vârful pârtiilor (cea mai înaltă având vârful la 2.222 de metri altitudine).
Pentru curioşi, Roger Schlegel a comentat şi un scurt dar extrem de pitoresc filmuleţ al staţiunii, vizionabil şi pe site-ul oficial: http://www.flumserberg.ch
Citiți principiile noastre de moderare aici!