Un amplu concurs ce s-a dovedit cu mare priză la copiii de gimnaziu şi liceu se anunţă a fi organizat în a doua parte a lui mărţişor.
Poliţiştii de prevenire bihoreni organizează cea de-a opta ediţie a concursului preventiv „Şcoala fără violenţă”, între perioada 18 – 20 martie a.c., alături de Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor şi Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea.
Care-i scopul
Scopul propus de la iniţierea acestui concurs este atins an de an, elevii aşteptând cu sufletul la gură să se întreacă în această competiţie care vizează practic viaţa lor. Probele alese sunt în măsură să testeze nivelul de pregătire copiilor vizavi de crearea unui mediu de siguranţă. Organizatorii au conceput trei probe şi pentru elevii de gimnaziu şi pentru cei de liceu, fiind diferenţe însă în cadrul probelor.
Cu toate acestea, proba teoretică, momentul artistic şi susţinerea de eseuri la ambele nivele – gimnaziu şi liceu urmăresc aceleaşi obiective: prevenirea delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor, domeniu care reprezintă o prioritate permanentă a poliţiştilor bihoreni.
Reguli, creaţie, rezultate
Criteriile de concurs sunt clare şi destul de rigide, poliţiştii ridicând an de an standardul pentru intrarea în competiţie. De altfel, poliţiştii bihoreni se pot lăuda pe bună dreptate că au o experienţă vastă în munca cu copiii, fiind implicaţi de mulţi ani deja în derularea multor campanii centrate pe informarea minorilor pentru evitarea comportamentelor delictuale, dar şi pentru adoptarea unor măsuri de autoprotecţie.
Şi conform experienţei dobândite, poliţiştii de la Compartimentul de Analiză şi Prevenire au ajuns la concluzia că cele mai bune rezultate au fost înregistrate după acţiuni în care mesajele preventive au fost transmise prin metode atractive, interactive şi cu puternic impact vizual. Tocmai de aceea, concursul implică un număr mare de tineri care au libertatea de a-şi alege mesajele şi forma în care transmit recomandările specialiştilor în prevenirea criminalităţii.
Concurenţii vor fi stimulaţi şi de această dată să fie originali la proba momentului artistic şi la compunerea de eseuri şi să transmită mesaj de impact despre prevenirea manifestărilor violente, prin abordarea de problematici specifice generaţiei lor. În acest fel, poliţiştii spun că minorii concurenţi şi colegii lor vor deveni mai conştienţi şi mai responsabili, atât faţă de propria conduită, cât şi relativ la comportamentul colegilor sau prietenilor lor, fiind capabili să discearnă şi, astfel, să evite anumite riscuri.
Concursul „Şcoala fără violenţă” pentru clasele gimnaziale va avea loc la 18 martie a.c., la ora 11:00, iar concursul „Şcoala fără violenţă”, secţiunea destinată liceenilor, se va desfăşura la 20 martie a.c., la ora 11:00, ambele susţinându-se în incinta Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea.
De reţinut că fiecare liceu care se va înscrie în concurs va putea participa cu un echipaj format din maxim 6 elevi din respectiva unitate şcolară. De reţinut şi că fiecare şcoală va desemna prin activităţi proprii echipa participantă, care va fi însoţită, obligatoriu, de un cadru didactic din unitatea de învăţământ pe care o reprezintă.
Concursul pentru liceeni
Concursul pentru liceeni va fi organizat pe trei probe: momentul artistic; proba teoretică – dezlegarea unui rebus, exerciţiu de cuvinte încrucişate cu tematică preventivă; concurs de eseuri intitulat „Mesajul meu antiviolenţă”.
Proba teoretică va consta în dezlegarea unui rebus, cuvinte încrucişate din domeniul prevenirii criminalităţii, probă pentru care elevii vor avea la dispoziţie 30 de minute.
Pentru dezlegarea rebusului, concurenţii vor avea la dispoziţie definiţii des utilizate de poliţiştii de prevenire, care, odată înţelese, vor conduce la descifrarea cuvântului „cheie”. Această probă va fi realizată în parteneriat cu Asociaţia „Logic Club”- România.
În acest sens, în momentul înscrierii, echipajele concurente vor primi de la organizatori un set de materiale cu noţiuni generale din domeniul prevenirii criminalităţii, care vor constitui punct de plecare în găsirea cuvintelor „cheie” din rebus.
Momentul artistic
Momentul artistic va consta în realizarea unor scenete prin care echipajul şcolii, format din maxim şase elevi, să îşi transmită mesajul preventiv împotriva violenţei. Durata momentului artistic va fi de maxim opt minute.
La proba artistică se urmăresc: adaptarea momentului la tema concursului; impactul general al prezentării; mesajul preventiv transmis, cu promovarea ideii de nonviolenţă; forma şi originalitatea în prezentare; sugestivitatea motto-ului şi adecvarea lui la momentul artistic ales; colaborarea în cadrul echipei.
Se pot utiliza orice fel de accesorii pentru a îmbogăţii prezentarea scenică a echipajului. Cadrele didactice însoţitoare vor prezenta eventualele materiale pe suport digital (CD, DVD) cu numele unităţii de învăţământ inscripţionat pe CD şi cu numele cadrelor didactice însoţitoare notat pe plic sau carcasă.
Se va ţine cont ca timpul rezervat prezentării, respectiv cele opt minute să nu fie depăşite, criteriu de care juriul va ţine cont.
Echipajul care nu se încadrează în timp va fi depunctat de către juriu cu un punct.
Secţiunea de eseuri
La proba de eseuri „Mesajul meu antiviolenţă”, fiecare unitate şcolară va participa cu un eseu realizat de către un elev sau mai mulţi, care trebuie să
se încadreze în maxim două pagini A4, redactat în format electronic.
Eseul trebuie să conţină pe prima pagină titlul sau mesajul, iar în colţul din dreapta, sub titlu, numele elevului, profesorul coordonator şi unitatea şcolară.
Regulament de organizare pentru concurenţii din clasele V- VIII
Concursul pentru clasele gimnaziale va avea loc la 18 martie a.c., la ora 11:00, în incinta Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu”, din Oradea.
Concursul va fi organizat pe trei probe: proba teoretică: labirint; momentul artistic şi concursul de eseuri intitulat „Mesajul meu antiviolenţă”.
Proba teoretică va consta în parcurgerea unui labirint în interiorul căruia elevii vor trebui să aleagă traseul corect pe care trebuie să-l parcurgă în siguranţă de la şcoală – acasă, iar pe traseu vor descoperi cuvinte sau litere „cheie”, care să-i sprijine în alegerea traseului corect.
Totodată, cuvintele „cheie” sau litere recuperate în timpul parcurgerii traseului din labirint vor compune, la final, un mesaj preventiv.
La această probă vor participa trei elevi, iar timpul alocat va fi de 30 minute.
Această probă va fi realizată în parteneriat cu Asociaţia „Logic Club” – România.
Momentul artistic
Această probă va consta în realizarea unor scenete prin intermediul cărora echipajul şcolii, format din maxim şase elevi, să îşi transmită mesajul preventiv împotriva violenţei. Durata momentului artistic va fi de maxim opt minute. La proba artistică se urmăresc: adaptarea momentului la tema concursului; impactul general al prezentării; mesajul preventiv transmis, cu promovarea ideii de nonviolenţă; forma şi originalitatea în prezentare; sugestivitatea moto-ului şi adecvarea lui la momentul artistic ales; colaborarea în cadrul echipei.
Se pot utiliza orice fel de accesorii pentru a îmbogăţi prezentarea scenică a echipajului.
Cadrele didactice însoţitoare vor prezenta eventualele materiale pe suport digital (CD, DVD) cu numele unităţii de învăţământ inscripţionat pe CD şi cu numele cadrelor didactice însoţitoare notat pe plic sau carcasă.
Se va ţine cont ca timpul rezervat prezentării, respectiv cele opt minute să nu fie depăşite, criteriu de care juriul va ţine cont.
Echipajul care nu se încadrează în timp va fi depunctat de către juriu.
Secţiunea de eseuri
„Mesajul meu antiviolent” – fiecare unitate şcolară va participa cu un eseu realizat de către un elev sau mai mulţi, care trebuie să se încadreze în maxim două pagini de caiet.
Eseul trebuie să conţină pe prima pagină titlul, iar în colţul din dreapta, sub titlu, numele elevului, profesorul coordonator şi unitatea şcolară.
Citiți principiile noastre de moderare aici!