Cu suspendarea activităţii de ridicare a maşinilor în Oradea, plătitorii de abonamente de parcare de domiciliu rămân „la mila” Poliţiei Locale. Şi nici măcar agenţii de la Locală nu le pot debarasa locurile plătite. Unica unealtă de lucru a acestora este aplicarea de amenzi, în baza HCL 448/2010 referitor la regulamentul pentru parcările de domiciliu din Oradea.
Astfel, posesorii automobilelor parcate pe locurile rezevate de alţii nu mai trebuie să se teamă de hingherii Administraţiei Imobiliare Oradea (AIO) dar se califică pentru o amendă cu valoarea cuprinsă între 150 şi 500 de lei, înjumătăţită la plata în 48 de ore.
„Luni şi marţi am avut şase sesizări de la asociaţiile de proprietari, pentru ocuparea abuzivă a locurilor de parcare de domiciliu”, ne-a spus Ioan Găluţ, în numele Poliţiei Locale. Agentul zice că unica măsură aplicată a fost amendarea contravenienţilor, din moment ce AIO nu mai dă autospecialele pentru degajarea locurilor de parcare.
De asemenea, agenţii de la Locală şi de la Rutieră au posibilitatea de-a identifica proprietarul maşinii şi de-al chema să-şi mute maşina, mai zice Găluţ.
Hingheritul, separat
Unul dintre principalele motive pentru care orădenii s-au bulucit să închirieze parcări de domiciliu în cartiere, este garanţia că vor avea unde-şi parca maşina după muncă. Primăria nu le-a dat de înţeles niciodată că ar fi cazul să se îndoiască de această certitudine, cu siguranţă nu atunci când le-a încasat suta de lei, contravaloarea parcării de domiciliu pe un an. „Tariful ridicării auto nu a fost inclus în abonament. Ridicarea s-a făcut la comanda asociaţiei şi s-a achitat de contravenient”, spune Cristian Beltechi, directorul AIO.
Ambuteiaje?
Deşi propovăduiesc ambuteiaje şi haos pe străzile din Oradea, în absenţa regulamentului de parcări, edilii insistă că nu pot scoate autospecialele hingherilor auto la lucru. Spaima lor este Curtea de Conturi, care le-ar imputa personal contravaloarea ridicărilor auto. „Maşinile sunt trase pe dreapta în curte la OTL şi vor intra în revizie tehnică. Oamenii merg toţi în şomaj tehnic – zece controlori, şase şoferi, şase manipulanţi şi opt persoane încadrate ca personal de sprijin”, spune Cristian Beltechi.
Directorul zice că autospecialele prestau şi alte servicii decât cele de hingherit la comanda Primăriei dar că acum sunt scoase din uz: „azi am primit două cereri de ridicare a două maşini implicate în accident dar a trebuit să refuzăm. A mai fost ambuteiajul de pe strada Independenţei, când zece tramvaie au aşteptat o jumătate de oră din cauza unuia cu un Audi”. Desigur, autospecialele AIO au rostul lor, dar blocarea traficului din cauza loferilor şmecheri este mai degrabă uzuală în Oradea şi poate fi penalizată la Codul Civil.
Citiți principiile noastre de moderare aici!