Mutarea traficului din Centrul Civic sub pământ, realizarea mai multor drumuri noi de legătură cu localităţi din vecinătatea Oradiei, reabilitarea a încă 25 de kilometri de magistrală termică sau înlocuirea becurilor cu LED-uri în tot oraşul sunt câteva dintre ambiţiile administraţiei locale, cu 2020 ca termen de realizare. Primăria a conturat o strategie de dezvoltare a oraşului în valoare de 150 – 200 de milioane de euro, cu gândul la fondurile europene.
Acelaşi trio
Această primă formă a strategiei a fost prezentată marti, de primarul Ilie Bolojan încadrat de viceprimarii Mircea Mălan şi Ovidiu Mureşan, secondaţi de Adrian Foghiş, şef al ZMO.
În cadrul acesteia au fost stabilite cinci domenii majore de intervenție: infrastructură, transport, mediu, administrație publică respectiv turism şi 44 de obiective şi 19 proiecte majore. Alegerea formei de prezentare a planurilor de viitor de către trioul aflat acum la conducerea Primăriei este cel puţin interesantă, ştiut fiind că liberalii, în frunte cu Ilie Bolojan, poartă negocieri pentru refacerea unei noi majorităţi în Consiliul Local, care ar aduce la putere UDMR şi l-ar lăsa pe Mureşan fără postul de vice. Deşi edilii au refuzat să comenteze această viitoare mişcare, argumentând că „politica se face la partid” şi nu în Primărie, la nivel de zvon circulă informaţia că rocada UDMR – PSD s-ar putea face chiar mâine, în şedinţa ordinară a deliberativului local.
19 proiecte
Proiectele care s-au conturat în urma discuţiilor din Primărie au fost alese aşa încât să nu devină poveri financiare pentru oraş şi să contribuie la creşterea confortului orădenilor.
Acesta a punctat pasajul subteran de sub viitoarea piaţă pietonală Gojdu – cuprinsă între Podul Dacia şi Piaţa Cetate ca o soluţie la „actualul conflict de trafic” din mega-giraţie. Strategia mai cuprinde modernizarea a 30-40 de străzi din Oradea, continuarea programului Aparegio care ar rezolva toate problemele de apă-canal din Oradea, dar şi reabilitarea a 25 de kilometri de reţea de magistrală de termoficare sau izolarea termică a clădirilor publice din oraş şi a blocurilor.
LED-uri în toate corpurile de iluminat public şi automatizarea tuturor punctelor termice din oraş sunt prinse, de asemenea, între priorităţile oraşului.
Drumuri noi
Strategia edilitară cuprinde, la capitolul „Infrastructură” nu mai puţin de patru porţiuni noi de şosea: un fragment 7,5 km de centură pe ruta Giraţie Sântandrei – Calea Borşului, 4 km de drum ocolitor între intersecţia Ion Bogdan – Calea Bihorului – giraţie Real, 3,5 km de drum de legătură Oradea – Felix pe o rută paralelă cu calea ferată dar şi centura metropolitană. „Este în lista de investiţii a Consiliului Judeţean, la capitolul „Altele”. Sutem optimişti că ar putea urca în listă”, a declarat Bolojan despre proiectul care a stârnit mai multe certuri între şefii de la oraş şi de la judeţ.
Rute noi, de tramvai sau tren, sunt prevăzute la domeniul „Transport”: linii de tramvai între sediul OTL – Calea Aradului – Universitate şi între Oradea şi Băile Felix.
Propuneri
Strategia de dezvoltare locală a municipiului poate fi consultată pe site-ul Primăriei, urmând ca în şedința de consiliu din data de 18 decembrie aceasta să fie prezentată consilierilor, iar în data de 21 ianuarie va intra în dezbatere publică. Până atunci Primăria Oradea aşteaptă sesizări şi propuneri în Centrul de Relații cu publicul pentru îmbunătățirea acestui proiect.
Citiți principiile noastre de moderare aici!