În contul unor bănoase proiecte cu finanțare europeană, municipalitatea orădeană aproape că a epuizat pietonalizarea străzilor și piețelor publice care se pretează în mod evident pentru acest fel de amenajare. Va urma, într-o nouă etapă de finanțare europeană, pietruirea cu porfir a unor străzi pe care investiția nu e neapărat dorită de riverani, precum str. Episcop Mihai Pavel.
Intenția a fost anunțată de executiv încă din 2019, în mandatul de primar al lui Ilie Bolojan. Proprietarii de case din zonă au auzit din presă informația și – spun ei – nici până azi nu au fost invitați la Primărie pentru a le fi ascultate opiniile sau amendamentele.
Strada Teatrului, cealaltă viitoare pietonală, are și aceasta un regim interesant: de o parte și de alta se află doar imobile care aparțin firmelor din grupul Transilvania, cu excepția intrării la hotel și a terasei abandonate de peste drum, fără interes major pentru public.
Nu văd rostul
În numele asociației de proprietari de pe stradă, din care nu fac parte, însă, toți riveranii, Letiția Stratulat afirmă că oamenii sunt mai degrabă nemulțumiți și îngrijorați de perspectivă, cu atât mai mult cu cât municipalitatea nu a făcut un minim efort de transparență: „Suntem extrem de îngrijorați, nu am primit nici măcar o notificare, să putem și noi să ne spunem punctul de vedere”, a spus aceasta. La fel ca vecinii săi, ea nu vede utilitatea pentru oraș și nici avantajele pentru riverani, mai ales că pe stradă sunt doar două sau trei spații comerciale.
„Care sunt beneficiile, pentru noi, ca locatari? Niciunul! Nici măcar pentru cei cu spații comerciale nu e mare avantaj, pentru că le vin clienții la coafor, de exemplu, iar aceștia nu mai pot intra nici măcar cu taxiul, în teorie, dacă e să se aplice regulile de pe Alecsandri”, exemplifică femeia.
În opinia sa, specificul preponderent locativ al străzii nu impune pietonalizare. „Alecsandri, să nu uităm, are în jur de 90% sau mai mult spații comerciale la parter. La noi pe stradă nu văd care ar putea fi. Că ne crește valoarea proprietăților? Nu are importanță, majoritatea suntem proprietari vechi, puțină lume vinde. Ideea mi se pare extrem de proastă și nu are legătură cu nevoile noastre imediate. Ar fi trebuit să vină măcar cu o contrapartidă. Măcar să ne ofere gazul, de exemplu, că de cinci ani de zile cerem acest lucru. Noi suntem forțați să stăm la Termoficare, instalațiile noastre sunt vechi, sigur că e vina proprietarilor, dar asta e. Facturile sunt înfiorător de mari”, susține reprezentanta proprietarilor.
Oamenii pun și problema parcărilor, mai ales că recent, zona a fost trecută pe roșu: „Eu parchez ca riveran, dar nu în condițiile de la bloc, unde e mai ieftin, că sunt cele de domiciliu”. În plus, soluția unei parcări etajate în curte la fostul sediu al Termoficare SA este mult prea îndepărtată, din moment ce chiriile în spațiu au fost prelungite cu încă doi ani.
„Care ar fi dezavantajul nostru? În momentul în care Primăria a decis să facă lucrarea asta, trebuia să vină să ne explice de ce e necesară. Ca să se vadă imobilele, care o parte din ele nu sunt reabilitate? Sau sunt reabilitate la sume catastrofale? Nu avem niciun sprijin, numai contre”, zice Letiția Stratulat.
Documentele strategice
În context, primăria a semnat deja contractul pentru documentația necesară pietonalizării străzii, cu firma Proexco. Marius Moș, șeful Direcției Managementul Proiectelor cu Finanțare Internațională, spune că pietonalizările sunt stabilite prin documente strategice: Planul de mobilitate urbană durabilă și Strategia integrată de dezvoltare urbană.
Încă din 2019, când și-a trecut proiectul prin Consiliul Local, administrația locală, prin Ilie Bolojan, a punctat un scop declarat al lucrării: o axa pietonală care ar pleca de la Cetate – Piața Mihai Viteaul prin Parcul 1 Decembrie – str. Vasile Alecsadri Piaţa Unirii şi până la Liceul Pedagogic – Piața Concordia, Universitatea Partium, biserica ortodoxă și muzeul de la sinagoga Achvas Rein.
Conform proiectelor de hotărâre din 2019, pe cele două străzi ar urma să se decoperteze întreaga infrastructură rutieră actuală. Lucrările propuse: o fundaţie de balast de 30 cm grosime, un strat de beton de ciment, peste care se va așeza un strat de nisip de 7 cm şi cubeţi de piatră porfir, cu borduri de granit. Zona trotuarelor ar urma să fie pavată tot cu porfir, în formă de dale.
Costul lucrării de pe strada Teatrului era estimat, în 2019, la peste 2,2 milioane de lei, cu durată de execuţie de 3 luni, iar pe strada Episcop Mihai Pavel, 5,9 milioane de lei, cu şase luni pentru terminarea lucrării.
[eadvert]