„Am cerut arhitecţilor să găsească acele concepte care nu parazitează ce este valoros aici dar şi care să adauge un plus de valoare astfel încât să se vadă amprenta generaţiei prezente pe acest oraş”, spune viceprimarul Mircea Mălan.
Acesta insistă că va urmări implementarea proiectelor „la un nivel de calitate cât mai bun” astfel încât orădenii şi turiştii să poată privi un lucru de calitate dar şi să guste din atmosfera creată.
Planşele prezentate de Mălan, expuse online, pot fi comentate de cetăţeni simpli şi de profesionişti, viceprimarul spune că primeşte, în continuare, sugestii şi idei de imbunătăţire.
După aprobarea în Consiliul local, urmează licitaţia pentru realizarea proiectului tehnic şi pentru execuţia lucrărilor. Termenul estimativ pentru finalizarea lucrării este finalul anului viitor.
„S-a ajuns la aceste variante după discutarea mai multor soluţii. Sunt variantele pe care credem că ar trebui, în linii mari, să le implementăm. Proiectele au trecut de CMUAT, cel de pe malul Crişului a fost unanim apreciat de membrii”, a zis vicele.
Promenadă pe Criş
Proiectul pentru amenajarea malului stâng al Crişului în zona centrală este a patra variantă lucrată de arhitecţi, aceasta urmând să fie propusă spre votare Consiliului local.
„Proiectul urmăreşte să restaureze zona proiectată de arhitecţii Vago, cu stâlpii, corpurile de iluminat iniţiale, jardinierele originale, inclusiv accesul din trotuar”, spune Mălan.
În opinia sa, soluţia nu compromite imaginea pe care o are zona şi ţine cont de stilul de arhitectură aplicat la Podul Sf. Ladislau şi în Piaţa Unrii, fără a parazita ceea ce există în acest perimetru.
Mălan insistă că, la aleea de la nivelul apei, cea din vecinătatea Primăriei, vor fi folosite materiale de foarte bună calitate: zona va fi pietruită cu granit masiv, zona verde va fi amenajată cu plante care cresc în mod natural pe malul Crişului. „Prin această variantă se va putea sta pe malul Crişului într-o ambianţă plăcută şi există posibilitatea ca pietonul să treacă pe sub Podul Sf. Ladislau”, spune el.
În zona Banc Post este prevăzută o rampă de acces pe aleea care se va extinde în consolă peste Criş, până la podul nou. Balustrada de protecţie va fi foarte simplă, cu replicarea balcoanelor care există şi azi, din beton şi metal.
„Intră în acest proiect şi trotuarul de vizavi de Primărie, care, cel mai probabil, va fi pavat cu piatră ca şi în Piaţa Unirii. Va exista şi o pistă de biciclete între Podul Sf. Ladislau şi Podul Centenarului, amenajată pe carosabil, lângă trotuar. Lăţimea şoselei pe strada Principatelor Unite permite marcarea pistei pe carosabil”, spune edilul.
La Podul Sf. Lagislau este prevăzută încă o rampă de acces la trotuarul de deasupra. Mălan apreciază că, amenajarea unui trotuar sub podul din Centru leagă cele două zone şi diminuează conflictul dintre maşini şi pietoni din Piaţa Unirii. Astfel, ceea ce este efectiv amplasat în albia Crișului Repede ține de ABA Crișuri, și ei vor lărgi acest element din beton pentru ca promenada să fie mai generoasă, și tot ceea ce ține de lucrările de finisaj a ceea ce face ABA Crișuri pe de o parte, restaurarea întregului zid, stâlpi, restaurarea balustradei și a stâlpilor proiectați de frații Vago, inclusiv pavarea cu piatră a trotuarului până la carosabil este ceea ce urmează să fie realizat de către Primăria Oradea, a mai arătat vicele Mălan.
Pietonal umbrit
Proiectul de reamenajare a străzii Aurel Lazăr este nedefinitivat, specialiștilor li s-au mai solicitat câteva variante. Și la acest proiect, Primăria Oradea îi îndeamnă pe orădeni să vină cu sugestii.
„Prin lege nu avem obligația de a supune dezbaterii publice acest proiect, dar cred că de vreme ce orașul este al tuturor, fiecare cetățean are dreptul să își spună punctul de vedere. Sunt proiecte la care am ținut cont de ideile orădenilor”, crede viceprimarul.
Strada Aurel Lazăr va deveni predominant pietonală, traficul auto fiind permis doar pentru riverani și pentru mașinile de intervenție la instituţiile din zonă, între care Penitenciarul şi parchetele. Astfel, partea până la intrarea în Penitenciar, respectiv până la intrarea în curtea interioară dintre str. Aurel Lazăr și str. Iosif Vulcan, unde Primăria intenționează să construiască o parcare supraetajată va fi cu acces auto.
Mălan anunţă că strada Aurel Lazăr va beneficia de vegetație din abundență, urmând să fie plantați copaci de dimensiuni mari, care vor asigura umbră și oxigen.
Municipalitatea consideră că zona statuii Aurel Lazăr nu trebuie în niciun fel îngrădită, ea fiind o zonă foarte accesată atât de tineri, cât și de participanții la diverse evenimente sau manifestări. Arhitecţii au propus mai multe variante de amenajare a spaţiului din jurul statuii.
”În proximitatea Muzeului Aurel Lazăr, varianta de amenajare cu gazon și cu piatră prin gazon, dacă va fi utilizată, s-ar putea să nu funcționeze, pentru că nu știm dacă acolo gazonul va rezista. Tocmai de aceea se lucrează acum la câteva variante, care să rezolve aceste probleme. Vrem să ținem cont de sugestiile care vin din partea orădenilor, și abia apoi să definitivăm proiectul”, crede Mălan.
Din punct de vedere a iluminatului, se merge pe ideea de a se crea o atmosferă liniștită, în care orădenii și turiștii să poată evada din zona tumultoasă a străzii Republicii. Mare parte dintre corpurile de iluminat sunt la nivelul solului, viceprimarul insistă că va cere în mod expres executanţilor materiale de calitate.
Lucrarea de pe strada Aurel Lazăr va începe cu reabilitarea tuturor rețelelor de utilităţi din subteran (apă, canalizare, termie). Va exista un singur constructor, căruia îi va reveni sarcina ambelor lucrări şi a proiectării.
După aprobarea studiului de fezabilitate în Consiliul local, urmează lansarea licitaţiei şi, cel mai probabil în primăvara anului viitor, va exista un constructor desemnat.
Municipalitatea va încerca să obţină finanţare europeană şi pentru acest proiect, ca şi pentru cel de amenajare a promenadei sau chiar construcţia podului nou, întrucât acestea sunt prevăzute în planul de mobilitate urbană.
După proiectarea acestor două zone, proiectanţii urmează să se apuce de reamenajarea Pieţei Ferdinand – proiectul prezentat recent are modificări minore faţă de cel lansat în discuţie în urmă cu câţiva ani – dar şi de proiectul de amenajare ca pietonale a străzilor Libertăţii şi Pictor Nicolae Grigorescu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!