Expoziţia personală de pictură „Ferestre spre Oradea”, organizată de Asociaţia Artiştilor Naivi din România, a fost vernisată în spaţiul cultural al Sinagogii Neologe Sion de către criticul de artă Aurel Chiriac, în prezenţa pictorului Aurel Stanciu, autorul lucrărilor. Expoziţia cuprinde aproape 50 de tablouri de certă valoare artistică, şi va ramâne pe simeze până în 31 august.
Expoziţia pictorului băcăuan Aurel Stanciu este dedicată unui element arhitectural care a avut de-a lungul vremurilor atât un rol primordial în protecția casei în faţa intemperiilor, cât și în asigurarea legăturii dintre universul casei și cel al mediului înconjurător, spune criticul de artă.
„Dincolo de conotațiile filosofice și simbolice ale ferestrei, din punctul nostru de vedere tema ferestrei este pentru artistul plastic Aurel Stanciu una care în primul rând stă sub semnul unei nostalgii bine temperate, proprii unui om pentru care lumea satului s-a dovedit a fi un model existențial asigurător de echilibru sufletesc. Formele geometrice – pătrat și dreptunghi – sunt cele care dau personalitate fiecărei ferestre și care în concepția universală semnifică stabilitate, permanență, în cele din urmă ordine. Fereastra se consideră a induce deci ordine în contextul unui întreg, tocmai pentru că are o funcție stabilă în economia unei case, dar mai ales în gestionarea relației dintre lumină – întuneric, relație cu funcție fundamentală asupra mentalului comportamental al unei familii”, consideră Aurel Chiriac.
Aurel Stanciu s-a născut în 1945, la Prisăcani, judeţul Iaşi. A studiat în cadrul Liceului de Arte Plastice din Cluj-Napoca ṣi a urmat cursurile Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, secţia de desen, dar şi ale Institutului de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti – Facultatea de Arte Plastice, secţia muzeologie.
În 2009 a susţinut, la Universitatea de Vest din Timişoara, teza de doctorat cu tema „Porţile monumentale româneşti – element specific al arhitecturii populare din zona Trotuşului”. Aurel Stanciu a fost profesor de arte vizuale la Liceul „George Apostu” din Bacău. Lucrările sale sunt prezente în colecţii particulare din România, Polonia, Ungaria, Olanda, Israel, Germania, Anglia, Republica Moldova, Italia, Ucraina, precum şi în instituţii publice şi muzee din ţară şi din străinătate. Pictorul Aurel Stanciu se confundă atât de mult cu creaţiile sale încât confraţii l-au poreclit… „Fereastră”.
„Deşi am un doctorat în porţi monumentale, m-am îndrăgostit iremediabil de… ferestre. Care sunt tot o ieşire/intrare. Fereastra are un simbol deosebit. Vorbim, în general, despre treceri. Cine ştie câte au văzut, câte ştiu, câte s-au întâmplat printr-o fereastră? Întotdeauna o fereastră are ceva de spus. Este o bogăţie de trăiri pe care arta le poate doar sugera”,a punctat artistul.
Criticul de artă apreciază că, privită în ansamblu, fereastra conține acele mărturii care devin repere prin care țăranul român își expune sufletul deschis spre celălalt.
„Fereastra, privită contextual, ni se înfățișează ca un ansamblu care servește afirmării în satul autohton a veșnicelor sentimente care evocă permanența iubirii eterne. Gama cromatică, subtilă în armonizarea ei, de cele mai multe ori cu o discreție admirabilă, contribuie la rezolvări estetice ce servesc personalizării unui subiect cu rol în coordonarea existenței cotidiene. Pânzele expuse la Oradea ne insuflă o stare de bine, de recunoaștere a unei realități aparținătoare unui cadru de viață tradițional, care din păcate astăzi se află într-o criză de identitate, mai cu seamă prin accelerata uitare a acestei forme de trăire care înainte vreme a dat sens traiului de zi cu zi. În cazul lui Aurel Stanciu, fereastra are în cele din urmă rostul de a simboliza sentimentul Veșniciei asigurătoare de neuitare”, a mai spus Aurel Chiriac.
Asociaţia Artiştilor Naivi din România este o organizaţie profesională unică în România, iar expoziţia găzduită de Oradea face parte dintr-un amplu proiect de popularizare a artei. În luna octombrie a acestui an, Asociaţia Artiştilor Naivi din România va organiza ediţia a XI-a a Festivalului Naţional de Artă Naivă, eveniment anual ce face din Oradea capitala artei naive contemporane româneşti.
Citiți principiile noastre de moderare aici!