Organizate corect, cu camere video şi fără „ape, fursecuri, cafele etc.” pentru comisii, simulările reflectă mai fidel nivelul claselor terminale din gimnaziu şi liceu decât examenele propriu-zise. Iar rezultatele obţinute recent în Bihor, chiar dacă sunt peste Bucureşti şi peste media judeţelor, nu sunt prea îmbucurătoare. Astfel, simularea evaluărilor naţionale respectiv a Bacalaureatului indică o promovabilitate în jur de 30%, determinată îndeosebi de proba de matematică, şi apoi de limba română.
Inspectorii şcolari din Bihor speră ca la examenele propriu-zise promovabilitatea să crească la 50%, prin mobilizarea elevilor în cele trei luni care au mai rămas. Ca atare, inspectorul-şef Daniel Negrean i-a îndemnat miercuri şi pe părinţi să nu mai tolereze „neseriozitatea elevilor care nu pun deloc mâna pe carte” ci să-şi determine odraslele să recupereze din materia pierdută. Negrean a atenţionai că atât Ministerul cât şi ISJ Bihor vor veghea la corectitudinea examenelor şi nu se va tolera nici neseriozitatea unor dascăli. Printre altele, nu vor mai fi acceptaţi ca şefi de comisii profesorii care, în 2011 şi 2012, au fost la unităţi care au obţinut la Bac promovabilitate de 80 – 90% iar la actuala simulare au o promovabilitate de sub 10%.
Inspectorul-şef Daniel Negrean a comentat ieri promovabilitatea în Bihor la simularea examenelor de Evaluare Naţională respectiv de Bacalaureat.
Inspectorul general a apreciat, pe de o parte, organizarea riguroasă şi prezenţa mare, iar pe de altă parte, rezultatele slabe de la multe şcoli. „Generalul” ISJ Bihor a pilduit cu unităţi care au performat la simulări dar a numit şi şcoli cu rezultate catastrofale.
„Rezultatele la aceste simulări sunt sub rezultatele examenelor propriu-zise de anul trecut. Deşi sunt peste media judeţelor la simulare, nivelul slab de la multe unităţi şcolare ne preocupă. Elevii nu conştientizează că e necesar un ritm de învăţare constant, zilnic”, a spus Negrean.
În ultimul ceas…
Acesta a mai transmis că din discuţiile cu directorii de şcoli există speranţe că „elevii se vor pune pe carte în cele două luni şi ceva cât au mai rămas până la examene”. Pentru a se asigura, conducerea ISJ Bihor a solicitat direcţiunilor şcolare să organizeze ore de pregătire suplimentară conform Planului propriu de învăţământ. Spre final, Negrean a atenţionat că supravegherea, inclusiv video, va fi riguroasă şi la examene.
L-am mai întrebat pe şeful ISJ Bihor dacă va păstra şefii de comisii care în 2011 şi 2012 girau promovabilităţi de 70 – 90% la unităţi şcolare care acum au rată de promovare de zece ori mai mică, cum s-a întâmplat, de exemplu, la Şuncuiuş. „Absolut nu vom mai menţine astfel de şefi de comisie. De altfel, avem în atenţie şi comisiile de la unităţi care au obţinut la Bacalaureat medii mult peste performanţele din anii de liceu”, ne-a răspuns Negrean.
Dificultate medie
Dat fiind că rezultatele cele mai slabe au fost la matematică, la conferinţa de ieri s-a prezentat şi inspectorul de specialitate Florin Nicoară.
„Situaţia nu e chiar alarmantă. Suntem şi peste Bucureşti. Încă se poate ajunge la nivelul de anul trecut a promovabilităţii dacă se vor face serios recapitulări şi teste”, a socotit Nicoară. Aceasta în condiţiile în care, în 2012, în Bihor, la Evaluarea Naţională, promovabilitatea a fost de 78%, iar la Bacalaureat de 53%.
Inspectorul de matematică a mai spus că dificultatea problemelor la simulare a fost comparabilă cu a modelelor de subiecte de pe site-ul Ministerului Educaţiei, „despre care elevii ştiau”.
Inspectorul Nicoară a mai precizat că la clasa a VIII-a există un singur tip de subiect, pe când la clasa a XII-a sunt patru tipuri de subiecte la matematică: pentru matematică-informatică, ştiinţele naturii, tehnologie respectiv pedagogie.
Întrebat despre profesionalismul dascălilor de la şcolile cu promovabilitate sub 10%, Florin Nicoară ne-a răspuns că s-au organizat inspecţii la Colegii Tehnice şi s-a constatat că profesorii predau după planificări dar că „elevii au posibilităţi intelectuale şi materiale limitate, mulţi fiind navetişti, iar profesorii sunt mulţumiţi şi doar pentru că vin la şcoală”.
Întrebat dacă nu ar fi mai încurajatoare micşorarea dificultăţii subiectelor pentru profilul tehnologic, inspectorul-şef Negrean a explicat că la nivel de Minister există o comisie „care nu poate coborî sub anumite criterii fiindcă ar trebui apoi să coboare în fiecare an”.
Factboxuri:
La Evaluarea Naţională
5.270 de elevi prezenţi: 94% (din total)
profesori implicaţi: 800 – 900
200 de locaţii cu 375 camere video
………………………………………………………
promovabilitatea la matematică: 33%
promovabilitatea la limba română: 58%
promovabilitatea la limba maternă: 81%
……………………………………………………….
promovabilitate generală: 33%
………………………………………………………..
Promovabilitate la CN „Emanuil Gojdu”: 88,47%
La Liceul Baptist Emanuel Oradea: 85,96%
La Şcoala „Oltea Doamnă” Oradea: 61,3%
La Şcoala „Dacia” Oradea: 51,33%
promovabilitate La Şcoala din Cadea: 6%!
promovabilitate La Liceul Cadea: zero!
La Bacalaureat
5.239 liceeni prezenţi: 91% (din total)
50 de unităţi cu 295 de camere video
profesori implicaţi: circa 700
………………………………………………………
promovabilitatea la proba obligatorie: 29%
promovabilitatea la limba română: 53%
promovabilitatea la limba maternă: 74%
promovabilitatea la proba la alegere: 55%
………………………………………………………
promovabilitate generală: 29%
………………………………………………………..
promovabilitatea la Liceul Emanuel: 85,96%
La Colegiul Naţional „Emanuil Gojdu”: 63%
La Colegiul Naţional „Ady Endre”: 42%
La Liceul Nr.1 Şuncuiuş: 7%!
La Colegiul Tehnic „Traian Vuia”: 5%!
La Liceul Tehnologic „Tamaş Aron” Borş: zero!
Citiți principiile noastre de moderare aici!