Chiar dacă șantierul va fi deschis cel puțin până la primăvară și mai sunt destule aspecte de pus la punct, se poate spune Piața Unirii are deja o față nouă. Se poate circula prin piață, atât pietonal, cât și cu mașina, pe firul de circulație în sens unic, dintre clădirea Primăriei și strada Traian Moșoiu. La intersecția cu această stradă, șoferii ce vin din Piața Unirii au „STOP”, trebuind să cedeze prioritatea fluxului rutier de pe străzile Moșoiu și Maniu. Calea de rulare rutieră din piață nu va fi marcată cu vopsea, din motive estetice. „Nu vopsim în piață, cu alb. Vor fi aduse niște pioneze din metal ce arată bine și se montează în piatră. Am văzut o asemenea soluție în Franța”, anunță viceprimarul Mălan.
„Lucrurile bune care se constată aici sunt rezultatul unui efort colectiv, iar acest proiect pune la dispoziţia cetăţenilor o piaţă modernă de 28.000 mp, din care pietonii au la dispoziţie 18.000 mp. Am inclus în proiectul iniţial de reabilitare a Pieţei Unirii soclul statuii lui Mihai Viteazul, cele 4 fântâni arteziene, toate elementele de piatră masivă, reţelele electrice subterane. Ceea ce ne-a interesat a fost să facem din Piaţa Unirii un loc mai bun pentru orădeni, să reuşim o corelare a spaţiului public cu viaţa urbană”, e perspectiva viceprimarului Mălan asupra proiectului.
Gata la primăvară
Mălan spune că lucrările vor fi finalizate în întregime până la primăvară. Contractul de execuție pentru Piața Unirii are termen în februarie 2016, iar contractul de finanțare iunie 2016. Edilii afirmă că anul viitor vor fi decontate doar acele lucrări ce nu au fost prinse în proiectul pentru care s-a obținut finanțarea europeană, precum și cheltuielile neeligibile din acel proiect. Așadar, lucrările ce vor fi suportate din bugetul local. Lucrările considerate eligibile pentru decontarea din fonduri europene și care nu au putut fi executate și decontate în acest an vor fi suportate de către constructori, afirmă viceprimarul. „Vom trage linie la final. Își vor asuma firmele să suporte ce este eligibil și nu s-a executat, încă. Noi le-am spus că Primăria nu își va permite să deconteze cheltuielile eligibile ce nu s-au executat și nu s-au decontat până acum”, precizează Mălan. Firma Drumuri Orăşeneşti, în asociere cu firmele SC Electro Construct Sildac SRL, Porfido Edarte Conzortio Stabile, Europorfidi SPA, SC Insanrisa SRL și SC Gardener SRL a realizat proiectul de reamenajare a Pieţei Unirii. Mălan spune că pentru acest proiect au fost atrași 3,6 milioane de euro, „cu excepția lucrărilor nerealizate.” Edilul explică faptul că unele lucrări prinse în proiect nu au mai trebuit executate, după constatările din teren sau prin schimbarea unor soluții tehnice, dând exemplul capacelor de canal, la multe dintre acestea renunțându-se.
Valoarea totală a contractului de finanţare este de 24.084.362,92 lei (din care 4.623.169,09 lei TVA), iar valoarea eligibilă a contractului de finanţare este de 16.998.646 lei. Contribuţia Municipiului Oradea la cheltuielile eligibile: 339.972,92 lei, la care se adaugă cheltuieli neeligibile în valoare de 2.462.547,83 lei.
Ce mai trebuie făcut
Podul Ferdinand (Ladislau) va fi funcțional la primăvară. Tot la primăvară va putea fi redată circulației și strada Independenței, cu mențiunea că trotuarul acestei străzi, până la intersecția cu Parcul 1 Decembrie, va fi realizat din piatra de porfir existentă și în Piața Unirii. De-a lungul Palatului Vulturul Negru s-a reușit prinderea ei în proiectul european, iar de la Vulturul Negru până la intersecție se va face pe cheltuiala firmei RCS-RDS, proprietara palatului.
În Piața Unirii mai trebuie finalizate lucrări la piatră, trebuie finisat pavajul. De asemenea, mai este destul de lucru cu pavajul în capătul pieței dinspre străzile Moșoiu și Maniu. Mai trebuie montate corpuri de iluminat. Rămâne de finalizat și reabilitarea ansamblului Duiliu Marcu din jurul statuii lui Mihai Viteazul, cu placarea soclului statuii. Sunt lucrări care, în bună parte, nu vor putea fi efectuate în perioada imediat următoare, din cauza condițiilor meteo. Viceprimarul Mălan a observat deja anumite fisuri ale pavajului, îndeosebi la rosturile de dilatație, survenite în timpul lucrărilor. Dar nu își face griji, dat fiind faptul că porfirul este o piatră extrem de dură și, în plus, invocă garanția. „Fiecare fir de iarbă, piatra și montajul au garanție zece ani”, anunță vicele. Acesta amintește că lucrările din piață au presupus importante lucrări pentru utilități în subsol, inclusiv intubarea cablurilor aeriene care parazitau clădirile din jur.
Zona platoului din fața Palatului Vulturul Negru va fi iluminată mai slab. „Lumina va fi mai slabă pe platou, pentru că fântânile arteziene sunt iluminate architectural și vrem să le punem în valoare. Oricum, reglajele privind intensitatea luminii în piață vor fi făcute în timp”, afirmă edilul.
Sunt și deficiențe
Piața arată, în general, bine, iar lucrarea pare a fi bine executată. Se remarcă, însă, și imperfecțiuni de ordin funcțional, proiectul arhitectului clujean Horia Gavriș arătându-și limitele, pe alocuri. Proiectul a fost conceput simetric pentru a arăta bine privit din plan vertical, ca din avion, pierzându-se din vedere anumite aspect practice, privind din prisma pietonului. Adică tocmai cel pentru care a fost, de fapt, reamenajată piața ca un spațiu lipsit de opreliști. Bunăoară, scuarul „verde” din dreptul străzii Alecsandri, umplut cu rășină, rumeguș și plante târâtoare, este total nefuncțional, restricționând accesul între piață și str. Alecsandri.
De asemenea, în fața băncilor din piatră montate chiar în centruăl pieței se cască scuaruri pământii, nefiind loc pentru circulație pietonală în fața băncilor, în direcția străzii Avram Iancu. Un alt element controversat este tocmai refugiul de tramvai de lângă biserica Sf. Ladislau, unii trecători opinând că acesta restricționează priveliștea pieței, văzută de pe malul Crișului.
Alt aspect curios, care se poate remedia, însă, în timp: jumătate din scuaruri au fost umplute cu rulouri de iarbă, iar celelalte au fost umplute cu rășini și plante târâtoare, rămânând pământii și creând, astfel, un contrast evident, pentru un spațiu gândit ca unul unitar.
Citiți principiile noastre de moderare aici!